جشنواره کتاب سال دانشجویی؛ عامل افزایش شتاب علمی کشور
کد خبر: 3648901
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰

جشنواره کتاب سال دانشجویی؛ عامل افزایش شتاب علمی کشور

گروه دانشگاه: صاحب اثر مورد تقدیر در دوره بیست و دوم جشنواره کتاب سال دانشجویی معتقد است این همایش‌ها در شرایط کنونی وقتی پژوهشگران دانشگاهی حامی ندارند، می‎تواند کمک کند تا طرح‌های توجیهی، کتب و پژوهشگران حامیان لازم را پیدا کنند و این امر باعث می‌شود سرعت روند پیشرفت علمی در کشور تسریع یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) میثم حسن‌پور، فارغ‌التحصیل مهندسی مواد از دانشگاه دانشگاه تربیت مدرس، یکی از مترجمان اثر «مایکروویو در تولید نانوذرات» است که در بیست و دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی مورد تقدیر قرار گرفته است. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با حسن‌پور را ملاحظه می‌کنید:

درباره اثر برگزیده‌تان در جشنواره کتاب سال دانشجویی توضیحی ارائه کنید.

بنده در زمینه پوشش سنتزدهی نانو ذرات و نیازهایی که در صنعت هست کار می‌کنم، مانند روش پوشش‌دهی و سنتز سریع که در بازار عرضه شده است. ما برای این کار سعی کردیم ابتدا دستگاه‌هایی را که در ماکروویو است را شناسایی کرده و یک نمونه اولیه را در این راستا در آزمایشگاه دانشگاه تربیت مدرس به کمک دکتر علی‌اف خضرایی ساختیم.

همچنین برای اینکه در این زمینه بتوانیم اطلاعات بیشتری جذب کنیم، یک مقدار مقاله و کتاب‌های تازه منتشر شده را مطالعه کردیم. یکی از کتاب‌هایی که ما داشتیم می‌خواندیم، «سنتز نانوذرات ماکروویو» بود که با اسمش را عوض کردیم و گذاشتیم «ماکروویو و سنتز نانوذرات» و بعد از ترجمه و اضافه کردن مقالات روز دنیا ترجمه و تدوین شد و به کمک دکتر خضرائی چاپ شد و در همایش کتاب برتر دانشجویی شرکت داده شده که مورد تقدیر قرار گرفت.

شما چگونه با این جشنواره آشنا شدید؟

دکتر علی‌اف در زمینه پژوهش خیلی فعال هستند و با اینکه جوان هستند، بیشترین تعداد مقالات در گرایش مواد را چاپ کرده و یکی از سرآمدهای این رشته در ایران بوده و از همایش‌ها، سمپوزیوم و گردهمایی‌هایی که در ایران و جهان در این زمینه برگزار می‌شود، اطلاع دارند و در جریان جزئیات هستند، به همین دلیل کمک اصلی و راهنمایی را در این زمینه دکتر خضرایی کردند تا ما این کتاب را به همایش ارائه دهیم.

به نظر شما دستاوردهای جشنواره کتاب سال دانشجویی چیست و چگونه می‌تواند در فضای پژوهشی کشور راهگشا باشد؟
 
ما در کشورمان خوشبختانه پژوهشگر زیاد داریم ولی حمایتگران موجود داخلی انگشت‌شمار هستند و به غیر از نهادهای دولتی از جمله ستاد نانو، دانشگاه‌های شریف، تهران و تربیت مدرس جاهایی وجود ندارد که حمایت کنند از آثار دانشجویی و پژوهشگران داخلی انجام دهند. این گونه همایش‌ها خیلی کمک می‌کند تا این آثار دیده شوند و طرف دیگر بتوانند حامی و سرمایه‌گذار پیدا کنند. البته این کارها باید توجیه اقتصادی داشته باشد و سرمایه‌گذار بداند که سرمایه‌اش باز خواهد گشت.

این همایش‌ها در شرایط کنونی وقتی پژوهشگران دانشگاهی حامی ندارند، می‌‌‎تواند کمک کند که طرح‌های توجیهی، کتب و پژوهشگران حامیان لازم را پیدا کنند و این باعث می‌شود سرعت روند پیشرفت در کشور و پژوهش تسریع شود، این کمک بزرگی است به صنعت کشورمان. این همایش‌ها در چند سال اخیر خوب کار می‌کنند و نقطه قوت‌شان هم این است.

پیشنهاد شما برای ارتقا کیفیت جشنواره کتاب سال دانشجویی چیست؟

اولا باید اطلاع رسانی این همایش‌ها گسترده‌تر و وسیع‌تر باشد و مختص تبلیغات اینترنتی و درون دانشگاهی نباشد و به طوری باشد که تبلیغات این همایش دید و گستره وسیعی داشته باشد و به داخل شهرها کشیده شود که مردم عادی هم بتوانند از این همایش‌ها خبر‌دار شوند. کاری که بنده یا امثال بنده انجام می‌دهیم، این است که فرایند جدیدی را به صنعت معرفی کنیم تا در فرایند ساخت و تولید تسریع ایجاد شود. این طور کار از بعد پژوهش خارج می‌شود و به بخش صنعت معرفی می‌شود.

همچنین دولتمردان باید بیشتر در جریان این کار قرار بگیرند؛ زیرا حمایت مالی انگیزه بزرگی برای پژوهشگران است و متأسفانه در سال‌های گذشته این مسئله رعایت نشده است و هزینه چاپ و از این دست را خودمان متقبل شده‌ایم که برای دانشجویی که شاغل نیست، مقداری این کار دشوار خواهد شد.
captcha