برگزاری میزگرد تخصصی راهکارهای احیای امر به معروف و نهی از منکر در ایکنای کردستان
کد خبر: 3649041
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

برگزاری میزگرد تخصصی راهکارهای احیای امر به معروف و نهی از منکر در ایکنای کردستان

گروه اجتماعی: میزگرد تخصصی راهکارهای احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور حجت‌الاسلام محمد سادات معاون امور مذهبی و تشکل‌های دینی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، محمود الله‌مرادی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و علی اصغر حسینی پژوهشگر و یکی از اساتید دانشگاهی استان چهارشنبه، ۱۲ مهرماه در ایکنای کردستان برگزار ‌شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، میزگرد تخصصی راهکارهای احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور حجت‌الاسلام محمد سادات معاون امور مذهبی و تشکل‌های دینی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، محمود الله‌مرادی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و علی اصغر حسینی پژوهشگر و یکی از اساتید دانشگاهی استان چهارشنبه، ۱۲ مهرماه در ایکنای کردستان آغاز شد.

جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در گستره زندگی اجتماعی، راهکارهای احیای امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و نقش هر شهروند در احیای این فریضتین از مباحث مطرح شده در این میزگرد تخصصی است.

همچنین در این میزگرد جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سلامت نظام اداری و چگونگی احیای آن در نظام اداری مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

عبور از خطوط قرمز دینی زمینه ساز گسترش آسیب‌های اجتماعی است

محمود الله‌مرادی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در این میزگرد با تأکید بر فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر در راستای رفع مسائل و مشکلات جامعه گفت: بهترین قانون اساسی برای زندگی ما قرآن است و در این کتاب آسمانی هرگاه که انسان را به ادای فریضه نماز توصیه می‌کند بعد از آن به امر به معروف و نهی از منکر توصیه می‌کند.

وی افزود: با توجه به این امر این حقیقت بر همگان روشن می شود که اگر اجرای این فریضه را در زندگی اجتماعی خود اجرا کنید جزء رستگاران هستید و اگر این امر صورت نگیرد، جزء دوزخیان خواهید بود.

الله‌مرادی بیان کرد: برای حفاظت کردن جامعه از آسیب‌های اجتماعی باید در راستای ترویج و اجرای فریضه‌های دینی تلاش کنیم که یکی از این فرایض که تأثیر شگرفی در کاهش این آسیب‌ها در جامعه دارد، اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر است.

وی عنوان کرد: اگر مردم از خطوط قرمز دینی ما عبور کنند، ناهنجاری‌های اجتماعی و آسیب‎‌های اجتماعی فرصت بیشتری برای جولان خواهند داشت.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان بیان کرد: ارزشی که انسان ها برای زن مؤمنه قائل می‌شوند در چارچوب اخلاقیات است در زندگی غیر معنوی انسان هم برای نگهداری وسایل گرانبهای خود نهایت دقت را به کار می‌برند.

وی با اشاره به اینکه زن‌ها گل هستند، افزود: همانگونه که باید همیشه مراقب گل باشیم تا کسی به آن‌ها صدمه نزند، در مقابله با گل وجود زن نیز باید این مراقبت ها صورت گیرد یعنی خود زنان باید از خود مراقبت کنند.

الله‌مرادی اعلام کرد: شخصیت و جایگاه زن و ارزش‌هایی که در جامعه اسلامی باید داشته باشند،  بسیار والا بوده است به نحوی که اگر در یک جامعه زن توانست خود را در چارچوب اخلاقیات حفظ کند، می‌تواند تمام دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص به حجاب زنان نیست، افزود: هرگونه اخلال در نظم طبیعی جامعه یک منکر است که باید برای آن مانع ایجاد کرد به طور مثال اگر بانک ها از حدود شرعی خود خاج شوند، ربا کرده‌اند.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان اعلام کرد: مهم ترین منکر در سطح جامعه بیکاری است چراکه جوانی که برای کسب روزی دست به هر تلاشی می‌زند اگر به نتیجه نرسد از راه نادرست استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید در چارچوب ارزش های دینی در جامعه ترویج شود و ما در برخورد با خاطیان از هر صنف، پست، مقام و جایگاهی انجام این فریضتین را فراموش نکنیم.

الله‌مرادی عنوان کرد: قلب یکی از اعضای اصلی بدن است که با کوچکترین خلل در هریک از رگ‌های قلب تمام اعضای بدن دچار مشکل می‌شود، در سیستم سلامت اداری نیز باید تلاش کنیم تا سمت و سویی که با اهداف نظام همراه باشد و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب مطرح شود، را احیا کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از آرمان های تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی آن است که مردم در ان برابر  باشند و هیچگونه ناعدالتی وجود نداشته باشد.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان بیان کرد: برای ایجاد یک تحول اساسی در نظام سلامت اداری باید مردم مبنا قرار گرفته و در گسترش مقاصد اداری و اسلامی کمک کنند، تا بتوان تخلفات اداری را کم‌رنگ کرد.

وی با اعلام اینکه یکی از منکرات اساسی که در جامعه ما به راحتی انجام می‌شود، رشوه خواری است، عنوان کرد: طبق قوانین اسلام ما هم رشوه خوار و هم رشوه گیرنده مرتکب گناه می شوند که باید مردم را نسبت به این منکر در جامعه بیشتر از پیش آگاه کرد.

الله‌مرادی به کارهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر اشاره و عنوان کرد: هر ساله کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای روسای ادارات، حراست، ذی‌حسابی، ادرای و مالی و بازرسان برگزار می شود تا چارچوب را رعایت کنند.

وی افزود: آگاه‌سازی کارکنان یکی از اولویت‌های ستاد است در صورتی که بعد از آگاه‌سازی مسئولان ادارات  مشکلی بود می توانیم برخورد کنیم.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان افزود: اگر رسانه ها نظارت خود را قوی تر کنند تخلفات کمتر شده و هرچه حضور رسانه ها کمتر این تخلفات پنهان تر و مخفی تر شکل می گیرد.

وی یادآور شد: مسئولانی که دوست دارند اداره سالم داشته باشند، باید رسانه‌ها آن‌ها را بیشتر نقد کنند تا آن‌ها را با مشکلات اداره روبه رو سازند.

نبود انتقاد نقش امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه کم رنگ کرده است

علی اصغر حسینی، مدیر پژوهشی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در ادامه این میزگرد بیان کرد: برای توسعه گستره امر به معروف و نهی از منکر در جامعه یکی از مباحث مهم رسانه ای کردن آن است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز یک مبحث فقهی و دینی است که باید مردم را نسبت به آن آگاه کنیم چراکه اکثر مردم امر به معروف و نهی از منکر را فقط در رعایت حجاب اسلامی معنی می‌کنند در حالیکه تمام مباحث اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... در زیر مجموعه امر به معروف و نهی از منکر می‌گنجد.

حسینی عنوان کرد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر را ما نمی‌توانیم محدود به زمان و مکان خاصی کنیم چراکه هیچگاه نمی‌توان یک امر دینی را در قالب یک هفته معرفی کنیم.  

وی افزود: ما باید در تمام ساعات و لحظات زندگی فردی و اجتماعی خود عامل به امر به معروف و نهی از منکر باشیم چه در محیط خانه و خانواده، یا اداره و محل کار و فضاهای اجتماعی همواره هم به این امر عمل کنیم و هم به آن توصیه کنیم. 

مدیر پژوهشی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد: امروز فریضه امر به معروف و نهی از منکر از سوی مقام معظم رهبری و جمعی از مسئولان به عنوان یک واجب فراموش شده از آن یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای غربی در قالب حقوق شهروندی، اصول اخلاقی و اداری رعایت می‌شود، بیان کرد: در کشورهای غربی جامعه آن‌‌ها نقادی و منتقد دارند و نسبت به تمام مسائل پایبندی خاصی دارند.

حسینی اعلام کرد: در جامعه اسلامی در حالیکه ما اجرای یک فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر را داریم که تمام اصول حقوق شهروندی در آن می‌گنجد اما نبود انتقاد نقش امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه کم‌رنگ کرده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما یک جامعه قانونمند و دیندار است، افزود: شناساندن امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک تکلیف شرعی و قانونی است که با توجه به دینداربودن جامعه، آگاه کردن مردم به اجرای این فریضتین می‌تواند راهگشای رفع بسیاری از مسائل باشد.

مدیرپژوهشی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: اصحاب رسانه در آگاه سازی مردم و ورود به اجرای امر به معروف و نهی از منکر نقش اساسی دارند.

وی با اعلام اینکه در قرآن بنا براصول فقه هرجا فعل امر بیان شده باشد در قالب یک دستور فعلی از سوی خداوند متعال بیان می‌شود، افزود: در سوره لقمان برای امر به معروف و نهی از منکر از فعل امر استفاده شده است و این نشان می‌دهد که جزء تکالیف شرعی است و ما باید یگانگی و وحدانیت قانون خدا را قبول کنیم.

حسینی اعلام کرد: در جامعه‌ای که اخلاق‌های زشت، آمار بالای طلاق، فساد اداری، روابط نامشروع و خیانت به همسر وجود داشته باشند، نشان از نقش کمرنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است که باید این امر را بیش از پیش احیا کنیم.

وی یادآور شد: سهم رسانه در بحث منع و محدود کردن منکرات خیلی برجسته است و در سال‌های اخیر پیگیری حقوق‌های نجومی، رشوه‌خواری، راندخواری و ... به عنوان مطالبه مردمی از سوی رسانه‌ها زمینه رفع این منکرات را در جامعه فراهم کرده‌اند و به نوعی جامعه نسبت به این امور حساس شده است.

فراموش شدن امر به معروف و نهی از منکر آثار و عواقب زیانباری در جامعه دارد

حجت‌الاسلام محمد سادات، معاون امور مذهبی و تشکل‌های دینی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: فراموش شدن این فرضتین در جامعه آثار و عواقب زیانباری هم برای فرد و هم برای جامعه دارد.

وی افزود: خدا مؤمن بی دین را دوست ندارد، در این راستا چشم پوشی از منکرات موجود در جامعه و به کار بردن کلمه «به من ربطی ندارد» آثار زیانباری را به دنبال داردچراکه جامعه بشری همچون اجزای یک پیکر کشتی هستند که خلل در این اجزا تمام کشتی را با مشکل مواجه می‌کند.

حجت الاسلام سادات افزود: کم رنگ شدن این فریضتین در جامعه مردم را تحت تأثیر این فرهنگ قرار می‌دهد و تبعات آن را در جامعه مشاهده می‌کنیم.

وی یادآور شد: مقوله امر به معروف و نهی از منکر در قالب مردم به مردم، مردم به دولت و دولت به مردم قابل تبیین است که برای اجرای هر چه بهتر آن باید موشکافی شود.

captcha