مداحی تحریک احساسات نیست، هدایت ذهن‌ها است
کد خبر: 3649105
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

مداحی تحریک احساسات نیست، هدایت ذهن‌ها است

گروه فرهنگی: مداحي در کشور ما يک هنر مذهبي است که نبايد نسبت به آن بي‌توجه بود، فعاليت مداحان به خودي خود ارزشمند است چرا که به واسطه آن، دل‌ها به اشکال مختلف متوجه اهل بيت(ع) مي‌شوند، اما اين عرصه تأثيرگذار دچار آسيب‌هايي شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، آسيب‌شناسي مداحي به منظور جلوگيري از ورود هرگونه آسيب ازجمله خرافات و تحريف به اين عرصه ضروري است و آسيب‌زدايي از اين عرصه به هوشياري فرهنگي نياز دارد.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور حسین فر مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با این خبرگزاری، با اشاره به اینکه مداحی فقط تحریک احساسات نیست، بلکه هدایت ذهن‌‌ها است، افزود: چیزی که در عزداری‌ها بسیار اهمیت دارد نحوه بیان یک مداحی و نحوه تاثیرگذاری آن بر روی عزاداران حسینی است چرا که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدرس حوزه و دانشگاه ، در رابطه با خرافه گویی در عزاداری‌ها، گفت: خرافه گویی در عزاداری‌ها و گرایش به خرافات از زمینه های تاریخی و روانی ،اجتماعی و دینی قابل بررسی است.
وی با بیان اینکه بعد از دوران صفویه مداحان به هر نحو ممکن سعی کردند عزاداری را حتی با خرافه گویی هم که شده نگه دارند، افزود: این تفکر باعث شد کتابهایی که نوشته می شد پر از خرافه گویی باشد.
پور حسین فر ادامه داد: یک مداحی درست و اصولی باعث می شود تا مردم دید بهتری نسبت به مراسم عزاداری داشته و حضور گسترده تری داشته باشند .
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خرافات گویی عاشورا زیاد است، افزود: در قرآن کریم و در روایات بر عقل مداری و خرد مداری توصیه شده است، اعمالی که در آن از خرد ورزی خبری نیست باید از آن اعمال دوری شود. مسلمان متعقل باید بعضی وقایع تاریخی را بسنجد و اگر عقل قبول نکرد دوری کند.
وی نماد عاشورا را نماد فضیلت، دانست و افزود: عاشورا دارای ابعاد مختلفی همچون ابعاد انصاف، حماسی، اخلاقی ،مروت و جوانمردی و... می باشد که جامعه می تواند در هر عرصه ای از آن عبرت و الگو گیری کند.
وی با بیان اینکه عزاداری‌ها باید از انحرافات و خرافات به دور باشند، افزود: دشمن به دنبال ترویج خرافات و انحرافات در عزاداری‌ها است که در این زمینه لازم است همه هوشیار بوده و راه این توطئه را ببندیم.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ عاشورا باید در دانشگاهها ساری وجاری شود، گفت: باید فرهنگ ارزشمند عاشورا در بین دانشجویان تبیین شود.
وی با اشاره به اینکه مداحی فقط تحریک احساسات نیست، بلکه هدایت ذهن‌‌ها است، افزود: چیزی که در عزداری‌ها بسیار اهمیت دارد نحوه بیان یک مداحی و نحوه تاثیرگذاری آن بر روی عزاداران حسینی است چرا که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
پور حسین فر ادامه داد: یک مداحی درست و اصولی باعث می شود تا مردم دید بهتری نسبت به مراسم عزاداری داشته و حضور گسترده تری داشته باشند.
همچنین صادق قویدل مداح اهل بیت(ع)که بیش از پانزده سال سابقه مداحی دارد، گفت: مداحی نوعی منبر و رسانه است که مهمترین وظیفه‌اش تبلیغ و بیان معارف اهل بیت(ع) است.
وی ادامه داد: نقش مداحان در حراست از میراث معنوی ائمه اطهار(ع)، ارتقای معرفت واقعی مردم نسبت به ایشان، گسترش و ترویج معارف و فرهنگ اهل بیت(ع) در اهمیت جامعه حائز است و مداحان و ذاکران معصومین(ع) نقش تأثیرگذاری در ترویج فرهنگ و معارف ناب اهل بیت(ع) را بر عهده دارند.
قویدل افزود: شاعران باید در اشعار خود بر مسائل وحدت و نفوذ تأکید داشته باشند و اشعاری بسرایند که مورد عنایت ائمه اطهار (ع) قرار گیرد و خواسته یا ناخواسته باعث ذلت و خواری اهل بیت(ع) نشوند.
وی با بیان اینکه یکی از افت های مداحی آهنگی است که در مداحی انتخاب می‌شود، افزود: استفاده از آهنگ های قدیمی حال و هوای مداحی‌های قدیمی را به یاد می آورد و مداح سعی می‌کند از آهنگی استفاده کند که حل و هوای مداحی‌های سبک قدیم را جلوه گر کند.
مداحان به لحاظ اينکه کارشان بر عنصر «صدا» ، «شعر» ، «اجرا» و «مخاطب» متکي است، بايد هرچه بيشتر نسبت به آموزش ديدن‌هاي لازم، پختگي اجرا، تمرين پيوسته، گزينش شعرهاي خوب و پرمعني و زيبا و بديع و ولايي، مطالعه مقتل‌هاي معتبر و منابع تاريخي، تکيه روي اشعار و مطالب اخلاقي، فکري و عقيدتي، پرهيز از غلو و مبالغه و گفتن‌هاي حرف‌هاي اغراق آميز و غيرقابل قبول که اثر منفي دارد، اهتمام ورزند، از دروغ و تصنّع و بازار گرمي بپرهيزند.
قویدل تاکید کرد: مداحان خلوص و صداقت و مناعت طبع را فراموش نکنند، نوکري ابا عبدالله الحسين(ع) و اخلاص نسبت به آن حضرت را از ياد نبرند و از آنجا که شعر خوب از نظر مضمون، قالب و تعبير، در دل‌ها و افکار، تأثير ماندگار مي‌گذارد، در شناخت و مطالعه و انتخاب شعرهاي پخته و عميق و زيبا بکوشند تا بهتر بتوانند در اين سمت، به ترسيم چهره الگوهاي کمال و اسوه‌هاي پاکي، يعني معصومين(ع) بپردازند و خود نيز الگوي اخلاق و تعهد باشند. 
captcha