افزودن موضوع قرآن و عاشورا به مسابقه «مهر محرم» به پیشنهاد ایکنا
کد خبر: 3649140
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
قدس‌پور خبر داد:

افزودن موضوع قرآن و عاشورا به مسابقه «مهر محرم» به پیشنهاد ایکنا

گروه فناوری اطلاعات: دبیر مسابقه مهر محرم ضمن پذیرفتن پیشنهاد ایکنا مبنی بر افزودن موضوع قرآن و عاشورا به موضوعات مسابقه گفت: از دوره آتی این مسابقه با موضوع قرآن و عاشورا برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری دهمین سوگواره ملی و سومین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مهر محرم، پیش از ظهر امروز با حضور میثم قدس‌پور، دبیر مسابقه مهر محرم و ضیایی‌پرور، معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

میثم قدس‌پور، دبیر مسابقه مهر محرم با اشاره به روند برگزاری مسابقه، گفت: مسابقه مهر محرم توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و مؤسسه مجتمع دیجیتال موج فرهنگ با همکاری سازمان‌های ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و در این مسابقه توانسته‌ایم به یک هم‌افزایی ملی دست یابیم. همچنین هدف اصلی‌مان از برگزاری این مسابقه تولید محتوای دیجیتال با مضمون فرهنگ عاشورایی است.

وی افزود: رشد و اعتلای فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه مشتاقان و علاقمندان به فرهنگ و هنر عاشورایی، همگرایی و هم‌افزایی ملی و بین‌المللی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی دیجیتال به ویژه در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه و گسترش و ترویج فرهنگ نورانی نماز به ویژه نماز پرصلابت ظهر عاشورا، فرهنگ سازی استفاده بهینه از ابزار رسانه‌های دیجیتال با تشویق به تولید محتوای پاک و اصیل و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ عاشورایی و کمک به انتشار گسترده‌تر آثار از جمله اهداف این مسابقه به شمار می‌رود.

دبیر مسابقه مهر محرم تصریح کرد: بخش‌های مسابقه مهر محرم شامل هنرهای دیجیتال، رسانه‌های برخط و نرم‌افزارهاست که بخش هنرهای دیجیتال شامل زیرمجموعه‌هایی همچون فیلم کوتاه سه ‌دقیقه‌ای(داستانی کوتاه، مستند، نماهنگ،پویانمایی، تجربه(تلفن همراه) و عکس(تک عکس حرفه‌ای، مجموعه عکس، تجربه(تلفن همراه) است.

وی ادامه داد: بخش رسانه‌های برخط شامل تارنماهای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی و بخش نرم‌افزارها شامل چندرسانه‌ای، هوشمند و همراه و بازی‌هاست.

قدس‌پور اظهار کرد: موضوعات مسابقه شامل مراسم و آئین‌های عزاداری محرم در ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان با محوریت موضوع اسلام، اندیشه و فرهنگ حسینی، نمادها و اشارت‌های عاشورایی و حسینی، نماز ظهر عاشورا، خادمان حسینی و راهپیمایی اربعین حسینی و زوایای پیدا و پنهان رسانه‌ای از این سفر زیارتی عظیم است.

وی بیان کرد: آخرین مهلت ارسال آثار در بخش رسانه‌های برخط و نرم‌افزارها 15 آبان‌ماه، بخش هنرهای دیجیتال 30 آبان ماه، بخش برخط و نرم‌افزارها آذرماه خواهد بود. همچنین بهمن ماه آئین پایانی و مراسم تقدیر از برگزیدگان بخش هنرهای دیجیتال در سمنان برگزار خواهد شد.

قدس‌پور با اشاره به این موضوع که بخش فیلم کوتاه در دوره گذشته 30 دقیقه بود و امسال به سه دقیقه رسیده است، گفت: از آنجا که بخش داوری مردمی داریم و برای آنکه مردم به راحتی فیلم‌ها را دریافت کنند و به داوری بپردازند، ناچار بودیم که حجم آن را کم کنیم که با این کار به کیفیت کار لطمه وارد می‌شد، از این جهت زمان فیلم کوتاه را حداقل یک دقیقه و حداکثر سه دقیقه اعلام کرده‌ایم تا مردم در بخش داوری بتوانند به سهولت رأی خود را اعلام کنند.

وی بیان کرد: دبیرخانه مهر محرم در سمنان است و نزدیک به 10 سال فعالیت می‌کند. همچنین برای داوری مردمی، پاورپوینت‌های کوتاهی را آماده و در اختیار مردم قرارداده‌ایم تا پیش از داوری‌ها، پاورپوینت‌ها را مطالعه کنند و سپس به داوری بپردازند.

دبیر مسابقه مهر محرم تصریح کرد: رباتی را در تلگرام طراحی کرده‌ایم تا زائران اربعین در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های اینترنتی در مسیر پیاده‌روی، عکس‌های خود را ارسال و در مسابقه شرکت کنند. همچنین آثار در اینستاگرام بارگذاری می‌شود و به بیشترین لایک، جوایزی ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه چرا در بخش‌هایی از مسابقه، موضوع قرآن و عاشورا قرار داده نشده است، گفت: هر یک از موضوعات مسابقه ریشه در مباحث قرآنی است، اما بنا به پیشنهاد خبرگزاری ایکنا، سال آینده بخش قرآن و عاشورا را به موضوعات مسابقه اضافه خواهیم کرد.

قدس‌پور اظهار کرد: نفرات اول سفر به عتبات عالیات به همراه دو سکه بهار، نفر دوم سفر به مشهد مقدس به همراه یک و نیم سکه و نفر سوم سفر به مشهد مقدس به همراه یک سکه اهدا خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته 99 اثر در بخش فیلم کوتاه و 7500 عکس به دبیرخانه رسید که از این تعداد 120 اثر برای نمایشگاه انتخاب شد.

در ادامه ضیایی‌پرور با اشاره به مسابقه مهر محرم اظهار کرد: این مسابقه سه سال پیاپی با گرایش رسانه‌های دیجیتال و با محوریت ماه محرم، اربعین، آئین‌‌ها و مراسم‌های مربوط به عاشورا و اربعین برگزار می‌شود.

captcha