ضرورت بازمعرفی جشنواره کتاب سال دانشجویی به دانشگاهیان
کد خبر: 3649180
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
محمدرضا حسینی توضیح داد:

ضرورت بازمعرفی جشنواره کتاب سال دانشجویی به دانشگاهیان

گروه دانشگاه: برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی پیشنهاد کرد با انجام اطلاع‌رسانی بیشتر در خصوص جشنواره، این رویداد علمی به جامعه دانشگاهی معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) کتاب «جنبه‌های حقوقی بیمه عمر» یکی از آثار برگزیده بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی است که توسط سید محمدرضا حسینی دانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق(ع) ترجمه شده است. به گفته حسینی کار ترجمه این اثر از سال 88 آغاز شده و به مدت سه سال به طول انجامیده است. «کتاب جنبه‌های حقوقی بیمه عمر» در سه جلد در سال ۱۳۹۳ به نشر رسیده است. این اثر پس از طی چهار مرحله داوری تخصصی و فنی موفق به کسب رتبه برتر در جشنواره کتاب سال دانشجویی شد و به عنوان اولین شرکت‌کننده موفق به دریافت جایزه ویژه این جشنواره گردید.

بررسی جنبه‌های مختلف حقوقی بیمه عمر  از وجوه برجسته این اثر است که با معرفی نظام حقوقی ایالات متحده که از جمله نظام‌های کامن‌لا است آغاز شده و تا بررسی مراحل و حوزه‌های مختلف بیمه عمر ادامه پیدا می‌کند. این کتاب اگرچه در حوزه‌ای تخصصی نگاشته شده است اما مؤلفان تلاش کرده‌اند که مفاهیم پیچیده حقوقی را در قالب جملات ساده منتقل کنند.

سید محمدرضا حسینی در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی به معرفی اثر خود و نقش جشنواره کتاب سال دانشجویی در افزایش انگیزه علمی دانشجویان پرداخته است. تاکنون چند اثر تألیفی و ترجمه از وی به انتشار رسیده است که می‌توان از میان آنها به کتاب «مقدمه‌ای بر فراوانی اقتصادی»، «شاخص بین‌المللی حقوق مالکیت» و «مبانی اقتصادی و حقوقی سنجش اعتبار» اشاره کرد. وی فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه امام صادق(ع) و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی در همان دانشگاه است.

جمعه///نگاه جامعه دانشگاهی به جشنواره کتاب سال دانشجویی

حسینی درباره اهمیت کتاب «جنبه‌های حقوقی بیمه عمر» اظهار کرد: بحث مباحث حقوقی بیمه به صورت سنتی در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌هایی که به طور تخصصی در مقطع کارشناسی ارشدشان بیمه تدریس می‌شود، وجود دارد. منتهی بحث مبانی حقوقی بیمه عمر یک بحث جدیدی است و ما دیدیم که خلأ این موضوع در نظام حقوقی احساس می‌شود. به دلیل همین جدید بودن موضوع و اهمیتی که در بر دارد به ترجمه اثر پرداختم. 

وی افزود: این کتاب را انتشارات معتبر مک‌گیل به چاپ رسانیده و حاوی مطالب جامعی در مورد حقوق بیمه عمر است. انتشارات مک‌گیل هم انتتشارات معتبری است و همین عامل بر اهمیت اثر می‌افزاید. مباحثی که در این کتاب مطرح شد است در ابتدا یک معرفی از نظام حقوقی آمریکا است. در فصل اول درباره این موضوع بحث شده است که در آمریکا نظام حقوقی و قضایی به چه صورت است. 

وی ادامه داد: در بخش بعد کلیاتی از حقوق قراردادها با توجه به نظام حقوقی کامن‌لا ذکر شده است؛ چراکه نظام حقوقی آمریکا متکی بر این نظام کامن‌لا است. در این بخش بحث شده که قرارداد چطور منعقد می‌شود، شرایط انعقاد یک قرارداد صحیح چیست و مفاد قرارداد به چگونه‌ای است. در بخش بعدی و بخش سوم به طور خاص به محتوای بیمه عمر پرداخته شده است. این که قرارداد بیمه عمر باید چه شرایطی داشته باشد، طرفین این قرارداد چه کسانی هستند، ضمانت اجراهای لازم برای نقص قرارداد را چگونه می‌شود طراحی شود از جمله مباحث این فصل است. از این جهت کتاب هم از دید قواعد عمومی قراردادها حاوی نکات جدیدی هست و هم از دید قراردادهای بیمه عمر نوآوری دارد. 

وی درباره علت انتخاب این اثر به عنوان اثر برگزیده توضیح داد: دو نکته می‌تواند علت این امر باشد. نکته اول نوآوری موضوع است. بحث بیمه عمر موضوع جدیدی است لذا به نظر می‌رسد از این جهت مورد توجه داوران قرار گرفته است. نکته دوم روان بودن و سلیس بودن ترجمه است. ترجمه آثار حقوقی خیلی مشکل است. اگر شما یک عبارت را اشتباه ترجمه کنید کل مطلب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و ممکن است کل کتاب تحت‌الشعاع قرار بگیرد. ما روی این موضوع خیلی کار کردیم و وقت گذاشتیم. 

جمعه///نگاه جامعه دانشگاهی به جشنواره کتاب سال دانشجویی

حسینی در خصوص جشنواره کتاب سال دانشجویی خاطر نشان کرد: واقعیتش این است که ما موضوع ترجمه را قبل از جشنواره انتخاب کرده بودیم و قصدمان شرکت در جشنواره نبود. به تناسب این که کتاب در یک زمانی منتشر شد که ما می‌توانستیم در جشنواره‌های مختلف به خصوص جشنواره کتاب سال دانشجویی شرکت کنیم اثر را برای جشنواره فرستادیم و خوشبختانه مورد پذیرش جشنواره به عنوان اثر منتخب قرار گرفت. منتهی دو نکته در مورد جشنواره وجود دارد: نکته اول این که به دلیل تبلیغات ناکافی این جشنواره خیلی در جامعه دانشگاهی شناخته نشده است. برگزیده شدن این کتاب یا آثار مشابه خیلی در جامعه دانشگاهی تأثیری ندارد.

وی ادامه داد: نکته دوم درباره انگیزه‌های مادی است. از آن جهت که بودجه جشنواره محدود است لذا این که کتابی منتخب بشود یا نشود تغییری در وضعیت مادی افراد ایجاد نمی‌کند و جوایز جشنواره خیلی رقم بالایی نیست.

وی در پایان گفت: پیشنهاد من در خصوص جشنواره از همین دو نکته انتقادی استخراج می‌شود. اول این که در زمینه اطلاع رسانی خیلی دقیق و جامع عمل شود تا جشنواره جایگاه علمی خودش را پیدا کند. به نظر می‌رسد جشنواره کتاب سال دانشجویی در مقایسه با جشنواره‌های مشابه خیلی جایگاه خوبی ندارد. مثلا جشنواره کتاب سال در سطح وسیعی اطلاع رسانی می‌شود و اساتید و دانشجویان در آن شرکت می‌کنند. دوم این که جوایزی که اهدا می‌‌شود با جشنواره‌های دیگر قابل مقایسه نیست. 
ضرورت بازمعرفی جشنواره کتاب سال دانشجویی به دانشگاهیان
captcha