خاطرات انقلاب و دفاع مقدس، باید استخراج و با قالب‌های هنری و ادبی ثبت و نگهداری شود
کد خبر: 3649250
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری:

خاطرات انقلاب و دفاع مقدس، باید استخراج و با قالب‌های هنری و ادبی ثبت و نگهداری شود

کانون خبرنگاران نبأ: محمد قاسمی‌پور در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی «اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی» گفت: خاطرات انقلاب و دفاع مقدس، گنجینه ملی است که باید با همت همگانی نشر و ترویج شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، محمد قاسمی‌پور، مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری، 12 مهرماه در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی «اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی» که در سالن اجتماعات حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد، با بیان اینکه مطلب گفت: این گنجینه نیاز به پنهان کردن ندارد بلکه باید استخراج و با قالب‌های هنری و ادبی ثبت و نگهداری شود.

وی وظیفه نویسندگان و محققان تاریخ شفاهی برای تبیین و تدوین این خاطرات را مهم و سنگین خواند و تصریح کرد: حاصل گفت‌وگوی تاریخ شفاهی گنجینه‌ای است که می‌توان از آن برای انتقال فرهنگ و ارزش‌ها استفاده کرد.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری، مصاحبه را رکن و ستون اصلی تاریخ شفاهی اعلام کرد و افزود: مصاحبه، گفت‌وگوی تعاملی و هدفداری است که بین محقق و فردی دارای تجربه و خاطره از موضوعی رخ می‌دهد به همین خاطر در طول یک پروژه تاریخ شفاهی بایستی با سماجت و پایمردی در پی انجام مصاحبه باشید، حسن نیت خود را اثبات کرده و با ثابت قدم بودن، سوژه را راضی به انجام مصاحبه کنید.

در این مراسم امیر رجبی، مدیرکل حوزه هنری استان اردبیل هدف از برگزاری نشست تخصصی اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی را توانمندسازی فعالان ادبیات پایداری استان عنوان و اضافه کرد: شالوده کتاب خوب با انجام گفت‌وگوی کامل ریخته می‌شود، لذا محققان این عرصه باید در این مرحله اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی این نشست را دومین نشست برگزار شده در سال جاری عنوان کرد و گفت: تا پایان سال نیز برگزاری این نشست‌ها ادامه خواهد داشت.
رجبی برقراری ارتباط صمیمی با راوی را در انجام گفت‌وگوی موفق مهم خواند و بیان کرد: برای تدوین یک کتاب تأثیرگذار در جامعه، باید گفت‌وگوی هدف‌دار و و ریز شونده داشته باشیم.

یادآور می‌شود، نشست تخصصی «اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی» به همت ادارات کل حوزه هنری و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردبیل و مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه حضرت عباس(ع) استان طی روزهای 12 و 13 مهرماه برگزار می‌شود.

سیده‌صغری جوادی
captcha