تمامی نیروهای بهداشت و درمان در مرزها برای اربعین آموزش می‌بینند
کد خبر: 3649307
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کولیوند:

تمامی نیروهای بهداشت و درمان در مرزها برای اربعین آموزش می‌بینند

گروه سلامت: رئیس اورژانس کشور در نشست کمیته بهداشت و درمان اربعین بر لزوم آموزش تمامی نیروهای مستقر در مرزها برای حفظ سلامت زائران اربعین تأکید کرد.

پیر حسین کولیوند، رئیس کمیته اربعین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جلسه کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی در سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: یکی از کارهای مهم کمیته، حفظ سلامت زائران است و زائران باید بتوانند در این راهپیمایی شرکت کرده و بهره معنوی کافی را ببرند.

وی ادامه داد: تمامی افرادی که در مرزهای شرقی و مرزهای غربی کشور هستند؛ چه افرادی که در عراق هستند و تمامی افرادی که در این مسیر حتی در حد تفکر نیز مشارکت می‌کنند، تکلیف سنگینی بر عهده دارند.

سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه برنامه‌های امسال، با توجه به آسیب شناسی‌های برنامه‌های سال گذشته و بر اساس سیاست‌های کلی ستاد مرکزی اربعین تنظیم شده است، عنوان کرد: امیدوارم امسال با یک شرایط دقیق‌تر، بهتر و پرتوان‌تر در خدمت زائران عزیز باشیم. نکته‌ای مهم و قابل اهمیت این است که باید یک همدلی و همبستگی میان دستگاه‌ها برای ایجاد هم افزایی وجود داشته باشد.

کولیوند افزود: همه بدنه یک شاکله هستیم اگر ما به عنوان مسئول بهداشت درمان این برنامه مشغول ارائه خدمات هستیم و باقی افراد به ما کمک می‌کنند، بدان معنا نیست که بگوییم تمامی کارها را ما انجام داده‌ایم، چنین اقداماتی توسط همه دستگاه‌ها صورت می‌گیرد هر کس به هر میزانی توانی که دارد در این مسئله شریک است.

لزوم بازدید مجدد از مرزها
سرپرست اورژانس کشور تصریح کرد: علیرغم اینکه بسیاری از مسئولان از مرزها بازدید کرده‌اند اما بازدید مجدد از مرزهای خسروی، مهران، چزابه و شلمچه مجددا لازم است، زیرا بازدیدها به صورت مکرر کمک می‌کند اگر نواقصی وجود دارد سریع تر رفع شود. در حال حاضر زمان بسیاری وجود ندارد و تصور می‌کنم حدود 20 الی 25 روز آینده باید در مناطق برنامه‌ریزی شده مستقر شویم.

وی افزود: برای تمامی واحدها جانمایی صورت گرفته است که هر واحد چه اقداماتی را باید انجام دهد و در کدام قسمت مشغول به کار شود. همچنین برنامه ریزی‌های لازم در راستای محل برگزاری بیمارستان و درمانگاه، محل استقرار آمبولانس‌ها و محل قرارگیری آزمایشگاه‌ها صورت گرفته و خدمات هر دستگاه نیز تعیین شده است.

کولیوند بیان کرد: از جمله اقداماتی که باید نسبت به سال گذشته آن را تقویت کرد، تیم واکنش سریع است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. فعالیت‌های این تیم در حوزه درمانی، امداد و نجات، مباحث سی بی آر ان ای است که ممکن است زائران نیازمند تیم تخصصی واکنش سریع در حوزه‌های بهداشت، مبارزه با بیماری‌ها باشند.

تمامی نیروهای مستقر در مرزها باید آموزش‌ ببینند
رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین عنوان کرد: نکته مهم، آموزش نیروهایی هست که در مرزهای مستقر می‌شوند، هیچ فرقی نمی‌کند تمامی دستگاه و گروه‌ها باید آموزش‌های لازم به نیروهای خود را داشته باشند، این آمورش می بایست یک آموزش یکدست و یک پارچه باشد. ممکن است مسئولان مرتبط در حوزه بهداشت،درمان، بیماری های واگیردار، پدافند، امداد و نجات و اورژانس هر کدام مطالب آموزشی مربوط به خود را داشته باشند، و به دستگاه ها ابلاغ کنند تا بر اساس آن، آموزش های لازم به تمامی نیروهایی اعزامی به مرزها، داده شود،بحث آموزش بسیار جدی است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

سرپرست اورژانس کشور گفت: برخی رسانه‌ها مسائلی را در راستای بیماری‌های واگیر در عراق مطرح می‌کنند. در هر صورت راهپیمایی اربعین حرکت عظیمی است و به عنوان بزرگترین تجمع در کل دنیا شناخته می‌شود که خدشه ناپذیر است حتی اگر انواع بیماری های واگیر دنیا نیز مطرح شود. ما باید برنامه‌ای داشته باشیم که اگر اتفاقی در این راستا به وقوع پیوست، بتوانیم از آن پیشگیری کرده و یا آن را کنترل و درمان کنیم.

وی بیان کرد: لازم است پیگیری‌های لازم مسئولان مربوطه در ایران، وزارت بهداشت کشور عراق و مسئولان مواکب صورت گیرد تا در مباحث بهداشتی و مدیریت بیماری‌های واگیر دقت بیشتری داشته باشیم زیرا ممکن است بسیاری از افراد قصد داشته باشند به چنین برنامه‌ای آسیب برسانند.

شایعه بیماری‌های واگیر در عراق را تأیید نمی‌کنیم
وی اعلام کرد: برخی از افراد شایعه کرده‌اند در کشور عراق برخی بیماری‌های واگیر شیوع پیدا کرده است ما این را تایید نمی‌کنیم اما هر نوع بیماری که وجود داشته باشد نیز باید اقدامات لازم در راستای پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها را انجام دهیم و زائرانی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند را مصون نگه داریم.

کولیوند یادآور شد: سخت‌گیری‌های شدیدی در حوزه پیشگیری اعمال شده تا اتفاق ناخواسته‌ای رخ ندهد حتی برای برگشت از مرزها تدابیر بیشتری در راستای مراقبت از مرزها صورت خواهد گرفت. اقدامات لازم در راستای هماهنگی با پلیس گذرنامه صورت گرفته و تمامی نتایج مربوطه در ستاد اربعین مطرح خواهد شد تا در مرحله گذرنامه بتوانیم افرادی که می‌خواهند در این راهپیمایی شرکت کنند را غربالگری کنیم تا اگر فردی مبتلا به بیماری‌های سندرومی بود بلافاصله اقدامات لازم در راستای درمان آن انجام شود.

وی افزود: مباحث مربوط به عزاداری سرور و سالار شهیدان را نباید دست کم بگیریم، ما در این مسیر چه جان‌هایی که فدا نکرده‌ایم. در این راستا از مسئولان خواهشمندیم تا نقطه نظراتی در زمینه نواقص موجود و تکمیل خدمات دارند ارائه دهند تا بتوانیم با قدرت تمام و مدیریت جهادی و عاشقانه خدمات لازم را به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) ارائه دهیم.

captcha