نیت‌هایمان را اصلاح کنیم
کد خبر: 3649329
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
حجت‌الاسلام قرائتی:

نیت‌هایمان را اصلاح کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام محسن قرائتی در همایش آغاز بیست‌وششمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن گفت: نخستین راه داشتن عمری مفید، نیت الهی داشتن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم که امروز 12 مهرماه در سالن شیخ صدوق حرم عبدالعظیم(ع) با حضور جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و خیران قرآنی و دانش‌آموزان برتر برگزار شد، گفت: در آستانه چهلمین سال برپایی مسابقات قرآن‌ هستیم که تاکنون یک دوره هم به دلایلی تعطیل نشده است که مدیون لطف ویژه خداوند در این حرکت بوده است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های پربرکت صدا و سیما برنامه درس‌هایی از قرآن است که در آستانه چهلمین سال یک دوره هم تعطیل نشده است. 10 سالی است که از این قضیه گذشته و همکاری‌های آموزش و پرورش نیز در این مسابقات رواج پیدا کرده است به نوعی که سوالاتی در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد که دانش‌آموزان از روی صحبت‌ها پاسخ‌گو باشند و این به مرور از یک کلاس به مدرسه و از مدرسه به منطقه و استان و روستا و در حال حاضر در میان هزاران دانش‌آموز در حال ترویج است.

وی با اشاره به اینکه این سوالات باعث شد که خانواده‌ها هم در کنار دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای به درس‌هایی از قرآن داشته باشند، گفت: این کار از یک کلاس به کل کشور سرایت پیدا کرد و افراد متدینی مانند مسئولان آموزش و پرورش و صدا و سیما در این کار همکاری داشته‌اند که تشکر ویژه دارم.

رئيس ستاد اقامه نماز كشور با بیان این سوال که «چگونه از عمر خود استفاده کنیم؟» بیست و ششمین دوره مسابقات قران کریم را آغاز کرد و گفت: با بهترین نیت، بهترین عمل، استقامت و حکمت و پرهیز از سوء‌‌استفاده؛ از جمله مواردی است که در این جا به آن توجه خواهد شد.

قرائتی با اشاره به آیه مبارکه «وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ؛ اگر در آنچه بر بنده‏ى خويش نازل كرده‏‌ايم شك داريد، سوره‌ه‏اىی مانند آن بياوريد و شاهدان(از دانشمندان تا دلایل عقلی و علمی و مستندات) خود را غير از خدا فراخوانيد اگر راست مى‏‌گوييد»(البقره/ 23) بیان کرد:‌ این کار هرگز شدنی نیست. قرآن از الفبا است که نمی‌توانیم حتی یک سوره و آیه از آن را با این الفبا گردهم بیاوریم.

وی افزود: کسانی خسارت می‌بینند که نتوانند از عمر خودشان به نیکی استفاده و بهره‌مند شوند و نباید راکت باشند و باید همواره در تلاش و تکاپو برای به کمال رسیدن باشند. از همین ابتدای ماه مهر تصمیم بگیریم که از عمر خودمان استفاده کنیم و زمان را به هدر ندهیم و از تمام امکانات استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش باید بتوانیم دروس بهینه‌سازی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم و بتوانیم از نیروهای خودمان استفاده کنیم و به آنان راه و روش را بیاموزیم و مهارت را به فرزندانمان بیاموزیم.

رئيس ستاد اقامه نماز  کشور با اشاره به اینکه در مسیر استفاده از عمرمان باید چکار کنیم؟ گفت: بهترین راه استفاده از عمر اول اینکه نیت خداوند در کارمان باشد. اگر درس می‌خوانید علم را برای کسب علم بیاموزید نه برای اخذ مدرک که در غیر این صورت اشتباه کرده‌اید. از دنیا استفاده کنید، اما برای رضایت دنیا کار نکنید که این به تباهی رفتن است.

قرائتی در ادامه با اشاره به اینکه در طول سال مردم مدت‌ها کار می‌کنند، اما تنها موفق می‌شوند که امکانات رفاهی این دنیا را فراهم آورند، گفت: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ؛ كه واقعا انسان دستخوش زيان است». اگر می‌خواهید استفاده بهینه داشته باشید برای خداوند کار کنید هر چیزی برای خداوند انجام شود، ماندگارتر است.

رئيس ستاد اقامه نماز كشور با توصیه‌ای به آموزش و پرورش تصریح کرد: بارها براین قضیه تاکید داشته‌ام که آموزش و پرورش در کنار اعطای مدرک به دانش‌آموزان، بحث مهارت‌افزایی را نیز در نظر داشته باشد تا بتوانند هنر داشته و بتوانند مهارتی را در کنار علم داشته باشند.

قرائتی خاطرنشان کرد: کلمه فارغ‌التحصیل باید از آموزش و پرورش حذف شود، زیرا انسان هیچ زمانی از تحصیل جدا نمی‌شود و کار باید ادامه داشته باشد. امسال 12 میلیون دانش‌آموز تعطیل بودند و یک میلیون معلم و 5 میلیون هم دانشجو در تابستان بیکار بودند که از این نیروها می‌توانستیم، استفاده کنیم. در کنار علم باید مهارت‌افزایی نیز داشته باشیم. استفاده به همراه استقامت از اصول این راه است.

این کارشناس مذهبی افزود: در شهر تهران، مسجد کم داریم، اما مغازه‌هایی که برای فروش سیگار به جوانان هستند، بسیار به چشم می‌خورد. اما برای نماز خواندن همواره باید فاصله‌ها طی شود تا به یک مسجد رسید. آموزش و پرورش می‌تواند در امر ترویج نمازخوانی از فضاهای خالی استفاده کند و به ترویج نمازخوانی بپردازد. بر اساس مناسبت‌ها کارهای مناسب و شایسته انجام بدهید.

قرائتی تصریح کرد: در کشور متخصصان والایی مانند دکتر، مهندس و غیره داریم اما اسلام‌شناس نداریم. و در پایان این را می‌گویم که خدایا هر جا هدر دادیم و هرچه هدر دادیم، ببخش و بیامرز. همچنین از آموزش و پرورش و ستاد ترویج فرهنگ قرآنی تشکر دارم.

captcha