مسابقات مردم را به قرآن نزدیک نکرده است
کد خبر: 3649431
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
حجت الاسلام حسینی:

مسابقات مردم را به قرآن نزدیک نکرده است

گروه مسابقات: رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: پس از برگزاری 40 دوره از مسابقات قرآن هنوز این مسابقات نقش خودش را در برخی از زمینه‌ها ایفا نکرده و مردم به قرآن دعوت نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام حسینی رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برخی از نقاط ضعف و قوت چهلمین دوره از مسابقات سراسری قرآن بیان کرد: به لطف خداوند، امسال در ارومیه، چهارمین دوره‌ای بود که مسابقات کشوری قرآن در زمان مدیریت بنده اجرا شد، اولین دوره‌ای که در زمان مسئولیت بنده مسابقات برگزار شد یک ماه برای این مسابقات فرصت داشتیم؛ چراکه دی ماه بنده آمدم و مسابقات در اسفندماه برگزار شد.
وی در ادامه افزود: همان سال در تبریز چند وعده دادیم و به دنبال محقق شدن مطالباتی بودیم که سال‌ها دنبال می‌شد، یکی از این موارد بحث سطح‌بندی بود که به نوعی نحوه انتخاب نفرات برتر و فرآیند اعزام‌ها به مسابقات بین‌المللی با توجه به مصوبات کمیته عالی مسابقات تغییر پیدا کرد، ضمن اینکه میزبانی چهلمین دوره مسابقات نیز در همان سال مشخص شد، برخلاف ادوار گذشته که این روال را شاهد نبودیم.
حسینی تصریح کرد: به همین دلیل تیم اجرایی این دوره از مسابقات در دو دوره سی‌وهشتم و سی‌ونهم که مسابقات در کرمانشاه و گیلان برگزار شد حضور پیدا کردند و ما نیز رفت و آمدهایی را به ارومیه طی این مدت داشتیم.
رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در این دوره به جهت اجرایی، وضعیت مطلوب و رضایتمندی را داشتیم و به نوعی آسیب‌ها و نقاط ضعف ادوار گذشته مرتفع گردید، البته کار بدون ضعف نخواهد بود و ضعف‌هایی نیز داشته‌ایم، اما در ارتباط با هماهنگی تیم ما و تیم اجرایی مستقر در ارومیه باید بگویم که نسبت به ادوار قبل هماهنگی بیشتری شکل گرفت.
وی در ادامه اظهار داشت: در سال‌های گذشته تغییرات جدیدی در فرآیند مسابقات رقم خورد، اما شاید به چند دلیل امسال زمینه مسابقات برای تحولات مثبت فراهم‌تر از قبل بود، در این دوره شرایطی فراهم شده بود که علاقه‌مندان به فضای قرآنی این امکان را داشتند که به لحظه مسابقات را دنبال کنند و همین مسأله نیز موجب شد تا یکسری از نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات در مورد مسابقات زودتر مطرح شود.
حسینی با اشاره به پخش مستقیم تمامی مراحل مسابقات در این دوره تصریح کرد: در سال‌های قبل در مسابقات به غیر از مراسم افتتاحیه و اختتامیه بخش دیگری به صورت مستقیم روی آنتن نمی‌رفت، اما در این دوره به واسطه همکاری شبکه و رادیو قرآن تمامی بخش‌های مسابقات به صورت زنده پخش شد و در کنار آن از طریق فضای مجازی نیز منعکس می‌شد و افراد علاقه‌مند می‌توانستند مسابقات را رصد کنند و نظر دهند.
رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر این که هنوز مسابقات در تحقق یکسری از اهداف موفق نبوده است بیان کرد: باید اعلام کنم که بعد از چهل دوره که از برگزاری این مسابقات می‌گذرد هنوز این مسابقات نتوانسته برخی از نقش‌هایش را به خوبی ایفا کند، برای نمونه فلسفه برگزاری مسابقات از دیدگاه مقام معظم رهبری آشنا کردن و نزدیک کردن آنها به قرآن است، اما با گذشت چهار دهه و با وجود این که هزینه‌های زیادی صرف شده است هنوز این اتفاق نیفتاده و مسابقات نتوانسته مردم را دعوت به قرآن کند. هرچند که در حوزه فنی مسابقات نقش خودش را ایفا کرده است.
حسینی در ادامه با اشاره به جذابیت‌های بصری مانند دکور و ... در این دوره از مسابقات تصریح کرد: آقای محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تعبیری داشتند و معتقد بودند که یقینا آنچه که از قاب تلویزیون منعکس شد بهترین قاب از تمامی ادوار مسابقات بوده است، علی رغم اینکه در مسابقات گیلان نیز زحمات فراوانی کشیده شد، اما این دوره متفاوت بود و حتی به لحاظ دکور و نورپردازی و ... نسبت به مسابقات بین‌المللی نیز شرایط بهتری را داشتیم.
وی در ادامه و با اشاره به عدم استقبال مناسب مردم از مسابقات بیان کرد: حداقل در این چهار دوره که بنده مسئولیت برگزاری را داشته‌ام در هیچ استانی اینگونه نبوده که مردم علاقه‌مند باشند و حضور پرشور داشته باشند، البته ما نتوانسته‌ایم که مسابقات را به فرآیندی تبدیل کنیم که مردم علاقه‌مند شوند و خود را مجاب کنند که چند ساعت پای تلاوت‌های تحقیق یا ترتیل متسابقان بنشینند.
رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: برای علاقه‌مند کردن مردم باید جذابیت‌ها را بالا ببریم و یک بخش هم مربوط به همکاری بیشتر ما با رسانه و دیگر ارگان‌های فرهنگی است، در این چند سال شاهد این بوده‌ایم که برای اتفاقاتی که در عرصه ورزش و ... افتاده مردم استقبال زیادی داشته‌اند، اما ما نیز باید این سبک از قرائت قرآن را طوری بین مردم نهادینه کنیم که برای آنها نشستن در مجلس قرآن و لذت بردن از آن جذابیت داشته باشد.
یادآور می‌شود، حجت الاسلام حسینی رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه توضیحات فوق را شب گذشته، 12 مهر در برنامه زنده تلویزیونی رصد ارائه کرد.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قاري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۱۹:۱۹
0
0
مخصوصاً مسابقاتي كه حضرتعالي متوليش هستين!
قادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۴ - ۱۳:۳۹
0
0
مسابقات رو بردین در وسط یک مرکز نظامی و دور از مرکز شهر برگزار کردین معلومه مردم نمی تونن بیان.
توی گیلان هم در داخل شهر برگزار نشد مسابقات. چطور میشه مردم بیان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۱۷:۴۸
0
0
خدا رو شکر بعد ۴۰ سال فهمیدید این عرصه مسابقه بردار نیست
کاش شجاعت داشتید و این بساط رو اصلاح میکردید
captcha