جزئیات بیشتر از جشنواره قرآنی بسیج/ تغییرات دوره بیست و پنجم
کد خبر: 3649445
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
قربانی بیان کرد:

جزئیات بیشتر از جشنواره قرآنی بسیج/ تغییرات دوره بیست و پنجم

گروه مسابقات: رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به برخی جزئیات بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآنی بسیج، به تشریح تغییرات صورت گرفته در این دوره پرداخت.

رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن بسیج، گفت: ثبت نام این مسابقات آغاز شده و هر استان بنا به وضعیتی که دارد مسابقات خود را برگزار می‌کند، بر همین اساس مرحله مقدماتی تا 15 مهرماه به پایان می رسد و مرحله استانی نیز در آذرماه برگزار خواهد شد. مرحله سراسری نیز در بهمن ماه برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طی روزهای آینده میزبان مرحله کشوری این دوره از جشنواره اعلام می شود، افزود: تعدادی از استان‌ها برای میزبانی مدنظر بوده و اعلام آمادگی کرده‌اند که از بین آنها با توجه به وضعیت موجود و تغییرات صورت گرفته استان میزبان مشخص خواهد شد.
رئیس دارالقرآن بسیج کشور در مورد تغییرات این دوره از جشنواره، خاطرنشان کرد: امسال شاهد تغییراتی در این مسابقات هستیم، از جمله این تغییرات اضافه شدن رقابت‌ها در بخش بانوان و نیز تیمی شدن رقابت‌ها در مرحله کشوری است.
قربانی در مورد تیمی شدن این دوره از رقابت‌ها گفت: به جهت اینکه رقابت سازنده و تعامل و همیاری ویژه ای بین شرکت کنندگان ایجاد شود و همچنین برای دور شدن از آسیب‌های رقابت انفرادی که هر سال در مسابقات سراسری قرآن بیشتر می‌شود، تصمیم گرفته شد تا رقابت‌ها در این دوره به شکل گروهی و تیمی برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه رقابت تیمی در این دوره به صورت آزمایشی خواهد بود، افزود: بسیج همیشه به دنبال این بوده است تا به عنوان الگو مطرح شود و جریان‌سازی در فعالیت‌های مختلف داشته باشد، در گذشته این الگوسازی در بحث شهدای قرآنی، تواشیح و ... صورت گرفته است. در بحث مسابقات قرآن نیز آسیب‌شناسی‌های مختلفی انجام داده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که به جای انتقاد کردن از فعالیت‌های مختلف الگودهی داشته باشیم و فعالیت را از یک نقطه آغاز کنیم، بنابراین در این دوره از جشنواره بسیج، مسابقات قرآن تیمی را برگزار خواهیم کرد.
قربانی اظهار کرد: برگزار کردن مسابقات به صورت تیمی رشته های بسیار متنوعی می‌تواند داشته باشد، اما با توجه به اینکه این دوره به صورت آزمایشی و برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوت است، اگر به‌خوبی نتیجه بدهد برای ادوار آینده شاهد اضافه شدن رشته‌های هنری، پژوهشی و ... نیز خواهیم بود.
وی همچنین در مورد نحوه انتخاب تیم‌ها نیز گفت: در این مسابقات هر استان دارای یک تیم بوده و هر استان در هر رشته یک نماینده خواهد داشت. با توجه به اینکه هر سال در رقابت های انفرادی مسابقات مختلف قرآن، استان های قوی تعداد بیشتری سهمیه دارند و هر سال بر این سهمیه نیز افزوده می شود، استان های ضعیف تر از جریان رقابت به صورت خودبه‌خود حذف می‌شوند.
رئیس دارالقرآن همچنین در پاسخ به سوالی در مورد توقف یک‌ساله این رقابت‌ها در سال گذشته، گفت: با توجه به اینکه در دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین تغییراتی در رویکردها صورت گرفته بود، شروع به بازبینی فعالیت‌ها و طراحی چشم‌انداز پنج‌ساله کردیم، بر همین اساس فعالیت‌های قرآنی بسیج بر اساس این چشم‌انداز پنج ساله تعریف شد، به خاطر همین هم مدتی فعالیت‌های بسیج کم رنگ شد اما از مردادماه امسال فعالیت‌ها را با جدیت تمام آغاز کرده‌ایم و فعالیت‌ها ادامه می یابد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت های بسیج در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های بسیج در دور جدید فعالیت‌ها، فضاسازی و توجه به فضای مجازی است. بر همین اساس جشنواره‌هایی که در بستر فضای مجازی برگزار می شود، به عنوان یکی از اولویت‌ها مد نظر قرار گرفته است. یکی از این جشنواره‌ها با عنوان جشنواره قرآنی «نوای نور» برگزار شد. بر همین اساس دومین جشنواره در بستر فضای مجازی را برگزار خواهیم کرد. مقدمات این جشنواره که با عنوان جشنواره «مصوِر» برگزار می شود، فراهم شده و طی هفته آینده جزئیات بیشتر آن اعلام خواهد شد.
قربانی بیان کرد: این جشنواره در قالب فیلم کوتاه 114 ثانیه تا دو دقیقه و با موضوع ایثار، مقاومت و شهادت است که با محوریت آیه 23 سوره مبارکه احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» برگزار می‌شود. این جشنواره در هفته بسیج و در آذرماه برگزار می شود که بستر آن در فضای مجازی خواهد بود.
captcha