ثبت تکیه‌بندان روستای سرخنگ به عنوان دوازدهمین میراث عاشورای خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3649452
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷

ثبت تکیه‌بندان روستای سرخنگ به عنوان دوازدهمین میراث عاشورای خراسان‌جنوبی

گروه معارف: مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: تکیه‌بندان روستای سرخنگ به عنوان دوازدهمین میراث عاشورای خراسان‌جنوبی در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

سید احمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی  اظهار کرد: تکیه‌بندان روستای سرخنگ به شماره ۱۴۴۶ در تاریخ یکم مهرماه 96، در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

وی افزود: این مراسم هر ساله در دوم ماه محرم در محل تکیه حاج عبدالرسول از روستای سرخنگ شهرستان درمیان برگزار می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: بنای اولیه تکیه در دوره قاجار احداث  و در اوایل انقلاب بازسازی شده است.

برآبادی ادامه داد: برای اجرای این مراسم در روز دوم محرم نمایندگانی از اولاد حاج عبدالرسول در محل تکیه حاضر می‌شوند و نخست مراسم علم‌بندان برای علمی که در صحن تکیه بر پا می‌شود، اجرا و سپس آماده‌سازی تکیه برای انجام مراسم ماه محرم و تزئین فضای داخلی تکیه به وسیله پارچه‌های رنگارنگ، کتیبه‌ها و پارچه نوشته‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از تزئینات جالب تکیه دستمال‌های آویز و رنگارنگ متعددی است که سراسر سقف تکیه را زینت داده و جلوه‌ای زیبا به تکیه می‌دهد.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی یادآور شد: با انجام مراسم تکیه‌بندان رسماٌ مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در روستا آغاز می‌شود.

captcha