کد خبر: 3649462
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
آیت‌الله عباسی:
گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده الهی‌نامه و استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قیام عاشورا مبتنی بر عقلانی‌ترین معرفت‌ها شکل گرفته است تاکید کرد: مهم‌ترین کارکرد روضه و شرکت در مجالس امام حسین(ع) رشد عقلانیت در افراد است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله هادی عباسی، در سومین شب از مراسم عزاداری امام حسین(ع) در جمع فرهنگیان در قم با بیان اینکه خواندن زیارت عاشورا ثواب هزار حج دارد گفت: بعد از فرازهای ابتدایی زیارت عاشورا نوبت به سلام به امام حسین(ع) با عنوان ابن سیدالوصیین و ابن سیدة نساء العالمین می‌رسد و فراز دیگر نیز سلام به ثارالله بودن این امام است‌.

وی با بیان اینکه خطاب کردن امام به فرزند سیدالوصیین اگرچه موید وصایت و امامت امام علی(ع) و سیدة نساءالعالمین ناظر به جایگاه والای حضرت زهرا(س) است ولی امام حسن(ع) و سایر فرزندان امام علی(ع) نیز در این نسبت با امام حسین(ع) یکی هستند.

عباسی با بیان اینکه صفت ثارالله، صفتی است که مخصوص امام است تصریح کرد: ثار از ثور است که عرب به آن انقلاب می‌گوید و بیانگر این است که امام حسین(ع) مایه حیات و تحرک و زنده ماندن است.

وی با اشاره به سلام به امام از منظر فرزند رسول الله(ص) بودن نیز بیان کرد: پیامبری باید آخرین پیامبر باشد که علاوه بر دارابودن صفات عمومی انبیاء و صفات خصوصی آنان خودش نیز صفاتی داشته باشد که دیگر انبیاء نداشته‌اند و پیامبر واجد این مسئله بود.

عباسی اظهار کرد: امام علی(ع)در مورد پیامبر فرمودند ایشان اثاره عقول کردند یعنی مردم را به خردورزی درآوردند و این ویژگی اثاره برای امام حسین(ع) نیز عنوان شده است.

این محقق و استاد حوزه علمیه با بیان اینکه میان عقل و عاقل و علم و عالم نسبت عام و خاص وجود دارد ادامه داد: به حضرت زینب عقیله گفته می شود زیرا آنقدر عقل داشته است که عقیله شده است؛ لذا نباید «ة» در انتهای واژه«عقیله» را «تاء» تانیث بگیریم بلکه از روی مبالغه بیان شده است و براساس روایات عقل نیز آن چیزی است که انسان را به عبادت خدا و به سوی بهشت رهنمون کند.

عباسی ادامه داد: براساس روایات عاقل کسی نیست که میان خوب و بد فرق بگذارد بلکه کسی است که در میان بد و بدتر بتواند بد را انتخاب کند؛ یعنی اگر فتنه‌ای ایجاد شد راه صحیح را انتخاب و از آن سالم بیرون برود.

نویسنده الهی‌نامه تصریح کرد: روایات فرموده‌اند که وقتی فتنه‌ها بر شما وارد شدند به قرآن مراجعه کنید؛ ائمه نسخه رجوع به قرآن را در هنگام فتنه‌ها به ما داده‌اند و قرآن با تفسیر ائمه(ع) منشأ حکم و داوری در فتنه‌هاست.

عباسی عنوان کرد: به همین دلیل در روایات فرموده‌اند که اگر کسی مسبحات سته یعنی سوره‌های حدید، جمعه، تغابن، صف، حشر و اعلی را هر شب قبل از خواب بخواند نخواهد مرد بدون اینکه امام زمان(عج) خود را ملاقات کند.

وی افزود: کار امام حسین(ع) هدایت کردن دایره عقل و حمایت از آن است و وقتی پای عقل به میان آمد پای استدلال لنگ می‌زند به همین دلیل وقتی در مدینه به امام می‌گویند حرکتی که شروع کرده‌ای مخاطرات زیادی دارد امام سخن آنان را نمی‌پذیرد چون استدلال آنان برآمده از عقلانیت معرفتی نبوده است.

عباسی تاکید کرد: برپایی مجالس روضه امام حسین(ع) برای عاقل شدن است و عقل نیز جز دست یافتن به معرفت الهی نیست.

این استاد حوزه با بیان اینکه در روایت وجود دارد که خون امام حسین(ع) در عرش آنچنان متجلی است که تمام عرش تا قیامت و بعد از آن مشغول ثارالله است عنوان کرد: وقتی تیر به سینه امام حسین(ع) خورد امام دستانش را زیر آن گرفت و خون سینه امام بر زمین نریخت و در این سری نهفته است؛ زیرا اگر این خون ریخته بود معلوم نبود چه بر سر عالم می‌آمد؛ در همان دم چهار هزار فرشته به سراغ امام آمدند و از ایشان خواستند که یاری دهند ولی امام فرمودند این اراده الهی است که من مذبوح و قتیل و عطشان باشم به همین دلیل در روایات می‌بینیم که این فرشتگان گفتند پس ما در کربلا می‌مانیم و تا قیامت نیز این چهار هزار فرشته در کربلا حاضر خواهند شد.

محقق و استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حایر حسینی(ع) به این دلیل حایر است که می‌چرخد و همه هستی را با خود بالا می‌برد و یکی از دلایل حائر بودن نیز وجود چهار هزار فرشته در اطراف آن است به همین دلیل زیارت آن حضرت بالابرنده معرفت انسان و مجالس روضه نیز رشد‌دهنده عقول است.

عباسی به تعبیر «والوتر الموتور» اشاره و عنوان کرد: عمل انسان، خداوند و ولی الله، وتر است یعنی یگانه است؛ یعنی هیچ‌کس مانند حسین(ع) نیست و او در عالم آفرینش یگانه است همان طور که خداوند یگانه است و انسان نیز در روز قیامت تک و تنها برای پاسخگویی به اعمالش حاضر خواهد شد.

وی تاکید کرد: کشتی امام حسین(ع) اگر چه ایستگاه‌های مختلفی دارد و هر کس به قدر معرفت خود در این ایستگاه‌ها جلوتر می‌رود ولی این کشتی آنقدر وسیع است که همه محبان را سوار می‌کند و کسی را هم پیاده نخواهد کرد و ایستگاه‌های آن نیز مجالس روضه‌خوانی برای والاترین شهید عالم آفرینش و هستی است.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: