رشد منفی اهدای خون در ایام عاشورا و تاسوعا
کد خبر: 3649469
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

رشد منفی اهدای خون در ایام عاشورا و تاسوعا

گروه اجتماعی: ارجمندی، رشد اهدا خون در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی نسبت به سال گذشته را منفی دانست و افزود: اهدای خون همواره در ایام مختلف نوسان داشته و بالا و پایین می‌رود، این در حالی است که مصرف خون و نیاز به این ماده حیاتی روز به روز در حال افزایش است، به همین دلیل سازمان انتقال خون همواره با کمبود خون مواجه است.

ارجمندی، مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اهدای خون مردم ایثارگر در ایام محرم اظهار کرد: در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین، تاسوعا و عاشورای حسینی، 2 هزار و هشتصد و سی و چهار نفر برای اهدا و نذر خون به پایگاه‌های اهدای خون استان خراسان رضوی مراجعه کردند.
وی افزود: از این تعداد اهداء کننده دو هزار و صد و دو نفر در مشهد مقدس و مابقی در سایر شهرستان‌های استان بوده‌اند.
مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: از این میان مراجعه‌کننده به پایگاه‌های مشهد مقدس یک هزار و پانصد و چهل و دو نفر موفق به اهدای خون شدند که 49 درصد از آن‌ها اهداکنندگان مستمر و 21 درصد را اهداکنندگان بار اول را تشکیل داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مشارکت بانوان برای اهدای خون انگشت‌شمار است، تصریح کرد: حدود 95 درصد از اهداکنندگان خون آقا و تنها 5 درصد را بانوان تشکیل داده‌اند.
ارجمندی، رشد اهدا خون در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی نسبت به سال گذشته را منفی دانست و افزود: اهدای خون همواره در ایام مختلف نوسان داشته و بالا و پایین می‌رود، این در حالی است که مصرف خون و نیاز به این ماده حیاتی با توجه به کثرت بیماری‌های خاص، تصادفات و ... روز به روز در حال افزایش است، به همین دلیل سازمان انتقال خون همواره با کمبود خون مواجه است.
وی نقش رسانه و تبلیغات را برای جبران کمبود خون سازمان بسیار موثر دانست و گفت: با وجود اهدای خون در ایام عاشورا و تاسوعا، تا حدی کمبود خون جبران شده، اما نیاز به خون هیچ زمان از بین نمی‌رود در حالی که اهداکنندگان همیشه خون نمی‌دهند.
ارجمندی تأکید کرد: هرگاه تبلیغات از سوی رسانه‌ها بیشتر بوده، مشارکت مردم نیز به حداکثر رسیده، در نتیجه ما همیشه نیاز به تبلیغات برای مشارکت حداکثری مردم جهت اهدا خون داریم.
مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون خراسان رضوی ضمن پوزش از داوطلبانی که ممکن است بدلیل کمبود منابع مختلف در پایگاه‌ها موفق به اهدای خون نشده و یا مدت زمان نسبتاً طولانی در انتظار نوبت مانده‌اند، خواستار شد: با مراجعه تدریجی در ایام آتی به پایگاه‌ها مجموعه عام المنفعه انتقال خون استان را بیش از پیش در خدمت‌رسانی یاری رسانند.
captcha