تقوا، علم و مجاهدت رمز تعالی جامعه اسلامی است
کد خبر: 3649476
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

تقوا، علم و مجاهدت رمز تعالی جامعه اسلامی است

گروه معارف: رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در متون دینی، سه شاخص تقوا، علم و مجاهدت برای تمایز میان انسان‌ها ذکر شده است و جامعه‌ای که بخواهد به قله‌های تعالی و تمدن دست پیدا کند، باید این سه شاخص را در میان اعضای خود ایجاد و تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در جمع مسئولین و پرسنل بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم علیه‌السلام اصفهان با بیان شاخصه‌های طبقه‌بندی انسان‌ها از دیدگاه آیات و روایات اظهار کرد: اولین شاخص، تقوا و تدین نام دارد و آیه معروف «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» به این شاخص اشاره می‌کند. هرچه فرد تقوا و تدین بیشتری داشته باشد، رتبه بالاتری پیدا می‌کند.
وی افزود: شاخص بعدی، علم و دانش است، چنانکه در قرآن کریم آمده: «هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون»؛ البته علم به تنهایی کافی نیست و باید با خرد و اندیشه، بسته‌ای به هم پیوسته را تشکیل دهد، لذا هرچه علم و معرفت انسان بیشتر باشد، درجه بالاتری پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه آنچه در رابطه با علم در جامعه ما اتفاق می‌افتد، بخشی از نیاز جامعه و نه تمام ضرورت‌ها را پوشش می‌دهد، گفت: عرصه‌های علمی بیش از اینها نیازمند توجه است. از یک طرف باید روز به روز در مجموعه‌های دانشگاهی تحولاتی رخ دهد تا در نتیجه آن، رتبه علمی کشور ارتقاء یابد و از طرف دیگر، باید برای مطالعات انفرادی اهمیت قائل شویم، این مطالعات تابع سطوح تحصیلی نیست و هر فردی می‌تواند سیر مطالعاتی برای خود تنظیم کند.
وی تصریح کرد:  آموزه‌های دینی و هم تجربه‌های بشری ثابت کرده است که اگر علم از جامعه‌ای رخت بربندد و اگرچه در آن تدین وجود داشته باشد، آن جامعه دچار زوال خواهد شد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه علم و دانش کوتاهی کرده و می‌کنیم و این قصور محسوس نیست، اما با گذشت زمان متوجه می‌شویم که فرهنگ و تمدن ما دچار آسیب شده و نتوانسته‌ایم جامعه را به آن قله‌ای که باید، برسانیم. تهاجم فرهنگی تا حدی مشخص و محسوس است، اما تهاجم علمی را که به جریان علمی، مطالعات و افکار و دغدغه‌های ما آسیب زده و آن را از داخل تهی می‌کند، متوجه نمی‌شویم و معمولا بعد از فاصله‌ای صد تا دویست ساله در می‌یابیم که نسبت به ظرفیت و دارایی خود عقب مانده‌ایم.
وی اضافه کرد: شاخص سوم مجاهدت نام دارد که به معنای سختکوشی و تلاش بیش از آنچه که مرسوم است، می‌باشد. کسی که حرکت، کوشش و جهاد می‌کند، نسبت به کسی که مجاهدت نمی‌کند، فضیلت بالاتری دارد؛ چنانکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا ».
حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: زمانی یک جامعه به تعالی و عظمت می‌رسد، که این سه شاخص را با هم داشته باشد، ولی اگر یکی از اضلاع این مثلث ناقص شود، دو ضلع دیگر را نیز با خود به انحطاط می‌کشاند. ما گاهی مواقع تمام این شاخص‌ها را نادیده می‌گیریم که ضعف بزرگ ماست و گاهی نیز فقط به یک یا دو ضلع این مثلث توجه می‌کنیم.
وی افزود: اگر نگاهی متوازن به این سه شاخص داشته و به مرور آنها را ارتقاء دهیم، می‌توان گفت حداقل در مسیر رشد قرار گرفته‌ایم؛ اینکه انسان توفیق یافته و بتواند همانند شهدا راه صد ساله را یک شبه طی کند، جای خود را دارد و نصیب هر کسی نمی‌شود، گاهی نیز به لحاظ درونی، خود را در معرض این نفحات آسمانی قرار نمی‌دهیم.
رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه دشمن نیز این سه شاخص را به خوبی شناخته است، گفت: برای اینکه جامعه نتواند به قله‌های تعالی و تمدن برسد، این سه شاخص مورد حمله دشمن قرار گرفته است. در تهاجم فرهنگی، دشمن به دینداری مردم حمله و آن را تحقیر می‌کند و با ایجاد شبهه و طرح سؤالات پیچیده درصدد کمرنگ کردن دغدغه مردم نسبت به دین است.
وی ادامه داد: دشمن در عرصه‌های علمی نیز نفوذ کرده است. در مواردی ما را مورد تحریم قرار داده و اجازه نمی‌دهد علم و دانش وارد کشور شود، در جای دیگر با زبان تهدید سخن می‌گوید و در بعضی از موارد آنقدر برای ما مشغله ایجاد کرده که تصور می‌کنیم این مشغله‌ها مهمتر از فعالیت‌های علمی است؛ به ویژه در حوزه مطالعه انفرادی به انحاء مختلف وارد شده و تلاش می‌کند تا فکر و ذهن ما اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال را در فضاهای دیگر درگیر کرده تا به سمت مطالعه نرویم. در واقع دشمن سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده تا جریان فکر و اندیشه و مطالعه در جامعه منحرف شود و می‌توان گفت تا حد زیادی نیز موفق بوده است.
حجت‌الاسلام قطبی اضافه کرد: دشمن به عرصه مجاهدت نیز نفوذ کرده است. یکی از مجاهدت‌ها، برپایی خیمه عزای حسینی است که دشمن به شدت آن را تحقیر کرده و برای اینکه ذهن مردم از این کار خیر و مجاهدت منحرف شود، در رابطه با آن شبهه ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه اگر به این سه شاخص توجه نکنیم، جامعه‌ای تهی، بی‌خاصیت و عقب‌مانده خواهیم داشت، گفت: از یک طرف باید برای ترویج معنویت، علم و مجاهدت در جامعه تلاش کنیم و از طرف دیگر، هجمه‌هایی را که از بیرون شکل می‌گیرد، پس بزنیم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: هدف دشمن این است که پرچم حاکمیت در اختیار جامعه شیعه حسینی و مهدوی قرار نگیرد. مهدویت حاکی از نگاه بلند به آینده و توسعه تفکر توحیدی در جهان است و حسینی بودن یعنی اینکه معطل معادلات مادی نشده و هرجا لازم باشد، هستی خود را تقدیم می‌کنیم.
وی تصریح کرد: قطعا دشمن برای حفظ حاکمیت نسبی خود در دنیا تلاش می‌کند. وظیفه ما شناخت، بصیرت و هوشمندی و صیانت از خود و نسل‌های بعدی در برابر هجمه‌های دشمن است.
حجت‌الاسلام قطبی بیان کرد: حلقه اصلی و نقطه مشترک این سه شاخص، عنصر اراده است. اگر اراده وجود داشته باشد، انسان می‌تواند عالی‌ترین درجات معنوی را طی کند، تمام نقطه‌های کور علم را یافته و مرزهای دانش را گسترش دهد و آنقدر مجاهدت کند تا بتواند میدان‌های بزرگی را فتح کرده و در اختیار بگیرد.
captcha