سوگ‌نشینی قاریان قرآن و احیای شب عاشورا
کد خبر: 3649571
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

سوگ‌نشینی قاریان قرآن و احیای شب عاشورا

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت مصادف با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، برپایی سنت احیای قرآنی توسط جامعه قرآنی، همچنین ادغام دو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی فارس و بوشهر، افتتاحیه دوره جدید مسابقات درس‌هایی از قرآن در سطح مدارس کشور و... را شاهد بودیم.

ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روزهای آغازین هفته گذشته مصادف با دهه نخست ماه محرم و ایام شهادت سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود، لذا طی این هفته در میان جامعه قرآنی به سنت احیای قرآن در شب عاشورا توجه شده و بیشتر اخبار پیرامون سوگواری‌ها است. 
همچنین یادی از استادالاساتید محمدتقی مروت در نخستین سالگرد پرکشیدنش، رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن، برپایی نخستین مرحله دومین دوره تربیت مربی سبک زندگی، ادغام دو اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی فارس و بوشهر، خبر برپایی ظهر دلنشین زنده یاد محمدتقی مروت در ایکنا و نیز خیر برگزاری مراسمی به یاد استاد مروت در مؤسسه احسن‌الحدیث طی جمعه هفته آتی و ... در این هفته شنیدیم.
احیای قرآنی شب عاشورا در کرج
جامعه قرآنی نیز با تأسی به فرمایش سیدالشهداء(ع) به احیای قرآنی شب عاشورا ‌پرداختند تا در این شب با مولای خودشان هم نوا بوده و این شب را به بهترین شکل ممکن با قرآن سر کنند.
قرآنیان کرج نیز این سنت را زنده نگه داشته و تا سحرگاه عاشورا به تلاوت آیات قرآن پرداختند، در این جلسه که با حضور قاریان برجسته از جمله جواد ملازاده، حمید شیخ‌زاده، مهدی ناصری و عبدالصمد مرزوقی و ... برگزار شد، از ساعت ۱۲ تا اذان صبح به تلاوت قرآن پرداخته‌ شد.
کرسی تلاوت و احیای شب عاشورا، با تأسی به شهدای والامقام کربلا از ساعت ۲۳ تا اذان صبح در شب عاشورای حسینی، در مسجد جامع المهدی(عج) شهرری، فلکه اول دولت آباد محل تشکیل جلسات قرآن حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای با حضور اساتید و قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان برگزار شد.
تلاوت قرآن در شب عاشورا
طرح تلاوت قرآن در شب عاشورا همانند سنوات قبل به صورت ارسال پیامک و یا عضویت در ربات تلگرامی از سوی خبرگزاری ایکنا برگزار شد و علاقه مندان با انتخاب یک صفحه و یا یک حزب در طرح شرکت کردند.

ختم قرآن از صبح تاسوعا تا صبح عاشورا

ختم قرآن همانند سنوات قبل از صبح تاسوعا تا صبح عاشورا در منزل سیدمهدی سیف، مدس و حافظ قرآن کریم برگزار شد.

احیای قرآنی شب عاشورا در حرم علی بن بابویه(ع)
مراسم احیای قرآنی شب عاشورا به یاد سرور شهدای کربلا و یارانش با حضور جامعه قرآنی استان قم در مرقد مطهر علی بن بابویه(ع) برگزار شد. در این مراسم ترتیل جزء سی‌ام و بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) اجرا شد و قاریان و حافظان ممتاز و بین‌المللی این استان از جمله شعاعی، نصراللهی، علمخواه، اسماعیلی و ... به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند. 
رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن و تشریح عملکرد شش ماه نخست سال
نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با تشریح عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال جاری با حضور  اصحاب رسانه در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
وی با اشاره به عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در شش‌ماهه اول سال جاری مشارکت در طرح ۱۴۵1، برگزاری ۳۵ کارگاه در ۱۱ استان با حضور هزار و ۷۰۰ نفر  تا کنون، وجود ۵۶۰ پست رئیس و کارشناس اداره امور قرآنی در کشور و جذب نیرو در حدود ۳۰۰ پست تا کنون، ارتقای سطح دانش و مهارت‌های قرآنی کارشناسان ، برگزاری ۴۸ دوره تربیت آموزشیار روخوانی و روان‌خوانی قرآن برای کارکنان نیروی انتظامی در سراسر کشور  و ... از جمله مواردی بود که طی این نشست خبری به آن اشاره شد.
حسن ختام این برنامه رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن بود. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
 نخستین مرحله دومین دوره تربیت مربی سبک زندگی با حضور ۴۰ بانو از استان‌های مختلف کشور از ۱۱ مهرماه آغاز شد. این دوره‌ها که در شش مرحله پیش‌بینی شده است، چهار مرحله آن در سال ۹۵ و دو مرحله دیگر اردیبهشت‌ماه سال جاری برپا شد که در این دوره ۴۰ بانوی قرآنی در کلاس‌های مختلف حضور یافتند.
نخستین مرحله دومین دوره تربیت مربی سبک زندگی در نیمه دوم سال جاری نیز ویژه بانوان پیش‌بینی شده بود که با برنامه‌ریزی صورت گرفته این مرحله نیز از ۱۱ مهرماه ویژه بانوان به همت سازمان دارالقرآن آغاز ‌شد.
در این دوره ۱۴ کلاس با موضوعات مختلف همچون معرفت و تربیت نفس، آشنایی با تعریف، اصول و پیامدهای مورد انتظار از برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی قرآنی و همچنین آسیب‌شناسی تربیت دینی و راه‌های برون‌رفت از آن‌ با حضور اساتیدی همچون اقبالی‌نسب، شکری، کریمی، سلمانیان، گرجیان و کریمی برگزار‌ شد.
ششمین دوره مسابقه تلویزیونی اسراء به تهیه‌کنندگی و اجرای سیدوحید مرتضوی تولید و پخش شد و در سال ۹۶ از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن رفت.
در این دوره اسراء شاهد رقابت دانش‌آموزان پسر در مقطع سنی ۱۱ تا ۱۶ بودیم که انتخاب آنها نیز با همکاری اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش صورت گرفت، به گونه‌ای که در مرحله در مرحله مدرسه، آموزشگاه و منطقه حدوداً 500 هزار نفر در مسابقه شرکت کردند و از این تعداد حدود 61 هزار نفر به مرحله استانی و حدود هزار و 500 نفر هم به مرحله کشوری راه پیدا کردند. 
اختتامیه این دوره قرار است، یکشنبه، ۱۶ مهرماه بعد از نماز مغرب و عشاء در شهرستان رامسر برگزار می‌شود و از شبکه قرآن نیز به صورت زنده روی آنتن می‌رود از برگزیدگان هر رشته تجلیل به عمل می‌آید که تعداد آنها در هر یک از رشته‌ها ۵ نفر خواهد بود.
همچنین سری هفتم مسابقه اسراء نیز هم‌اکنون از شبکه قرآن و معارف سیما به صورت زنده در حال پخش است.
نشست ظهر دلنشین مرحوم استاد مروت با حضور شاگردان، دوستان، اساتید و خانواده وی به منظور معرفی بیشتر و بهتر این معلم و پیشکسوت در عرصه تلاوت قرآن در کشورمان به میزبانی ایکنا برگزار می‌شود.
این نشست سه شنبه، ۱۸ مهرماه، ساعت ۱۴:۳۰ برپا می‌شود که ایکنا به منظور تجلیل و معرفی بیشتر اساتید در عرصه‌های قرآنی ازجمله، اساتید، معلمان، قاریان، حافظان، کاتبان قرآن، خوشنویسان و پژوهشگران و محققان اقدام به برپایی این نشست کرده است. 
نشست هماهنگی برگزاری مراسم گرامیداشت مرحوم استاد محمد تقی مروت به همت سازمان دارالقرآن الکریم، برگزار می‌شود.
بنابر اعلام حوزه ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم، این نشست روز شنبه، ۱۵ مهرماه از ساعت ۱۰ در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار خواهد شد. در این نشست هماهنگی، خانواده مرحوم استاد مروت و سیدمحسن موسوی‌‌بلده، پیشکسوت قرآنی و از اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن حضور دارند و درباره نحوه برگزاری مراسم بزرگداشت استاد به تاریخ جمعه، ۲۱ مهرماه در محل موسسه قرآنی احسن الحدیث صحبت خواهد شد.
اجرای طرح آموزش ضمن خدمت فرهنگیان از سوی رادیو قرآن
طرح آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و معلمان سراسر کشور با همکاری رادیو قرآن و وزارت آموزش و پرورش در قالب برنامه‌ای با عنوان «شمیم دانش» از ۱۵ مهر تا ۸ دی‌ماه(شنبه تا پنج‌شنبه) از رادیو قرآن پخش خواهد شد.
برای دریافت جزئیات این طرح اینجا کلیک کنید.
افتتاحیه بیست‌وششمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن
آیین افتتاح بیست‌وششمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، مهدی فیض، معاون فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌نژاد، مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در سالن شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.
مشروح سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی را اینجا و معاون فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش را اینجا بخوانید.
طبق تقویم زمانی تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه‌ استان‌ها که از سوی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی اعلام شده است، مقرر شده بود که ادغام اتحادیه‌های بوشهر هفتم مهرماه و استان فارس نیز ششم مهرماه انجام شود امام به دلیل تداخل پیش آمده با ایام عزاداری سید الشهدا و دهه نخست ماه محرم این زمان تغییر کرد.
براساس این گزارش تشکیل اتحادیه مدغم اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در استان‌های فارس و بوشهر طی پنج‌شنبه، ۱۳ مهرماه با حضور نمایندگانی از هر دو اتحادیه کشوری و همچنین هیئت چهار نفری نظارت متشکل از مسئولان قرآنی اداره تبلیغات و ارشاد استان و مدیران عامل هر دو اتحادیه تشکیل شد.
آیین افتتاحیه ترم شانزدهم مدرسه تخصصی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) و محفل انس با قرآن  با حضور ا حضور مسئولان و فرماندهان سازمان صنایع هوایی و قاریان و حافظان سازمان صنایع هوایی برگزار شد.
مرحله نهایی هفتمین دوره مسابقات قرآن ویژه خانواده‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران ۱۳ مهرماه در مجتمع فرهنگی غدیر تهران برگزار ‌شد.
در این دوره از مسابقات مجموعا ۲۶۰ شرکت‌کننده در بخش آقایان و بانوان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن با یکدیگر به رقابت پرداختند و سه داور در بخش آقایان و شش داور نیز در بخش بانوان امر قضاوت را عهده‌دار بودند.
درگذشت فعال قرآنی
«سعید جناب‌زاده» از خادمان قرآن کریم و از مدیران سازمان قضایی نیروهای مسلح که از قاریان و اساتید ممتاز این مجموعه بود به دیار باقی شتافت.
از جمله سوابق این خادم قرآن می‌توان به کسب رتبه‌های ممتاز در مسابقات قرآن قوه قضاییه اشاره کرد. این خادم قرآن همچنین در ترویج فرهنگ قرآن در سازمان مذکور سال‌ها تلاش و کوشش کرد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۹:۲۲
0
0
برپایی مراسمات دینی و مذهبی موجب آشنایی بیشتر علاقمندان با این موضوعات می‌شود
captcha