پیشنهادی جایگزین حفظ صرف آیات
کد خبر: 3649605
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

پیشنهادی جایگزین حفظ صرف آیات

گروه جامعه: کارشناس تألیف کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی با تأکید بر اینکه قرآن باید به متن زندگی دانش آموزان راه پیدا کند، تصریح کرد: بهره مندی از قرآن کریم برای نوجوانان و جوانان باید با نیازهای روز و شرایط سنی آنان سنخیت داشته باشد.

رضا نباتی، کارشناس تألیف کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به بیان راهکارهای تدبر در قرآن برای دانش آموزان پرداخت و اظهار کرد: باید به سمت معلم محوری برویم، کتاب محوری سبب کنکور محوری شده است و آموزش را از دانش آموزان دور کرده است در صورتی که کتاب همچون یک رسانه است و نباید اصل قرار گیرد.

وی معلم را بهترین کتاب درسی دانش آموزان خواند و با بیان اینکه کتاب درسی صرفا بهانه ای برای طرح موضوع است و نباید به آن در ارائه آموزش ها محدود شد، اظهار کرد: نوع ارزشیابی موجود سبب محور قرار گرفتن کتاب شده است در صورتی که این نوع ارزشیابی غیرفطری است و با حیات طیبه و شکوفایی فطرت الهی سنخیت ندارد.

نباتی با تأکید بر اینکه قرآن باید به متن زندگی دانش آموزان راه پیدا کند، تصریح کرد: آموزش های ما باید در خدمت این متن قرار گیرد. بهره مندی از قرآن کریم برای نوجوانان و جوانان باید با نیازهای روز و شرایط سنی آنان سنخیت داشته باشد؛ به عنوان مثال یک کودک دبستانی باید «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا»، «و قُولُوا لِلنّاس حُسنًا»، «أقم الصلاة»، «لا تَعْبُدُونَ إِلا اللَّهَ» را بیاموزد تا بتواند بهره بیشتری از مفاهیم قرآنی بنا به شرایط خود ببرد.

کارشناس تألیف کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی با اشاره به اینکه محوریت باید به تدبر در قرآن کریم داده شود، اظهار کرد: حفظ تمام قرآن در دوره ابتدایی ضرورتی ندارد اما آنچه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است بهره مندی از پیام های قرآنی به فراخور شرایط سنی دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه برخی جلسات قرآنی به لحاظ نوع ارائه آموزش ها از آسیب برخوردار هستند، اظهار کرد: چرا که در عرصه فعالیت های قرآنی کشور تنها کسانی می توانند رشد و نمو بیشتری داشته باشند که استعداد قرائت و یا حفظ قرآن کریم دارند.

captcha