محتوای پاک مجازی با «شامد»
کد خبر: 3649607
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

محتوای پاک مجازی با «شامد»

گروه فناوری اطلاعات: رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه مردم باید از این پس محتوای سالم و پاک در فضای مجازی را با نشان «شامد» شناسایی و تایید کنند، از احراز هویت 60 هزار آپ موبایلی و 69 هزار سایت در قالب این طرح خبر داد.

سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به طرح شامد و مزایای این طرح در کاهش محتواهای نامناسب در فضای مجازی، گفت: این قانون در حال تدوین است تا هر فردی که تولید‌کننده محتوا است باید برای آن شامد اخذ کند. البته امیدواریم این طرح در صحن شورایعالی فضای مجازی مورد تصویب قرار گیرد. چراکه زمانی محتوا دارای شامد می‌شود، اصالت دارنده آن بر محتوای دیجیتال از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسمیت شناخته می‌شود و نشان می‌دهد که فرد تولیدکننده محتوا مسئولیت آن را پذیرفته است.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: آنچه که در فضای مجازی، برای ایجاد فضای مفید و ایمن به دنبال آن هستیم، این است که ما بدانیم محتواهای دارای نشان مربوط به چه کسانی است ‌و چه کسانی مسئولیت آنها را بر عهده گرفته‌اند؛ به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که آن محتوا شناسا و دارنده آن مشخص است.

ساماندهی محتوای دیجیتال اصولی‌ترین و حیاتی‌ترین هدف مرکز
موسویان با اشاره به هدف اصلی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: ساماندهی محتوای دیجیتال در سراسر کشور به عنوان اصولی‌ترین و حیاتی‌ترین هدف مرکز تعریف شده است. از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان نشر دیجیتال مقوله مالکیت معنوی و ایجاد ساختارها و چارچوب‌ها برای پشتیبانی از این مهم است که ما در برنامه‎های خود آن را عملیاتی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز مردم ما در خصوص برخورد با محتواهای نامناسب و آسیب‌زا آموزش کامل و جامعی ندیده‌اند، افزود: اگر این آموزش‌ها دیده شود قطعا شاهد کاهش چشمگیر محتواهای نادرست حتی در تلگرام و شبکه‌های کاربر محور خارجی هستیم، چراکه آنها هم با توجه به خطوط قرمز خودشان در این زمینه که حتی با خطوط قرمز ما متفاوت و با حوزه‌های ما فاصله دارد، مواردی را در نظر گرفته‌اند و حتما ترتیب اثر خواهند داد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه در حال حاضر 60 هزار آپ موبایلی را شامد‌دار کرده‌ایم، گفت: البته هنوز نشان شامد به این آپ‌ها  داده‌ نشده و درحال بحث این موضوع هستیم که چگونه از مردم و دارندگان بستر در این خصوص استفاده کنیم. در طرح شامد بعد از ارائه نشان به آپ‌ها به‌محض اینکه، آنها یکی از 16 مورد رابطه محتوایی که تدوین شده را رعایت نکنند و این گزارش به مرکز ارسال و اعتبار آن تایید شود، نشان شامد را از فرد خواهیم گرفت و از این پس مردم می‌دانند که این محتوا دارای نشان نبوده و مورد تایید نیست.

وی تصریح کرد: این نکته به این خاطر است که ما می‌توانیم بر روی آپ استورهای خارجی و یا سایت‌هایی که منشا آنها ایران نیستند این نشان را بدهیم و مسئولیت محتوا را بر عهده کسانی که هاست می‌کنند و یا میزبانی یک محتوا را بر عهده می‌گیرند هدف بگیریم. با این طرح تلاش می‌کنیم تا مردم در فضای مجازی به راحتی بتوانند به سازنده محتوا و خود محتوا با دیدن طرح شامد اعتماد کنند. از این منظر بحث فرهنگسازی را آغاز کرده‌ایم و آن را در اولویت اول قرار داده‌ایم و  از مردم عزیز می‌خواهیم از این پس اگر به کانالی رجوع کردند که روی اسم آن شامد نداشت به آن اعتماد نکنند.

مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه با شامد اعتبار سنجی کانال‌های تلگرامی و محتوای فضای مجازی امکان‌پذیر می‌شود، گفت: کاربران می‌توانند با کلیک کردن بر روی لینک فعال در محتوا، از مسئول و یا مسئولان کانال مطلع شوند و حتی اینکه چه کسی کانال را ثبت کرده و مسئولیتش بر عهده چه کسی است مطلع خواهند شد.

69 هزار سایت دارای شامد هستند
موسویان با اشاره به اینکه امروز 69 هزار سایت دارای شامد هستند ادامه داد: همه مردم باید کمک کنند تا سایت‎ها و کانال‎های تلگرامی شامد‌دار شوند. مردم باید بدانند اگر خریدی انجام می‌دهند و یا مطلبی را مورد استفاده قرار می‌دهند، به نشان رسانه در صفحه اول مراجعه و بر روی آن کلیک کنند تا دارنده و نشان فعالیت را مشاهده کنند. همچنین می‎توانند اگر پیشنهاد و یا محتوای نامناسب را مشاهده کردند که 16 بند محتوایی کشور را رعایت نکرده بود به ما اعلام کنند تا بررسی و اصلاح کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در خصوص بررسی محتواهای نامناسب در فضای مجازی کشور هم گفت: باید بحث فرهنگ‌سازی را برای مردم بیشتر مطرح کنیم و آنها باید بدانند که به عنوان مثال ریپورت به چه معناست اگر اینکار را انجام دهیم محتوای سالم در فضای مجازی را به زودی رقم خواهیم زد. حتی در اینستاگرام و تلگرام زمانی که تعداد زیادی یک صفحه را ریپورت می‌کنند مدیران آن حتما اقدام می‌کنند و آنها نیز نسبت به این مسئله حساس هستند. متاسفانه ما امروز مردم را در این خصوص آموزش نداده‌ایم.
captcha