تأثیر عاطفی و حسی مربیان؛ مهمترین موضوع در تربیت قرآن‌آموزان
کد خبر: 3649664
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
زکی‌لو مطرح کرد:

تأثیر عاطفی و حسی مربیان؛ مهمترین موضوع در تربیت قرآن‌آموزان

گروه فعالیت‌های قرآنی: فعال قرآنی کشور تأثیر عاطفی و حسی مربیان را از مهمترین موضوعات در تربیت قرآن‌آموزان دانست.

تأثیر عاطفی و حسی مربیان؛ مهمترین موضوع در تربیت قرآن‌آموزان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سعید زکی‌لو، فعال قرآنی کشور طی سخنانی در چهارمین جلسه توجیهی، هماهنگی مربیان طرح تربیت حافظان شمال غرب و غرب تهران که روز چهارشنبه، 12 مهرماه در فرهنگسرای قرآن برگزار شد، خطاب به مربیان قرآن حاضر در جلسه اظهار کرد: امروز لوازم و امکانات در حال توسعه است. وسایل بازی کودکان مانند سه دهه پیش نیست و جدید است. همچنین، افکار و ادبیات نیز در حال تغییر است پس برنامه ثابتی به عنوان یک روش خاص در دنیای امروزی وجود ندارد.
وی ادامه داد: بنابراین هیچکس نباید خود را تمام و کامل بداند و اگر زمانی مورد اشکال واقع شد، نباید ابراز ناراحتی کند چون ممکن است هرکسی دارای اشکال و ایراد باشد و این امر هیچ اشکالی ندارد. اساتید بسیار قدرتمندی در زمینه قرائت که حتی دارای مقامات و رتبه‌های بین‌المللی هستند، هنگامی که در جلسات بزرگان حاضر می‌شوند، از ایشان تقاضا می‌کنند که از قرائت آن‌ها ایراد گرفته شود که این امر بسیار پسندیده است و هیچ اشکالی ندارد چون نگاه ایراد یعنی نگاه بهتر شدن روش‌ها نه اینکه نگاهی همراه با تخریب باشد که مربیان قرآن باید این نگاه را در میان قرآن‌آموزان جا بیندازند و اگر این امر از سوی مربیان تحقق پیدا کند، کار بزرگی صورت گرفته است.
فعال قرآنی کشور تصریح کرد: اولین نکته قبل از تعلیم و تعلم در روش تدریس و کلاس‌داری این است که هیچ چیزی مهمتر از پذیرش شخص مربی نیست یعنی اینکه اگر مربیان بتوانند در دل قرآن‌آموزان ورود پیدا کنند، حرف‌های ایشان نیز در قلب قرآن‌آموزان وارد خواهد شد و برایشان تأثیر خواهد گذاشت.
زکی‌لو اظهار کرد: در روش‌های ایجاد ارتباط که در حیطه‌های عاطفی، علمی و شناختی معرفی می‌شود، از همه مهمتر حیطه عاطفی است چراکه بیشترین تأثیر بر روی قرآن‌آموزان از این حیطه است. امروز همه تشنه محبت هستند و اکسیر نایاب امروز زندگی، محبت است و اگر مربیان کاری کنند تا قرآن‌آموزان از طریق محبت، شخص ایشان را بپذیرند، در این صورت است که حرف ایشان نیز پذیرفته شده و بر روی فرزندان تأثیر خواهد گذاشت.
فعال قرآنی کشور در ادامه افزود: تمام آواهایی که مربیان قرآنی به قرآن‌آموزان تعلیم می‌دهند درواقع در وجود مخاطبان قرار دارد و هنر و کار مربی این است که این آواها را کنار هم مرتب می‌کنند تا خود قرآن‌آموزان آن‌ها را بخوانند.
وی با بیان اینکه روش تدریس انتها ندارد، تصریح کرد: استفاده از محسوسات برای رسیدن به مطلب یا معقولات یک قانون است یعنی استفاده از تمثیل و نکات حسی برای آموزش بسیار لازم است. یکی از روش‎‌های آموزش قرآن نیز که از جانب خداوند است ،همین امر یعنی محسوسات است. برای مثال در قرآن آمده است که کافر و مشرک هرگز به بهشت نخواهند رفت و برای این امر مثال‌های ظریفی آورده شده است. همچنین، امام خمینی(ره) وقتی که تفسیر سوره مبارکه حمد را می‌گویند، حتی خیلی از بزرگان در درک آن با مشکل مواجه می‌شوند ولی ایشان هنگامی که برای مردم سخنران می‌کردند، همه مردم و در همه سطوح آن را درک می‌کردند به همین دلیل مربیان باید خیلی علم داشته باشند ولی باید این علم خود را به صورت ساده برای قرآن‌آموزان بیان کنند.
همچنین، در ادامه این جلسه، محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان شمال غرب و غرب تهران نیز طی سخنانی بر ضرورت اهمیت وقف قرآنی تأکید کرد و گفت: در هفته اول آموزش قرآن‌آموزان در مدارس، علاوه بر قرآن‌آموزان، خانواده‌های ایشان نیز باید با مقوله وقف قرآنی آشنا شوند.
وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد» ادامه داد: آموزش قرآن همراه با نوشتن یعنی حالت سمعی، بصری و نوشتاری اثربخشی فراوانی در یادگیری قرآن‌آموزان دارد.
مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان شمال غرب و تهران با بیان اینکه طرح‎‌ تربیت حافظان قرآن کریم که به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور نام گرفته است، از روز چهارشنبه، 19 مهرماه جاری در سطح مدارس تحت پوشش آغاز می‌شود، ا‌‌فزود: در این مرحله 310 روز کاری در طول یک ماه خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: طی اجرای این طرح قرآنی 32 هفته آموزش حفظ قرآن کریم برای قرآن‌آموزان اجرا می‌شود که در حال حاضر تعداد 9 هزار نفر از قرآن‌آموزان در مدارس بر سر سفره الهی قرآن کریم می‌نشینند و از این نعمت بزرگ الهی متنعم می‌شوند.
خواجه محمودآباد در رابطه با کتاب کار مربیان طرح نیز با بیان اینکه لوح فشرده این کتاب آموزشی به تمامی مربیان طرح تربیت حافظان تحویل داده شده است، اظهار کرد: در این لوح فشرده در مرحله اول تعداد بیست سوره قرآن کریم از سوره مبارکه ضحی تا سوره مبارکه ناس همراه با معنا، قصه، نقاشی و شعر در بقاره سوره و نیز شأن نزول سوره‌ها در متن کتاب گنجانده شده است و همچنین، جهت آشنایی با حکمت‌های نهج‌البلاغه، سی موضوع از نهج‌البلاغه استخراج شده است که به بیان ساده در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان شمال غرب و تهران افزود: کتاب کار مربیان گروه آموزشی طرح تربیت حافظان غرب و شمال غرب تهران ان‌شاالله به زودی و در جلسه آتی مربیان و مدیران طرح رونمایی خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لباس‌دوخت و بهمن پزشکی، معاونان فرهنگی ادارات اوقاف و امور خیریه غرب و شمال غرب تهران، تصریح کرد: از تعداد 9 هزار قرآن‌آموز تحت پوشش در طرح تربیت حافظان شمال غرب و غرب تهران تعداد چهار هزار نفر مربوط به اداره اوقاف و امور خیریه منطقه شمال غرب تهران و پنج هزار نفر نیز مربوط به اداره اوقاف منطقه غرب تهران هستند.   
  
captcha