فلسفه نماز با زبان هنر در جامعه نهادینه شود
کد خبر: 3649720
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

فلسفه نماز با زبان هنر در جامعه نهادینه شود

گروه اجتماعی: دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد که اگر بتوانیم جنبه‌های عقلی و علمی نماز را علاوه بر آیات و روایات به نسل امروز انتقال دهیم و آن را در قالب‌های زیبا و هنری بریزیم و یا به‌صورت فیلم و انیمیشن درآوریم، می‌توانیم به گسترش فرهنگ نماز کمک زیادی کنیم.

حجت‌الاسلام ابراهیم رنجبر، دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از اصفهان، درباره فلسفه نماز، اظهار کرد: فلسفه نماز در واقع همان فلسفه خلقت است؛ خداوند  در آیه 56 سوره ذاریات می‌فرماید: «وَ مَا خَلَقْتُ‌ الْجِنَ‌ وَ الْإِنْسَ‌ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ‌؛ من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند». یعنی خلقت آنها برای عبادت خداست، البته بعضی‌ها در تفسیر این آیه می‌گویند: «لیعرفون»؛ یعنی برای شناخت خدا، اما در اصل برای عبادت است.
وی ادامه داد: خدای متعال به نماز ما احتیاجی ندارد، اما بر اساس نیازهایی که در درون ما گذاشته شده، مثل جسم که نیاز به غذا دارد، روح هم محتاج به عبادت و دعا و نماز است. برای اینکه انسان سلامت روحی و روانی داشته باشد و از افسردگی و تنش‌های روحی دور بماند، باید ارتباط خود را با خدا حفظ کرده و به تکیه‌گاهی محکم تکیه کند.
رنجبر اضافه کرد:کسانی که ارتباط خود را با خدا حفظ کرده و امورات خود را به او واگذار کرده‌اند، در آرامش به سر می‌برند. خداوند می‌فرماید: « أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي؛نماز را براى ياد من به‏پادار (طه 114)» یا «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ؛آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا دلها آرامش پيدا مى‏كند. (رعد 28)» یعنی با یاد خدا آرامش در زندگی انسان رواج می‌یابد.اگر انسان بخواهد از ارتکاب گناه در زندگی‌اش جلوگیری کند باید توجه کند که به گفته خداوند نماز مانع گناه است: «اِنَّ الصَّلـاَةَ تَنهَی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنكَرِ؛قطعاً نماز، (شخص نماز گذار را) از زشتی و گناه باز می‌دارد (عنکبوت 45)»
رنجبر در ادامه گفت: خدای متعال بر اساس نیازهای ما دستوراتی به ما داده و همه برای راحتی و آرامش زندگی ما و جلوگیری از ورود به مسیرهای انحرافی و گناه و معصیت است. البته اگر توجه داشته باشید نماز تنها برای مسلمانان نیست؛ نماز کهن‌ترین عبادت تاریخ و جزو اولین دستوراتی است که به تمام انبیا ابلاغ شده؛ زمانی که خداوند تعدادی از انبیا را در قرآن نام می‌برد می‌فرماید که اولین واجب عملی که به آنها ابلاغ شده،  نماز است.
وی ادامه داد: نماز تاثیر شگرفی در زندگی دنیا و آخرت و برزخ دارد. به نظر می‌رسد که اگر بتوانیم جنبه‌های عقلی و علمی نماز را علاوه بر آیات و روایات به نسل امروز انتقال دهیم و آن را در قالب‌های زیبا و هنری بریزیم و یا به صورت فیلم و انیمیشن درآوریم، می‌توانیم به گسترش فرهنگ نماز کمک زیادی کنیم.
دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید فضای مساجد را برای حضور کودکان امروزی محیا کنیم؛ مسئولیت‌ها را به کودکان و نوجوانان  واگذار کرده و به آنها احترام بگذاریم، از توهین و برخورد بد با آنان بپرهیزیم و اگر به طور مثال در مدارس، معلمان و اولیای مدارس برای حضور در نماز جماعت مدرسه پیشقدم شوند، قطعا حضور دانش‌آموزان هم چند برابر خواهد شد. البته در کنار این موارد کسانی که نمازخوان هستند هم باید مراقب باشند تا گناهی نکنند و دیگران را از خود نرنجانند تا موجب بدبینی به نماز نشوند.
captcha