سینمای دفاع مقدس از واقعیت‌های جنگ فاصله گرفته است
کد خبر: 3649746
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
تهیه‌کننده و کارگردان مستند «بر بال فرشتگان»:

سینمای دفاع مقدس از واقعیت‌های جنگ فاصله گرفته است

گروه هنر: حسین سوهانی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری پارس سفیران کرخه گفت: نگاه به دفاع مقدس و مدافعان حرم در سینما، باید با تحقیق و پژوهش همراه باشد، اتفاقی که رخ نمی‌دهد! چون هنر هفتم از این‌گونه مضامین فاصله گرفته‌ است.

حسین سوهانی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند دفاع مقدسی «بر بال فرشتگان» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره الزام پرداختن به شهدای مدافع حرم در آثار نمایشی اظهار کرد: خداوند به بنده عنایت کردند تا با مدافعان حرم و خانواده این عزیزان زندگی کنم، در همین راستا متوجه این موضوع شدم غالب رزمندگان بخصوص شهدای مدافع حرم، مکتب عاشورا را درک کرد‌ه‌اند، زیرا وقتی یک گردان ۷۵۰ نفره مدافع حرم را نگاه می‌کنیم به‌وضوح درک خواهیم کرد کدامیک از این بچه‌ها به شهادت نزدیک‌تر است. با چنین فضایی متأسفانه سینمای دفاع مقدس ما از واقعیت‌های جنگ فاصله گرفت، در صورتیکه از واقعیت‌ها باید به‌ گونه‌ای در سینما تحقیق و پژوهش شود تا جبهه مقاومت و دفاع از حرم، دستاویز خیال‌پردازی‌ها نشود.

وی افزود: ما هم‌اکنون در سینما و تلویزیون جوانان خلاق، پرشور و باانگیزه زیادی داریم که هر کدام در نوع خود بسیار متبحر هستند، اما متأسفانه عدم حمایت از طرح‌ها و عدم تأمین حمایت مالی باعث شده تا فعالیت‌های فرهنگی هنری بعضاً با مشکلاتی همراه شود، والا در صورت حمایت از طرح‌های مربوطه قطعاً شاهد شکوفایی سینمای عاشورایی خواهیم بود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری پارس سفیران کرخه ادامه داد: متأسفانه سینمای ایران به خوبی خوراک فرهنگی را به مخاطبان عرضه نمی‌دارد چه در سبک زندگی چه در تربیت فرزند و چه در مسائل دینی مذهبی، در صورتی‌که در همین خصوص استکبار نوک پیکان خود را به سمت قلب فرهنگ ما که همان فرهنگ عاشوراست، نشانه رفته است تا جایی که عملاً به زبان آورده‌اند، اگر امام حسین(ع) را از مسلمانان بگیرم کار آنها تمام خواهد شد.

سوهانی با بیان این‌که جوانان ما فرهنگ عاشورا را درک کرده‌اند، تصریح کرد: جوانان ما به لطف اهل بیت(ع) پای منبر هیئت‌های مذهبی، عاشقانه و با معرفت عاشورا را درک کرده‌اند، برای همین نیز در مراسم تشیع شهید حججی تعدادی از توریست‌ها که در مراسم حاضر شدند بسیار تحت تأثیر معنوی این مشایعت قرار گرفتن تا جایی که توریست استرالیایی اظهار کرد که پس از بازگشت حتماً در مورد مسلمانان تحقیق و پزوهش خواهد کرد این می‌شود دستاورد مکتب عاشورا.

این مستندساز ارزشی تأکید کرد: امام حسین(ع) با شهادت خود نهضتی را آغاز کرد تا اسلام را بیمه کند و حضرت زینب(س) نیز پیام‌آور این نهضت بود، به نحوی که این خواهر و برادر گرامی به زیبایی مکمل همدیگر شدند. نکته دیگر اینکه وقتی شما به میان خانواده شهدای جنگ تحمیلی و شهدای جبهه مقاومت می‌روید متوجه می‌شوید که چه شور حسینی در این خانواده‌ها وجود دارد و مادر، همسر و خواهر شهیدان تا چه اندازه صبر زینبی دارند، زیرا آنچنان محکم سخن می‌گویند که انگار چندین سال است خطابه می‌خوانند. به‌ قدری محکم صحبت می‌کنند که پیش خود می‌گویید آیا اینان داغ دیده‌اند؟

وی در پایان این گفت‌و‌گو گفت: استقامت‌های ذکر شده، نشان می‌دهد معجزه عاشورا اثر بخش بوده، چراکه پیام زینب کبری(س) مرهم دل مادران و همسران شهداست. در خاتمه سخنان نیز تأکید دارم، فرهنگ عاشورا در سه بخش ایثار، جهاد، شهادت خلاصه می‌شود، پس، وقتی ما برای جوانان این سه اصل را تبیین ‌کرده و آنان را با این سه اصل آشنا ‌می‌‌کنیم، قادریم زمینه‌ساز فرهنگ عاشورا شویم، به شرطی که مسئولان فرهنگی کشور هم در این‌باره تلاش کنند.
captcha