چرایی اخلاص در قرآن
کد خبر: 3649805
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

چرایی اخلاص در قرآن

گروه معارف: برای عبادت‌ها شرایطی تعیین شده است که مهم‌ترین آن، اخلاص در نیت است، اهمیت اخلاص در اعمال، تا آنجاست که عمل بی اخلاص، نه تنها مقرب نیست، یعنی شخص را به خدا نزدیک نمی‌کند، بلکه موجب دور شدن از بساط قرب ربوبی جَلّ و عَلی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، برای عبادتها شرایطی تعیین شده است که مهم ترین آن، اخلاص در نیت است. اهمیت اخلاص در اعمال، تا آنجاست که عمل بی اخلاص، نه تنها مقرب نیست، یعنی شخص را به خدا نزدیک نمیکند، بلکه موجب دور شدن از بساط قرب ربوبی جَلّ و عَلی میشود.

خالص كردن دين براى خدا، حالتى است كه براى برخى از انسان‌ها با اختيار خودشان پديد‌ مى‌آيد.

حقيقت اخلاص آن است كه انسان فقط خدا را عبادت كند و روى به‌سوى خدا كند و از غير او دل ببُرد و به حقيقت ايمان و عبوديت برسد و اعمالش مانند هجرت، جهاد و انفاق را در راه خدا انجام دهد.

اخلاص محور اساسی در نیت است

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اخلاص که محور اساسی در نیت است، حکمتی ملکوتی دارد که کسی جز محبوب خدا به آن نمی‌رسد.‌

وی افزود: هیبت و شوكت انسان مخلص بر اثر رعايت اخلاص، چنان هيبتی به دست می‌آورد كه حتی همه جنبندگان، حيوانات وحشی و پرندگان نيز از هيبت و شوكت او می هراسند.

وی با استناد به آیه 11 سوره زمر خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بگو همانا من مأمورم که خدا را پرستش کنم و دینم را برای او خالص گردانم.

حجت‌الاسلام زمانی ادامه داد: بالاترین مرتبه اخلاص، آن است که هرگاه شخص عملی را انجام می‌دهد، به کمترین اجر در دو عالم چشم نداشته باشد و نظر او فقط رضای حق تعالی باشد و به جز او، مقصود و مطلوبی نداشته باشد. این مرتبه از اخلاص، اخلاص صدیقین است و به این مرحله نمی رسد، مگر کسانی که در دریای عظمت الهی غرق شده اند و واله و جیران محبت اویند.

امام جمعه ملکان، با اشاره به فرموده امام رضا(ع) افزود: ثامن الحجج امام رضا(ع) می‌فرمایند: خوشا به حال کسی که خالص گرداند عبادت را و دعا را از برای خدا و دل او مشغول نشود به آنچه دو چشم او می بیند و یاد خدا را فراموش نکند، به واسطه آنچه گوش‌های او می‌شنود و دل او محزون نشود، به سبب آنچه خدا به دیگری عطا فرموده است.

وی، یادآور شد: فرد مخلص، افزون بر اجرهای اخروی، در دنیا هم نزد خلق محترم است. ولی ریاکاران، افزون بر زیان اخروی و محرومیت از ثواب الهی، در دنیا هم به مقصود نخواهد رسید و نزد آن مخلوقی که برایشان ریا نمود هیچ مقام و آبرویی کسب نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام زمانی از بالاترین مرتبه اخلاص گفت و تاکید کرد: بالاترین مرتبه اخلاص، به کسانی اختصاص دارد که تنها برای خداوند کاری می کنند.

اخلاص، موجب برداشتن موانع از سر راه می‌شود

حجت‌الاسلام سعید مرادپور، امام جمعه اسکو، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اخلاص، موجب برداشتن موانع از سر راه و سبب پیروزی در راه رسیدن به مقصود است.

وی افزود: تا زمانی که در شخص مرتبه اخلاص وجود نداشته باشد، از شر شیطان رها نخواهد شد. زیرا خود شیطان لعین، به عزت رب العالمین قسم یاد کرده است که همه بندگان را گمراه می‌سازد، مگر اهل اخلاص را. 

وی با استناد به آیه 29 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بخوانید خدا را از سر اخلاص و در هر عبادت رو به سوی او آرید. 

حجت‌الاسلام مرادپور با اشاره به فرموده مولای متفیان علی(ع) ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: نزديک شدن بنده به خداي سبحان به سبب خالص كردن نيت اوست. 

امام جمعه اسکو، یادآور شد: مقدار عبادت مهم است، ولی مهم تر از آن، چگونگی به جای آوردن آن و اخلاص در آن است.

وی افزود: خداوند از هر آن‌چه كافران يا مطلق انسان‌ها او را بدان وصف مى‌كنند، منزه است و فقط بندگان مخلَص الهى مى‌توانند او را آن‌گونه كه شايسته است، وصف كنند.

حجت‌الاسلام مرادپور از رزق معلوم مخلَصين در آخرت گفت و تاکید کرد: گرچه جزاى انسان‌ها در آخرت، نفس عمل آنان است، مخلَصين از اين قاعده مستثنايند و براى آن‌ها، بالاتر از جزاى عملشان، رزقى معلوم است. مقصود از رزق معلوم، رزقى خاص و جدا از رزق ديگران و بالاتر از آن‌ها است.

captcha