تغییر کفه بازار نشر به نفع دانشجو
کد خبر: 3649971
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
نفر برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی مطرح کرد:

تغییر کفه بازار نشر به نفع دانشجو

گروه دانشگاه: جشنواره کتاب سال دانشجویی از طریق تشویق دانشجویان به عرضه تحقیفاتشان، مشوق انجام دادن پژوهش در کشور است. این جشنواره باعث می‌شود که کفه بازار به نفع دانشجویان بچرخد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پریسا صالحی، دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه شهید بهشتی است. اثر او با عنوان «تحلیل گفتمانی اشعار قیصر امین‌پور» در بیست و سومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی مورد تقدیر واقع شده است. وی در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح اثر تشویقی این جشنواره در رشد پژوهش در دانشگاه سخن گفت. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را ملاحظه می‌کنید:

در صورت امکان توضیحاتی در خصوص اثر برگزیده‌تان در جشنواره بدهید.
کتاب بنده پایان‌نامه‌ام در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس بود. بنده پس از انتشار این کتاب آن را به جشنواره ارسال کردم. عنوان این کتاب «تحلیل گفتمانی اشعار قیصر امین‌پور» بود. تحلیل گفتمانی به زبان ساده به این معناست که شما یک اثر را به غیر از مباحث زبانی و متنی که درون‌متنی به حساب می‌آید، به عناصر برون‌متنی توجه می‌کند. این عناصر از طریق اجتماع، فرهنگ و جامعه، روی نگرش فرد تاثیر گذاشته و در آثار او منعکس می‌شود. در واقع در تحلیل گفتمان به یک اثر هم از طریق عناصر زبانی و درون متنی و هم عناصر برون‌متنی توجه می‌شود.

قیصر امین‌پور در دوره‌های مختلف این کشور جز شخصیت‌های آکادمیک ادبی بود. او دوره انقلاب، جنگ را دیده و در این خصوص اشعاری را سروده است. نزاع‌های پس از جنگ را ملاحظه کرده بود و متناسب با همه این‌ها و هم‌پای جامعه‌اش شعر گفته و همه این‌ها در اشعارش حضور دارد. این اثر بر اساس نظریه گفتمانی فرکلاو نوشته شده است. یک اثر یا متن بر اساس نظریه فرکلاو در سه سطح، زبانی و بیانی، تفسیر عناصر برون‌متنی در درون متن و تبیین اثر در خصوص نحوه القا عناصر برونی به مخاطب یک اثر را بررسی می‌کند، تدوین شده است.

از آنجا که امین‌پور تصاویر زیادی از اسطوره‌های ملی و مذهبی را در ذهن داشت، به‌راحتی با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کرد و قابلیت این کار را داشت که بتواند به یک ماده گفتمانی بشود. این تحلیل را در کتب امین‌پور که مخصوص بزرگسالان است، انجام داده‌ام و کاری با آثار او در ادبیات کودک نداشته‌ام. تنفس‌ سرخ، آیینه‌های ناگهان، دستور زبان عشق از آن دست آثار این نویسنده هستند که مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.

چگونه از وجود این جشنواره مطلع شده و در آن شرکت کردید.

من خیلی در جریان جشنواره کتاب سال دانشجویی نبودم تا از طریق یکی از دوستانم از چنین رویداد علمی با خبر شدم. با توجه به اینکه آثار دانشجویی هیچ جا دیده نمی‌شود، خوبی این جشنواره این است که دانشجویان بتوانند آثار خود را جایی ارائه دهند. یکی دیگر از نکات مثبت جشنواره که باعث شده است تا من آن را در بین دانشجویان تبلیغ کنم، این است که خیلی از رساله‌های دانشجویی می‌تواند به کتب مفیدی تبدیل شود و در واقع نتیجه این آثار که عمر یک یا دو ساله دانشجویان است، به‌راحتی می‌تواند به صورت کتاب درآید. این جشنواره می‌تواند مشوق خوبی باشد تا این آثار دیده شود و پژوهش‌های جامعی در این خصوص صورت گیرد.

وقتی بنده از طریق دوستم از وجود این جشنواره مطلع شدم، کتابم را فرستادم. فرایند جشنواره چنین است که آثار در سه مرحله داوری می‌شود و بعد از این مرحله نتایج داوران در دو قالب اعلام می‌شود، یکی کتب برگزیده و دیگری کتب تقدیر شده که کتاب من جزو آثار تقدیرشده بود. در مرحله پایانی جشنواره طی مراسمی جوایزی اهدا می‌شود که چندان قابل ملاحظه‌ای هم نیست و حتی پول چاپ کتاب را تامین نمی‌کند، اما خوبی‌اش این است که برای فرد به لحاظ علمی رزومه‌ای می‌شود که کتاب‌مان در جایی دیده شده و مورد داوری و تقدیر قرار گرفته است. برای بنده این جشنواره بسیار موثر بود و وقتی اساتیدم از خبر تقدیر کتابم مطلع شدند، از من خواستند تا آن را ببینند.

چگونه این جشنواره می‌تواند منجر به ارتقای سطح پژوهش در دانشگاه‌ها منجر شود؟ چگونه می‌توان بر غنای آن افزود؟

این جشنواره از طریق تشویق دانشجویان به اینکه کتا‌ب‌هایشان جایی می‌تواند دیده شود، مشوق انجام دادن پژوهش در کشور است. در حالی که بازار خیلی هم به نفع دانشجویان نیست، این جشنواره می‌تواند معرف دانشجویان باشد. یکی دیگر از مزیت‌های این جشنواره این است که کتاب‌ها در سطوح مختلف علوم انسانی، مهندسی و ... برگزار شده و همچنین کتاب‌های ترجمه و تالیفی و گردآوری شده از هم جداست و به اثر به اسم تالیف، تدوین و تصحیحی و ترجمه‌ای به صورت منفک نگاه می‌شود. من در همان جا تصمیم گرفتم مقالاتی که ترجمه کرده‌ام را در قالب مجموعه مقالات ترجمه‌شده منتشر کرده و در جشنواره شرکت کنم.

متاسفانه بسیاری در جریان این جشنواره قرار نمی‌گیرند. بنده به صورت اتفاقی در جریان آن قرار گرفتم. ای کاش تبلیغ جشنواره در سطح دانشگاه بیشتر می‌شد که دانشجویان مطلع می‌شدند. به نظرم برای غنای بیشتر این جشنواره می‌توان روی ابعاد تبلیغاتی آن کار کرد.

captcha