مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ششمین دوره طرح ملی تلاوت؛ خبر مهم خبرگزاری‌ها
کد خبر: 3650043
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ششمین دوره طرح ملی تلاوت؛ خبر مهم خبرگزاری‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: «آغاز نام‌نویسی ششمین دوره طرح ملی تلاوت» خبر مهمی بود که طی امروز، 15مهرماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور منتشر شد.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز نام‌نویسی ششمین دوره طرح ملی تلاوت؛ خبر مهم خبرگزاری‌ها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف کشور طی امروز شنبه، 15 مهرماه به انتشار خبری با عنوان خبر «آغاز نام‌نویسی ششمین دوره طرح ملی تلاوت» پرداختند که از اخبار مهم امروز بود.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 15 مهرماه و تا ساعت 14 تعداد 10 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تنها دو خبر از این اخبار مربوط به حیطه تخصصی قرآنی هستند و مابقی اخبار نیز بیشتر در حوزه عترت و در رابطه با قیام سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان است.
نام‌نویسی ششمین دوره طرح ملی تلاوت آغاز شد و خبری با عنوان ویژگی‌های نخستین مرکز تخصصی پیش دبستانی جامعةالقرآن‌الکریم، دو خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند.
همچنین، دعای امام حسین(ع) در آخرین لحظه‌های شهادت، ظالمان، خورشید بردند هدیه در پیش یزید، قیام امام حسین(ع) در راستای برپایی امر ظهور، اربعین حسینی ظرفیتی برای زمینه‌سازی ظهور است، «پسر فاطمه» با صدای سروش بانیانی منتشر شد، سخنان زهیربن قین در شب عاشورا ترجمان کدام آیه قرآن است؟، آغاز به کار سوگواره‌های عکس، پوستر و گرافیک محیطی هیأت نیز خبری با عنوان «جُنُوداً لَمْ‌تَرَوْها» در خط ارض و سماء هستیم، دیگر اخبار امروز خبرگزاری تسنیم درصفحه قرآن و عترت را تشکیل می‌دهند.
با وجود اینکه تنها دو خبر از اخبار امروز این صفحه در حوزه تخصصی قرآن قرار دارند، اما یکی از این دو خبر در با عنوان « نام‌نویسی ششمین دوره طرح ملی تلاوت آغاز شد» در میان سه تیتر اصلی صفحه قرار گرفته است.
در بخشی از این خبر که به عنوان تیتر اصلی صفحه انتخاب شده، آمده است: « ثبت‌نام ششمین دوره طرح ملی تلاوت از امروز در 21 مرکز مختلف کشور آغاز شد و تا 5 آذرماه ادامه دارد.
این طرح، تحت حمایت و نظارت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در مؤسساتی در 23 شهر که در 18 استان واقع شده‌اند اجرا می‌شود.
این شهرها شامل کاشان، تبریز، زاهدان، کرمانشاه، اراک، عنبرآباد، جیرفت، ساری، شهرکرد، همدان، تهران، پاکدشت، کرج، مشهد، شادگان، کرمان، گنبدکاووس، قشم، بندرعباس، کیش، قزوین و بوشهر است».
فارس
اخبار صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس که تا این لحظه تعداد پنج خبر را شامل می‌شود، طبق روال معمول این صفحه، با خبر تلاوت ترتیل صفحه 191 قرآن کریم توسط شهریرا پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز چهار خبر دیگر با عناوین «نام‌نویسی ششمین دوره طرح ملی تلاوت آغاز شد»، «جدیدترین تلاوت علی خشنود در مسجدجامع لویزان»، «روضه خداوند در قرآن کریم» و «سودمندترین «تجارت» شناخت پروردگار است» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است.
از پنج خبر امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی،  چهار خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند که یکی از این اخبار نیز که مربوط به برنامه درس‌هایی از قرآن  حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و با عنوان «روضه خداوند در قرآن کریم» است، به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده است.
خبرگزاری فارس یکی از خبرگزاری‌های فعال در پوشش اخبار قرآنی است که روزانه به انعکاس اهم اخبار قرآنی کشور می‌پردازد و اخبار زیادی را در این زمینه منتشر می‌کند.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان نیز تا این لحظه تعداد سه خبر را بر روی خروجی دین و اندیشه خود متتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد.
«برای برنامه‌های مناسبتی دقیقه ۹۰ تصمیم می‌گیریم»، «تقدیر آیت‌الله مکارم از عزاداران عاشورای حسینی» و «جراحتی که بر پیکر بشریت است، از نوع جهالت است»، عناوین اخبار امروز این صفحه هستند که همانطور که اشاره شد، بیشتر در حوزه‌های غیر قرآنی و مربوط به حوزه عترت هستند.
همچنین، تیتر اصلی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا طی امروز و تا این لحظه هنوز به روزرسانی نشده و با عنوان «رسانه ملی در مناسبت‌های مذهبی الگوسازی نادرستی دارد»، مربوط به روز گذشته است.
 ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز تعداد سه خبر را بر روی خروجی معارف خود منتشر کرده است که تنها یک خبر از این اخبار با عنوان «مؤسسات موفق قرآنی را معرفی کنیم» که در گفت‌و‌گو با مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور منتشر شده است، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.   
همچنین، اعطای سند افتخار مشارکت در ساخت حرم امام حسین (ع) و ائمه اطهار و خبری با عنوان اردوی طریق جاوید با حضور 300 دانشجوی منتخب برگزار می‌شود، دو خبر دیگر این صفحه از خبرگزاری ایرنا را تشکیل می‌دهند.
حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در بخشی از سخنان خود در خبر قرآنی امروز خبرگزاری ایرنا که با عنوان «مؤسسات موفق قرآنی را معرفی کنیم» منتشر شده و در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری مطرح کرده است، بیان کرد: برخی از مؤسسات قرآنی در سطح کشور خوب درخشیدند و یکی از وظایف اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، معرفی چنین الگوهایی بوده که شاید تاکنون انجام نداده باشد و لذا با شناسایی و معرفی این الگوها، دیگر مؤسسات قرآنی و جامعه قرآنی می‌توانند دلایل موفقیت مؤسسات الگو را سرلوحه و سرمشق خود قرار دهند و یک الگوی موفق در کشور تسری پیدا کند.
وی از مؤسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به عنوان یکی از مؤسسات موفق در زمینه حفظ قرآن یاد کرد و افزود: البته موفقیت هر مؤسسه‌ای، بستگی به عوامل مختلفی همچون مدیریت، امکانات، نیروی انسانی و دیگر مؤلفه‌ها دارد که باید بررسی شود و به نظر می‌رسد اخلاص یکی از مهمترین عوامل موفقیت مؤسسات است که در میان مدیران و فعالان قرآنی مؤسسات موفق موج می‌زند.
محمدی بیان کرد: مؤسسات قرآنی با انگیزه و عشق به قرآن و همچنین، با تدبیری که در برنامه‌های خود برای توسعه و رشد مؤسسات خود دارند، مسیر رشد و بالندگی را برای آموزش‌های قرآنی طی می‌کنند».
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد شش خبر را در صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندراند.
رئیس مکتب جعفری چه افرادی را بهشتی می داند؟، صحبت‌های صریح مداح اهل بیت‌ (ع) درباره هیئت‌های لس‌آنجلسی، زندگی نامه شهید رحیم‌پور، عبدالرحمن‌بن‌عبد رب انصاری خزرجی، استقرار ۳ موکب ویژه بانوان در ایام اربعین حسینی و خبر دیگری با عنوان لزوم اقدامات مشترک و هماهنگ در اعتاب مقدس کشور، اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان هستند که در حوزه قرآنی قرار ندراند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر از روز پنجم مهرماه تاکنون به‌روزرسانی نشده  و آخرین خبر این صفحه خبری با عنوان «پیامبر(ص) فرهنگِ مبازره با کفر را به عنوانِ رکنِ بعثت نهادینه کرد» مربوط به پنجم مهرماه است که از آن تاریخ تاکنون هیچ خبری بر روی خروجی این صفحه قرار نگرفته است. تیتر اصلی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز خبری با عنوان «دانشنامه معاصر قرآن کریم همزمان در قم و لندن منتشر شد» است که مربوط به روز اول مهرماه می‌باشد.
خبرگزاری مهر که از خبرگزاری‌های مهم کشور در حوزه اطلاع‌رسانی است، این روزها اخبار بسیار اندکی را بر روی خروجی قرآن و متون دینی خود منتشر می‌کند که انتظار می‌رود تا مسئولان این خبرگزاری نسبت به پوشش بیشتر اخبار تخصصی قرآنی در این صفحه تلاش کنند.
میزان
تنها خبری که خبرگزاری میزان طی امروز و تاکنون در صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است، خبری با عنوان «زیارت عاشورا سلام خدا بر امام حسین(ع) است» می‌باشد که در ساعت 13:50 منتشر شده و بر روی خروجی این صفحه قرار گرفته است.  
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر را بر روی خروجی دین و اندیشه خود منعکس کرده است که این خبر نیز با عنوان «تأکید امامان شیعه بر عدالت و مهرورزی بوده است» در حوزه عترت قرار دارد.  
همچنین، این خبر به عنوان یکی از سه تیتر اصلی صفحه دین و اندیشه ایبنا انتخاب شده است درحالی که دو تیتر اصلی دیگر این صفحه مربوط به روزهای گذشته بوده و طی امروز به روزرسانی نشده است.
آریا
آخرین خبری که در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری آریا منتشر شده، مربوط به روز ۲۷ شهریورماه و با عنوان «جامعه امروز تشنه مفاهیم قرآنی است» است که از آن زمان تاکنون هیچ خبر جدیدی بر روی این خروجی منتشر نشده است.
روزنامه کیهان
روزنامه کیهان طی امروز و در صفحه معارف خود به انتشار مطلبی با عنوان «قرآن و فرهنگ زمانه» به قلم مهدی شریفی پرداخته است که طی آن به برخورد قرآن با فرهنگ زمانه اشاره شده و ویژگی‌های فرهنگ زمانه اعم از عقائد و آداب و رسوم عصر جاهلیت همچون، آئین شرک و بت‌پرستی، آئین یهود، آئین مسیح، خرافه‌پرستی اعراب عصر نزول، به طور خلاصه بررسی می‌شود.
در بخشی از این مطلب آمده است: «قرآن كریم كتابی است با سندی استوار و متنی پابرجا و احكام و آموزه هایی ثابت و جاودان كه از ناحیه خداوند متعال بر پیامبر گرامی اسلام فرو فرستاده شده است. قرآن معجزه‌ای است ماندگار كه از هرگونه تحریف و دگرسازی كلمات و جملات به لحاظ فزونی و كاستی مصون و محفوظ مانده، همان گونه كه خدا وعده داده است: «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون» «ما قرآن را نازل كردیم و ما به طور قطع نگه‌دار آنیم.» (حجر ـ 9) دانشمندان بر این باورند که قرآن از ویژگی های انحصاری چون كوتاهی الفاظ و وسعت و عُمق معانی برخوردار است. از این رو خردورزان به جست و جو در یافتن حقایق و معارف نهفته در این کتاب آسمانی برآمده‌اند. مفسران و دیگر اندیشمندان در حوزه علوم مختلف هر یك به اندازه توان از آیات روشنگر قرآن بهره جسته اند.
یکی از شبهات مطرح شده در حوزه علوم قرآنی، تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ مردم عصر نزول می‌باشد. برخی قرآن را متأثر از محیط و فرهنگ جاهلی که در آن زمان حاکم بوده، پنداشته‌اند. به گمان آنکه چون در قرآن از رسوم و عادات منسوخی که در آن زمان در میان مردم جزیرة‌‌العرب معمول بوده، دیده می‌شود، پس قرآن در آموزه‌های خود آن رسوم جاهلی را تا اندازه‌ای پذیرفته است.
اینها سخنان بی‌پایه و اساسی است که به خیال خام برخی ناآگاهان خطور کرده و پیرامون این کتاب استوار الهی بافته‌اند. کتابی که خود را چنین توصیف می‌کند«... إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ» «... و این کتابی است قطعا شکست‌ناپذیر» (فصلت ـ41 ) «لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيد» «که هیچ گونه باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمی‌آید؛ چراکه از سوی خداوند حکیم و شایسته ستایش نازل شده است.» (فصلت ـ 42) مفسران و صاحب‌نظران در حوزه علوم قرآنی این شبهات را بی‌پاسخ نگذاشته و پاسخ درخوری به آن‌ها داده‌اند که هر ذهن آلوده به این شبهات را قانع می‌کند». 
captcha