به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، جلسه دفاعیه سمیه کوکبی دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته علوم قرآن و حدیث با عنوان «روششناسی آموزش قرآن کریم از منظر روایات فریقین»، فردا یکشنبه، 16 مهرماه جاری در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی از ساعت 14 تا 15.30 برگزار میشود.
استاد راهنمای این تحقیق دکتر دولتی و استاد مشاور آن نیز دکتر کریمی است، این جلسه با حضور آقای خوش خاضع به عنوان داور برگزار خواهد شد.
در ادامه چکیده این تحقیق را میخوانید:
کتاب آسمانی ما مسلمانان، قرآن کریم برای هدایت و بالا بردن مراتب انسانی نازل شده است. شناخت مبانی و روشهای آموزش این کتاب الهی، برای بهرهمندی از این کتاب عظیمالشأن و نیز فهم آن، اهمیت ویژهای دارد. با توجه به این امر، آنچه که بهعنوان مبانی، بر آموزش قرآن کریم حاکم است و نیز روشهای آموزش قرآن را که گاه به صورت یک شمای کلی، در خلال آیات، آمده است باید شناخت و چگونگی، جزئیات و شرح آن را در روایات رسیده از پیامبر(ص)، بهعنوان مبیّن و مفسّر اولیه و الهی کتاب آسمانی، جستجو کرد تا بتوان از آن بهره جست و بهصورت عملیاتی بهکار بست. با توجه به جستجوی صورت گرفته در روایات فریقین، مبانیای از جمله تیسیر، تکرار، تدریج در آموزش، تدبر و نظایر آنها بر آموزش قرآن حاکم است. در نخستین گام آموزش قرآن، باید به آن مبانی توجه نمود و درنظر داشت که این مبانی به وسیله روشهای آموزشی محقق میشود. بعضی از روشهایی که برای آموزش قرآن میتوان از خلال روایات دریافت کرد، به جنبههای کمی توجه دارد؛ برخی به جنبههای کیفی عنایت دارد و یکی هم به متن آموزش. این روشها عبارت است از: إقراء، استماع، کتابت، قرائت از روی مصحف و متن گرفتن حزب مفصل در آموزش. این روشها الگویی است که با توجه به نحوه آموزش قرآن در زمان پیامب(ص)، میتوان به آن استناد کرد و در نتیجه با کاربرد آن در امر آموزش در جامعه امروز اسلامی، به تعلیم صحیح و همهجانبه قرآن دست یافت و به فهم این کتاب الهی که هدف نهایی نزول است نائل آمد.