کد خبر: 3650062
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
فردا؛
گروه دانشگاه: جلسه دفاعیه پایان‌نامه دانش آموخته رشته علوم قرآن و حدیث فردا، 16 مهرماه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه دفاعیه سمیه کوکبی دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته علوم قرآن و حدیث با عنوان «روش‌شناسی آموزش قرآن کریم از منظر روایات فریقین»، فردا یکشنبه، 16 مهرماه جاری در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی از ساعت 14 تا 15.30 برگزار می‌شود.

استاد راهنمای این تحقیق دکتر دولتی و استاد مشاور آن نیز دکتر کریمی است، این جلسه با حضور آقای خوش خاضع به عنوان داور برگزار خواهد شد.
 
در ادامه چکیده این تحقیق را می‌خوانید:
کتاب آسمانی ما مسلمانان، قرآن کریم برای هدایت و بالا بردن مراتب انسانی نازل شده است. شناخت مبانی و روش‌های آموزش این کتاب الهی، برای بهره­‌مندی از این کتاب عظیم‌الشأن و نیز فهم آن، اهمیت ویژه­‌ای دارد. با توجه به این امر، آنچه که به­‌عنوان مبانی، بر آموزش قرآن کریم حاکم است و نیز روش‌های آموزش قرآن را که گاه به صورت یک شمای کلی، در خلال آیات، آمده است باید شناخت و چگونگی، جزئیات و شرح آن را در روایات رسیده از پیامبر(ص)، به­‌عنوان مبیّن و مفسّر اولیه و الهی کتاب آسمانی، جستجو کرد تا بتوان از آن بهره جست و به‌­صورت عملیاتی به‌کار بست. با توجه به جستجوی صورت گرفته در روایات فریقین، مبانی­ای از جمله تیسیر، تکرار، تدریج در آموزش، تدبر و نظایر آنها بر آموزش قرآن حاکم است. در نخستین گام آموزش قرآن، باید به آن مبانی توجه نمود و درنظر داشت که این مبانی به وسیله روش‌های آموزشی محقق می­‌شود. بعضی از روش‌هایی که برای آموزش قرآن می­‌توان از خلال روایات دریافت کرد، به جنبه‌های کمی توجه دارد؛ برخی به جنبه‌های کیفی عنایت دارد و یکی هم به متن آموزش. این روش‌ها عبارت است از: إقراء، استماع، کتابت، قرائت از روی مصحف و متن گرفتن حزب مفصل در آموزش. این روش‌ها الگویی است که با توجه به نحوه آموزش قرآن در زمان پیامب(ص)، می‌توان به آن استناد کرد و در نتیجه با کاربرد آن در امر آموزش در جامعه امروز اسلامی، به تعلیم صحیح و همه­‌جانبه قرآن دست یافت و به فهم این کتاب الهی که هدف نهایی نزول است نائل آمد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: