پیش‌بینی رفع بلاتکلیفی اتحادیه مدغم قرآنی تا دی‌ماه
کد خبر: 3650093
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
در «افق» تشریح شد؛

پیش‌بینی رفع بلاتکلیفی اتحادیه مدغم قرآنی تا دی‌ماه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: طی نشست «بررسی روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی» که با حضور مدیران عامل دو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور بود به رفع معضل بلاتکلیفی اتحادیه مدغم کشوری تا پایان دی‌ماه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست «بررسی روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی» با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت و به صورت تلفنی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، عصر امروز، 15 مهرماه برگزار شد.
در ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در خصوص روند ادغام این اتحادیه و مهمترین اثر این اتفاق، گفت: با توجه به تصمیمی که در ارتباط با یکی شدن اتحادیه‌ها و تصمیمی که در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات معین شد مقرر شد که ادغام اتحادیه‌ها را از استان‌ها شروع کنیم.
ارائه اساسنامه پیشنهادی اتحادیه مدغم قرآنی به استان‌ها
وی ادامه داد: لذا اساسنامه‌ای را به صورت پیشنهادی با تغییراتی هیئت رسیدگی به تصویب رساند که مقرر شد تصویب نهایی‌اش در استان‌ها صورت گیرد لذا جدول زمانبندی برای استان‌ها تعیین شد که براساس آن، مقرر شد که طی حوزه سه ماه بتوانیم اتحادیه استان‌ها را ادغام کنیم و در پی آن ادغام اتحادیه کشوری انجام شود.
کوششی افزود: در 26 استان کار مجمع به اتمام رسیده است و اساسنامه پیشنهادی استان را تصویب کردن و بر اساس آن انتخابات جدید را برگزار کردند و هیئت مدیره و مدیرعامل جدید انتخاب شده است و پنج استان دیگر داریم که چهار استان تا پایان این هفته و استان تهران نیز 28 مهرماه بحث مجمع عمومی اتحادیه قرآنی واحد استان تهران تشکیل می‌شود.
وی بیان کرد: تا اکنون مشکل خاصی در روند ادغام اتحادیه‌های استانی نداشته‌ایم و هم مؤسسات با انگیزه و با شکوه حضور داشتند و هم عوامل اجرایی و نظارتی به خوبی نقش خود را ایفا کردند الحمدلله روند خوبی است که اگر این پنج استان نیز تمام شود، مقدمات اتحادیه کشوری را دنبال می‌کنیم که پیش‌بینی ما این است که در آذر و دی‌ماه بتوانیم این ادغام اتحادیه‌ها را داشته باشیم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در پاسخ به این سؤال که چرا روند ادغام اتحادیه‌ها طولانی شده است؟ عنوان کرد: اگر بخواهیم با نگاه فرابخشی و نگاهی که به نکات ریز و ... توجه نکنیم ممکن بود شاهد با شکوه برگزار شدن این اتحادیه‌ها در سطح استان نباشیم. بنا براین زمان در نظر گرفته شده برای اتحادیه مدغم از استان‌ها تا کشور حداکثر پنج تا شش ماه است که امکان بازگشت آن به گذشته وجود ندارد.
وی در خصوص نحوه کاندیدا شدن در اتحادیه مدغم کشوری و رأی‌گیری، اظهار کرد: اختلاف نظرها در خصوص مواد اساسنامه اتحادیه کشور تقریبا برداشته شده است امام جزئیاتی هنوز در ان هست که اختلاف نظرهایی از سوی استان‌ها است که بیشتر متوجه میزبان سهمیه‌ایست که از هر استان می‌توانند در مجمع عمومی اتحادیه قرآنی مدغم کشوری حضور پیدا کنند.
کوششی تصریح کرد: با نهایی شدن آن مورد، جدول زمانی مشخص و اعلام می‌شود. برابر آنچه که در اساسنامه تنظیم شده است از هر استان براساس سهمیه بندی ابلاغ شده نماینده‌هایشان دعوت می‌شود و زمانی به عنوان محمع عمومی کشوری مشخص می‌شود که این مجمع با حضور نمایندگانی از همه استان‌ها انجام می‌شود.
پیشنهاداتی برای تعداد نمایندگان استانی در مجمع عمومی
کوششی در خصوص مدل پیشنهادی برای تعداد اعضای حاضر از استان‌ها در مجمع عمومی اتحادیه کشوری، گفت: پیشنهاد اولیه این است که براساس تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر استان در این مجمع حضور داشته باشند اما پیشنهاد دیگر براساس آمایش جمعیت و تعداد مؤسسات هر استان است که بر این اساس سهمیه به استان‌ها اختصاص پیدا کند چون به عدالت نزدیک‌تر است.
وی عنوان کرد: براساس پیشنهاد دوم و محاسبه آمایشی، به ازای هر 10 مؤسسه استان یک نماینده حضور پیدا کند تا اعتراضی برای استان‌ها نخواهیم داشت چرا که از مهمترین موضوعات همین است که حقوق استان‌ها مطابق با عدالت انجام شود.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا در خصوص اعتبارات و مسائل اجرایی در اساسنامه مفادی پیش‌بینی شده است؟ اضافه کرد: در اساسنامه به صورت کلی بحث می‌شود و اتحادیه قرآنی مدغم می‌تواند از مجاری که با آنها مرتبط است تغذیه کند و یا از سوی خیرین اعتبار جذب کند.
در ادامه این نشست حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت در خصوص اینکه وحدت این دو اتحادیه چه لزومی دارد؟ گفت: اتحادیه مثل همه اصناف داخل کشور و مثل همه جای دنیا، نهاد واسط بین نهادهای دولتی و حاکمیتی با بخش مردمی است و در موضوع مؤسسات قرآنی نیز اتحادیه نقش کانالیزه کردن ارتباطات و تعاملات بین دولت و مردم را دارد و نقطه اتصال دولت با بخش مردمی است.
وی ادامه داد: بنا براین باید نهاد واحد باشد و سیاست‌ها باید واحد باشد و این کانالیزه کردن تعاملات باید به شکل واحد انجام شود. لذا از همان تأسیس اتحادیه دوم این را با دوستان مطرح کردیم و چنانکه می‌دانید سال‌های گذشته نیز قرار بود این اتحادیه مدغم رخ دهد اما به دلایلی این روند طولانی شد اما این اتفاق باید رخ می‌داد.
فرآیند ادغام تقریبا مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند
محمدی بیان کرد: در حوزه‌های مدیریتی دو بخش داریم یکی سیاستگذاری و دیگری اجرا است، و در حوزه اجرا اگر دارای تعدد نهادها باشیم، اتفاقا بهتر است چون راحت‌تر این سیاستها عملیاتی می‌شود اما در حوزه سیاست‌ها باید این وحدت فرماندهی حاکم باشد لذا این اتفاق باید در حوزه اتحادیه‌ها می‌افتاد تا استانداردها و سیاست‌ها به صورت واحد در حوزه مردمی رخ می‌داد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شاهد مشکلاتی طی فرآیند ادغام اتحادیه‌ها خواهیم بود؟ افزود: فرآیند ادغام تقریبا مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند و در حال حاضر در 26 استان این ادغام انجام شد و قاعدتا چالش‌هایی داشت که طبیعی بود و چهار استان باقی مانده را تا پایان هفته جاری شاهد ادغام آنها خواهیم بود و یک استان که تهران است هفته آینده برگزار می‌شود و پس از فاصله چند ماه به دنبال برنامه‌ریزی برای تشکیل مجمع و ادغام اتحادیه‌های کشوری خواهیم رفت.
مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت  با تأکید بر اینکه این فرآیند با تمام فراز و نشیب‌ها تمام شده است، تصریح کرد: اما اینکه پس از ادغام اتحادیه چه اتفاقی می‌افتد؟ قاعدتا به نظر من اتحادیه مدغم قوی‌تر از اتحادیه‌ها است که موارد تجمیع این دو اتحادیه هم‌افزایی ایجاد می‌کند که حتما دست مطالبه‌گری حقوق مؤسسات با این ادغام راحت‌تر از نهادهای دولتی و حاکمیتی عمل می‌‌کند.
وی با اشاره به اینکه طبیعتا مشکلاتی شاید باشد، اضافه کرد: اتحادیه مدغم نیز با اتفاقات یکی دو سال اخیر در بحث اعتبارات مؤسسه و یا بیمه فعالان قرآنی و ... رخ داد حتما اولویت‌ها و اهداف زیادی را دارد که باید به جد از همان ابتدای ادغام دنبال کند تا عقب‌ماندگی را در حوزه خدمات به مؤسسات قرآنی سریع جبران کند.
حسن محمدی در پاسخ به اینکه نظارت بر این انتخابات را چه گروهی انجام می‌دهد؟ عنوان کرد: در ذیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، کمیته مرکزی نظارت و اجرای اتحادیه‌های مدغم تشکیل شده است که متشکل از دو دستگاه ارشاد و تبلیغات اسلامی و دو نماینده اتحادیه(مدیران عامل اتحادیه‌ها) است که متناظر با این کمیته نیز در هر استان مجری و ناظر مجمع عمومی اتحادیه ادغام استان‌ها هستند.
وی تأکید کرد: ادغام در حال حاضر در 26 استان انجام شده است و ادغام در پنج استان باقی مانده تا پایان مهرماه انجام می‌شود و کمیته نظارت متشکل از کارشناسان قرآن ارشاد و تبلیغات اسلامی استان‌ها و همچنین مدیران عامل اتحادیه‌ها، بر مجامع عمومی اتحادیه قرآنی مدغم استان‌ها نظارت دارند.
محمدی در پاسخ به این سؤال که چه افرادی می‌توانند در مرحله انتخابات کشوری کاندیدا شوند، بیان کرد: بحثی در رابطه با تعداد نمایندگان استان‌ها برای حضور در مجمع  عمومی است که در حال حاضر یکی از پیشنهادات ارائه شده براساس تعداد نمایندگان مجلس هر استان برای حضور در این مجمع است. 
هر دو اتحادیه قرآنی اموالشات به صورت واحد تجمیع می‌شود
وی در خصوص تعین تکلیف اموال و اثاث و مکان‌های اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی در استان‌ها، تأکید کرد: هر دو اتحادیه اموالشات به صورت واحد تجمیع می‌شود و در اختیار اتحادیه مدغم قرار می‌گیرد تا با زیرساخت قوی‌تر به روند فعالیت‌هایشان ادامه دهند. همچنین در خصوص نیروهای اجرایی دو اتحادیه، آنها در اتحادیه مدغم تجمیع می‌شوند تا اتحادیه قوی‌تر شکل گیرد و گستره فعالیت وسیع‌تری داشته باشد.
محمدی تصریح کرد: اختلاف نظر‌هایی وجود دارد که طبیعی است و لزوم پویایی جلسات ما و کمیته ادغام همین اختلاف نظرهاست که موجب فرآیند واحد می‌شود و اصلا جای نگرانی نیست و با چشم اندازی که می‌بینیم پیش از پایان امسال حتما روند اتحادیه مدغم کشوری مشخص می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت عنوان کرد: حتما اتحادیه قرآنی مدغم باید مراقبت کرد نهاد شبه دولتی جدیدی در ساختارهای قرآنی کشور شکل نگیرید که بخواهد بودجه‌های مختلف مؤسسات را بگیرد. بلکه امید است اعتبارات اختصاص یافته به این مؤسسات مردمی از سوی کشور به سمت مقصد اصلی که همان تشکل‌های مردمی هستند، سوق پیدا کند.
وی در خصوص شرایط کاندیدا شدن در اتحادیه قرآنی مدغم کشور، بیان کرد: در حال حاضر ممانعتی ندارد برای حضور کاندیداهای استانی که رأی نیاورند البته شرایطی در اساسنامه به آن اشاره شده است چون دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس به بالا، سابقه فعالیت قرآنی و جزو یکی از ارکان مؤسسه بودن و ...
محمدی با اشاره به اینکه انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه قرآنی مدغم کشوری به شرط اخذ رأی نصف به علاوه یک از اعضای شرکت‌کنندگان مجمع  عمومی کشور است که متشکل از نمایندگان استان‌ها هستند.
مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن وعترت  ابرز امیدواری کرد: اتحادیه‌های قرآنی مدغم، برآمده از بطن مؤسسات مردم نهاد باشد و صرفا دغدغه منافع مؤسسات را داشته باشد که قشر زحمت کش و کارا  و مظلوم هستند.
لازم بذکر است، این نشست در برنامه افق رادیو قرآن، عصر امروز، 15 مهرماه با کارشناس مجری محمدرضا پورمعین برگزار شد.
captcha