1300 موکب مجوز فعالیت در اربعین را دریافت کردند/ خادمان ویزای رایگان سه ماهه می‌گیرند
کد خبر: 3650100
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹

1300 موکب مجوز فعالیت در اربعین را دریافت کردند/ خادمان ویزای رایگان سه ماهه می‌گیرند

گروه جامعه: مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین با اعلام این مطلب که هزار و 300 موکب مجوز فعالیت در اربعین حسینی را دریافت کرده‌اند، گفت: موکب‌داران اربعین ویزای رایگان سه ماهه دریافت می‌کنند.

حسن پلارک، مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر که تاکنون هزار و 500 متقاضی برای احداث موکب در مراسم اربعین به کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین مراجعه کرده و درخواست داده‌اند، گفت: از این تعداد هزار و 300 موکب شناسنامه و پروانه فعالیت دریافت‌کرده‌اند و درخواست 200 موکب دیگر هم در حال بررسی است.

وی ادامه داد: ما یکسری از تضمین‌ها را از متقاضیان می‌خواهیم؛ از جمله اینکه تعهد اخلاقی دهند که به تعهدات خود در حوزه اسکان و تغذیه پایبند باشند. متقاضیانی که در بررسی شرایط آنها مشخص شود نمی‌توانند جوابگوی تعهدات خود باشند مجوز فعالیت دریافت نمی‌کنند.

پلارک در ادامه گفت: البته این مسئله هم هست که تا شور اربعین در کشور ایجاد نشود موکب‌داران هم نمی‌توانند از قبل آمادگی خود را اعلام کنند. هر چه به مراسم اربعین نزدیک‌تر می‌شویم هجم متبرعین، خیرین و خادمان زیاد می‌شود و همه می‌خواهند کمک کنند اما تا این شور ایجاد نشده کسی اعلام آمادگی نمی‌کند و همین مسئله موجب می‌شود که برنامه‌ریزی کار سخت شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هزار و 300 موکب توان برآورده کردن نیاز زائران اربعین را دارند؟ گفت: با توجه به خدمات رسانی مردم عراق و طول سفری که زائران برای خودشان در نظر گرفته‌اند، فکر می‌کنیم که کافی باشد. اگر طول مراسم اربعین چهار یا پنج روز بود این میزان کفایت نمی‌کرد اما اکنون که میزان سفر به 10 روز افزایش یافته و بسیاری از زائران قبل از اربعین به کشور باز می‌گردند این میزان موکب کافی است.

مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین تشریح کرد: البته ما طول سفر را 15 روزه حساب می‌کنیم و متعهد شده‌ایم که دو میلیون پرس غذا به زائران اربعین توسط این موکب‌ها ارائه دهیم. اگر تعداد سه میلیون ایرانی که پیش‌بینی می‌کنیم امسال به اربعین بروند را در 15 روز تقسیم کنیم می‌شود 200 هزار نفر که باید تغذیه و اسکان آنها تأمین شود و همین زیاد شدن طول سفر است که موجب می‌شود بتوانیم هم به زائران ایرانی و هم به زائران سایر کشورها ارائه خدمات کنیم.

ارائه ویزای سه ماهه و رایگان به موکب‌داران

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش طول سفر اربعین مدت اقامت موکب‌داران در عراق به سه ماه افزایش یافته است، گفت: ویزای سه ماهه و رایگان به همه خادمان اربعین که در قالب موکب‌داران به عراق سفر می‌کنند ارائه می‌شود.

پلارک افزود: زمین‌هایی که باید به موکب‌‌داران ارائه شود نیز مشخص شده است و از هفته آینده شروع به انتقال وسایل موکب‌‌ها به عراق خواهیم‌کرد.

پلارک در خصوص نحوه مشارکت نقدی و اهدای نذورات به زائران پیاد‌ه‌روی اربعین، گفت: خیرین و افرادی که می‌خواهند در فیض خدمت به زائران اربعین مشارکت داشته باشند می‌توانند با کد #1040*780* وجوه نقدی خود را ارائه کنند.

captcha