صدیقه عبدالهی، معاون آموزش ابتدایی استان کردستان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کردستان، از تعیین پنج اولویت کاری با 30 برنامه در این حوزه برای اجرا در سال تحصیلی 97-96 خبر داد و ارتقای کیفیت عملکرد مدیریت آموزشگاهی ، توسعه عدالت آموزشی وایجاد فرصت های برابر یادگیری ، توسعه کمی آموزش و پرورش پیش دبستانی، توسعه کیفی آموزش و پرورش پیش دبستانی و ارتقا و بهبود کیفیت آموزشی ویادگیری را از اولویتهای تعیین شده برشمرد .
وی با بیان اینکه اولویت های کاری تعیین
شده بر اساس اسناد راهبردی و جهت ساز بالا
دستی در آموزش و پرورش تنظیم شده است، بیان کرد: این برنامهها با رویکرد اجرای متوازن
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس به عنوان کانون اصلی
تعلیم و تربیت رسمی و نهادینه کردن جهتگیریهای فرهنگی – تربیتی در تدوین و اجرای
برنامهها تنظیم شده است.
صدیقه عبدالهی عدالت محوری با کاهش نابرابری در برخورداری از فرصت
های تعلیم و تربیت ، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت؛ در دوره ابتدایی و بازنگری و بازمهندسی
ساختارها ، رویهها و روشها در جهت تقویت مدرسه محوری را از مهم ترین اهداف پیش بینی
شده در برنامه های اولویت دار عنوان کرد .
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان
در ادامه اجرای برنامه ملی انسداد مبادی بیسوادی و تحت پوشش قراردادن حداکثـــری دانشآموزان
در دوره ابتدایی، توسعه نظاممند آموزشهای پیشدبستانی با همکاری نهادهای اجتماعی
و مشارکت خانوادهها با تاکید بر مناطق محروم
و دو زبانه ، اولویت بخشی به مناطق روستایی، مرزی و کمتر توسعه یافته در تامین و تخصیص
منابع آموزشی، کارگاهی ، تجهیزاتی و ... توجه ویژه به جنسیت ،تفاوتهای فردی و مقتضیات
محلی در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی ، توانبخشی و کیفیت بخشی تعلیم و تربیت دانش
اموزان با نیازهای ویژه و سرآمد با تاکــید بر استقرار و توسعه الگوی تلفیقی و توسعه
و تقویت نظارت و راهنمایی در عمل با تاکید بر کلاسهای چند پایه روستایی را از راهبردها
و سیاست های پیش بینی شده بر شمرد .
وی هم چنین به عناوین اولویت دار در حوزه های مختلف
نیز اشاره کرد و ارتقای کیفیت عملکرد مدیریت آموزشگاهی ((برنامه تدبیر)) ، توسعه فعاليت های مربوط به دانش آموزان با نیازهای ویژه(
دانش آموز دیرآموز) ، توسعه فعالیت راهبران آموزشی و تربیتی ، ارتقای آموزش های قرآنی
، آموزش آداب و مهارت های زندگی اسلامی ، توسعه اجرای نظام دورهای (3-3) در دوره ی ابتدایی
، انسداد مبادی ورودی بیسوادی ، کاهش نرخ تکرار در دوره ابتدایی و آموزش اولیای پایه
اول را از عناوین برنامههای حوزه دبستان اعلام
کرد .
عبدالهی سپس به عناوین برنامههای حوزه تکنولوژی و گروههای آموزشی دوره ی ابتدایی
پرداخت و تقویت مهارتهای حرفهای معلمان از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی ، اجرای
طرح درسپژوهی ، اجرا و توسعه پروژهها و تحقیقهای علمی دانش آموزان (جابربنحیان)
و دانش آموز مولف ، آموزش معلمان جهت تولید فعالیتهای یادگیری دانش آموزان در ایام
تعطیلات به ویژه تعطیلات نوروزی ، توسعه فناوریهای نوین در دوره ابتدایی به ویژه کلاسهای
پایه ششم ، کمک به تقویت و اجرای صحیح نظام ارزشیابی کیفی توصیفی ، حمایت از عملکرد
تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در دروس فارسی، ریاضی و علوم (تیمز و پلز) ، توسعه و تقویت
فعالیتهای اعضای گروههای آموزشی و ارتقای کارآمدی شورای معلمان ، نظارت و راهنمایی بر فعالیتهای آموزشی مدارس توسط راهبران
آموزشی و اعضای گروههای آموزشی و تقويت و گسترش فرهنگ مطالعه مجلات رشد به صورت كمي
و كيفي را از جمله برنامه های این حوزه عنوان کرد .
معاون آموزش ابتدایی استان در پایان به
عناوین برنامههای حوزه پیش دبستانی پرداخت و جذب نو آموزان در قالب مراکز غیر دولتی(6
ساله) ، پوشش نوآموزان 5 ساله (پیش دبستانی
1) ، جذب نو آموزان در قالب کلاس های چند پایه
، اجرای دوره پیش دبستانی مناطق محروم (حمایتی بامشارکت مردم) ، توسعه و تجهیز پیش دبستانی های
مستقل ، توانمند سازی نیروی انسانی، مداخله به هنگام ، نظارت وارزیابی مراکز پیش دبستانی ، تقویت هویت
ملی مذهبی ، حفاظت و حمایت از محیط زیست (تنها یک زمین داریم) و آموزش اولیای نوآموزان پیش دبستانی را از مهم ترین
برنامه های حوزه پیش دبستان بر شمرد.