بررسی خواص و ارزش غذایی انجیر و زیتون
کد خبر: 3650225
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

بررسی خواص و ارزش غذایی انجیر و زیتون

گروه اجتماعی: انجیر و زیتون از جمله میوه‌هایی است که در قرآن کریم از آنها یاد شده است و همین امر دال بر اهمیت و ارزش آن‌ها دارد هم از لحاظ خواص میوه ای و هم از لحاظ ارزش غذایی.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، انجیر درختی است با برگهای زرد و پنجه‌ای به رنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا شش متر می‌رسد و چون در مقابل سرمای شدید مقاومت ندارد بنابراین در مناطق معتدل و گرمسیر کاشت می‌شود. درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به ثمر دهی می کند و تا سن بیست سالگی میوه می‌دهد. درخت انجیر از زمانهای بسیار قدیم وجود داشته و از آن استفاده زیادی می‌شده است. در تورات از این درخت نام برده شده  و اشعیای نبی، خرقیا پادشاه زمان خود را در حدود 700 سال قبل از میلاد با انجیر مداوا کرده است. انجیر میوه‌ای است که هر دو حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است.

در قرآن کریم هم سوره ای تحت عنوان «التین» هست که در آن خدای عزوجل به نام انجیر سوگند خورده است: «والتین و الزیتون. وطور سنین. و هذا البلد الامین؛ سوگند به انجیر، سوگند به طور مبارک، و به این شهر ایمن» تین/1-3. در قرآن فقط یک بار از انجیر یاد شده است و همین یگانگی ذکر انجیر دال بر اهمیت آن است که خدای سبحان در ابتدای سوره به او قسم خورده است.

خواص انجیـر

«انجیر» داراى ارزش غذایى فراوانى است و لقمه اى است مُغَذِّى و مُقَوِّى براى هر سن و سال و خالى از پوست و هسته و زواید.ویتامینهای مختلف این میوه ضد چربی و اوره خون هستند و می توان گفت تصفیه کننده خون است. انجیر به دلیل ویتامین و آنتی بیوتیک هایی که دارد استفاده از آن در دوران نقاهت بسیار مفید است مخصوصا اگر در ساعات اولیه صبح و اواخر عصر استفاده شود. به علاوه انجیر خاصیت نرم کنندگی و تلطیف کننده سینه و روده را نیز دارد. جوشانده انجیر خشک، عفونت های لثه و گلو را درمان، و سوخته آن دندان را سفید می کند و لثه را محکم و جرم دندان را می زداید. همچنین شیرابه انجیر درد دندان ناشی از پوسیدگی را التیام می بخشد.

دانشمندان غذاشناس مى‌گویند: انجیر سرشار از ویتامین هاى مختلف و قند است و در بسیارى از بیمارى‌ها، از آن به عنوان یک دارو مى‌توان استفاده کرد، مخصوصاً هرگاه انجیر و عسل به طور مساوى مخلوط شود و از آن تناول گردد، براى زخم معده بسیار مفید است. خوردن انجیر خشک فکر را تقویت مى‌کند، خلاصه، به علت وجود عناصر معدنى در انجیر که سبب تعادل قواى بدن و خون مى گردد، انجیر را غذاى هر سن و شرایطى معرفى کردند.

امام محمد بن احمد ذهبی(ره) روایت کرده که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «انجیر میوه بهشت است. آن را بخورید که بواسیر را درمان می کند،  ورم مفاصل را بهبود می بخشد». و نیز در حدیثى، از امام على بن موسى الرضا(ع) آمده است: «انجیر بوى دهان را مى‌برد، لثه‌ها و استخوان‌ها را محکم مى‌کند، مو را مى‌رویاند، درد را برطرف مى‌سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست»، و نیز فرمود: «انجیر شبیه‌ترین میوه به میوه‌های بهشتى است».

زیتــون

زيتون درختچه‌اي است به ارتفاع تقريبا سه متر ولي هنگامي كه در شرايط مساعد پرورش مي‌يابد ارتفاع آن حدود یک متر و قطر تنه‌اش به سه متر مي‌رسد. چوب درخت زيتون بسيار سخت و مقاوم است. رنگ آن زرد است كه خطوطي قهوه‌اي رنگ در آن وجود دارد. سابقه و تاریخچه درخت زیتون به قدیم الایام می‌رسد. در گذشته زیتون نه تنها نشان صلح بلکه نمایان‌گر ثروت و وفور کشور بود. امروزه نیز شاخه زیتون به عنوان نماد صلح بین المللی است.

در دین اسلام هم از این درخت مفید به کرات نام برده شده است به طوری که کلمه‌ی «زیتون» ،شش بار در قرآن آمده است و یکبار هم، در سوره‌ی مؤمنون آیه ی20 به طور غیر مستقیم، از آن، به عنوان درختی که دارای روغن است و در کوه «صنعا» یافت می شود،یاد شده است.  غذاشناسان و دانشمندان علوم تغذیه درباره «زیتون» سالیان دراز به پژوهش در باب آن پرداخته‌اند و براى زیتون و روغن آن اهمیت فوق العاده‌اى قایل‌اند به طوری که معتقدند: کسانى که مى‌خواهند همواره سالم باشند، باید از این اکسیر حیاتى استفاده کند. روغن زیتون، دوست صمیمى کبد آدمى و براى رفع عوارض کلیه‌ها، سنگ‌هاى صفراوى، قولنج‌هاى کلیوى، کبدى، و رفع یبوست بسیار موثر است. به همین دلیل از درخت زیتون به عنوان «شجره مبارکه» در قرآن مجید یاد شده است. زیتون، دارای خواص دارویی و ارزش غذایی بالایی است.آرامش بخش و مُسهِل نیز هست و در درمان سوء هاضمه و زخم های اثنی عشر مؤثر می باشد. زیتون، می‌تواند در مدت درمان بیماری‌های کلیوی، یک رژیم مناسب باشد. روغن زیتون هم، دارای خاصیت لطیف کنندگی است و مصرف خارجی آن سبب لطافت پوست می‌شود.

خواص زیتـون

1- کاهش وزن: زیتون حاوی نوعی چربی است که جایگزین خوبی برای انواع چربی است.

2- قلبی-عروقی: آنتی اکسیدانهای موجود در زیتون مانع نارسایی قلبی و سکته قلبی می شود.

3- تسکین درد: مواد مغذی  ضد التهاب موجود در زیتون به عنوان یک ایبوبروفن عمل می کند.

4- ضد حساسیت: عصاره زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین عمل می کند که تاثیر مثبتی در درمان آسم دارد.

5- ویتامین E موجود در زیتون پوست را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

6- منبع آهن برای جبران کم خونی است.

شاید اگر تمام منابع دنیا جمع شوند نتوانند به اندازه چند آیه از قرآن کریم راز شگفت انگیز نسبت یک به هفت انجیر به زیتون را بیان کنند. به این صورت که خداوند متعال یک بار به اسم زنجیر (سوره تین) و هفت بار به اسم زیتون (99 انعام,141 انعام,11 نحل,25 نور,29 عبس,1 تین) قسم می خورد که این نسبت حاکی از آن است که برای تولید نوعی پروتئین خاص که به مقدار خیلی کم هم در قلب و مغز تولید می‌شود و مانع سکته قلبی و مغزی می شود باید 1 عدد انجیر و یا معادل آن 7 عدد زیتون مصرف شود.

منبع: سایت تبیان کردستان

captcha