فقه بدون اخلاق مانند پیکری بدقواره است
کد خبر: 3650258
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
حجت‌الاسلام زائری:

فقه بدون اخلاق مانند پیکری بدقواره است

گروه شبکه اجتماعی: حجت‌الاسلام زائری معتقد است رابطه فقه و اخلاق مانند رابطه اسکلت بدن با سایر اجزا مانند گوشت و پوست است و از این نظر، فقه بدون اخلاق مانند پیکری بدقواره است که نمی‌شود به آن نگاه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام زائری در جدیدترین یادداشت تلگرامی خود به بررسی رابطه دین و اخلاق پرداخته است:

«هميشه پرسش از رابطه دين‌داري و اخلاق يا نقش و جايگاه فقه در برابر رفتار صحيح انساني مطرح بوده و خواهد بود. بدون شك قانون شرع و احكام فقهي، هدف نيست بلكه دين از ابتدا احكام شرعي را به عنوان چارچوبي براي حفظ نظام جامعه و تنظيم روابط انساني تعريف كرده و آنچه اصل و اساس است همان اخلاق است. اما از سوي ديگر به دليل همان حكمت تشريع اگر تنها به مسايل اخلاقي و انساني توجه و تمركز كنيم به مرور نظام اجتماع از هم خواهد گسست و اندك اندك تشخيص‌هاي فردي و برداشت‌هاي شخصي در تطبيق اخلاق و تنظيم روابط اجتماعي آسيب‌هاي فراوان ايجاد خواهد كرد و در همين حال هم اگر از مقصد و هدف اصلي غفلت كنيم به مرور قالبي خشك و بي روح از دين به جاي خواهد ماند كه هيچ رغبت و شوقي براي كسي ايجاد نمي‌كند. به نظر مي‌رسد روايتي كه در اين باره از امام ششم (عليه السلام) نقل شده اين نسبت را بسيار ساده و دقيق روشن ساخته است. ايشان با تعبير «الفقه عماد الدين» فقاهت و احكام شرعي و قوانين اسلامي را به ستون فقرات دين تشبيه مي‌فرمايند كه بسيار تشبيه دقيق و راهگشايي است. تصور كنيد اگر در بدن كسي ستون فقرات نباشد يا داراي اختلال و آسيب شود، قطعا سلامت و زيبايي تمام بدن او هم به درد نخواهد خورد! از طرف ديگر نيز همين شخص اگر بهترين و سالمترين ستون فقرات را داشته باشد ولي بقيه اجزاي بدن او سالم و زيبا نباشد باز هم فايده‌اي نخواهد داشت و حتى نمي‌شود به او نگاه كرد! 

مثال زائری در تبیین رابطه شرع و اخلاق

بدن يك انسان زماني شكل صحيح و كامل دارد و كارايي و فايده و اثر و ارزش خواهد داشت كه پوست و گوشت و اجزاي مختلف آن به سلامت و زيبايي بر اساس ستون فقرات و پيرامون اسكلت گردآمده باشند. 

نقش فقه و احكام و رساله توضيح المسايل هم در دين انسان همين طور است. 

اگر كسي بيشترين التزام و دقت را در مورد احكام شرعي و تقيدات مذهبي به كار ببرد اما اخلاق انساني نداشته باشد مثل يك اسكلت برهنه يا بدن استخواني بدقواره است كه حتى نمي‌شود لحظه‌اي تحملش كرد و متقابلا اگر كسي هم بهترين اخلاق و رفتار را داشت اما اهل قيد و بند شرع و قانون و نظام دين نبود مثل كسي است كه گوشت و پوست و ماهيچه‌اش خوب است اما لحظه‌اي هم نمي‌تواند سرپا بايستد! وقتي روي تحت افتاده عيب و نقصي در او معلوم نيست و چه بسا زيبا و مطلوب و طبيعي به نظر برسد ولي به محض آن كه بخواهد بلند شود و بايستد تازه ديگران مي‌فهمند كه فقدان استخوان بندي محكم و اساسي چه خلأ و كمبود مهمي است!  

در بزنگاه‌ها و نقاط عطف زندگي است كه با بروز مشكلات و نابساماني‌هاي روحي تازه جاي خالي يك چارچوب شرعي و قانونمند براي زندگي فردي و اجتماعي آشكار مي‌شود.»

یادآور می‌شود روز گذشته آیت‌الله جوادی‌ آملی در دیدار اعضای هیأت تحریریه فصلنامه اخلاق وحیانی با تأکید بر این نکته که اخلاق از رسائل و مکاسب قوی‌تر و غنی‌تر است به ضرورت توجه به اخلاق در حوزه تصریح کرده بود.
captcha