نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها / ادامه رکود خبری
کد خبر: 3650510
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳

نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها / ادامه رکود خبری

گروه فعالیت‌های قرآنی: امروز صفحات معارفی رسانه‌ها مجموعاً 30 خبر مخابره کرده بودند تا به این ترتیب شاهد ادامه رکود خبری در این حوزه باشیم که از روزهای گذشته آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، صفحات معارفی رسانه‌های کشور امروز 16 مهرماه نیز تلاش کرده بودند تا خبرهای این حوزه از گوشه و کنار کشورمان را به سمع و نظر مخاطبان خود در جای جای کشور برسانند. قبل از انداختن نگاهی گذرا به این تلاش صورت گرفته توسط خبرنگاران حوزه معارفی، باید گفت در این روز تعداد خبرهایی که مخابره شده است افت چشمگیری نسبت به روز‌های قبل از خود داشته است، به نظر می‌رسد این صفحات که در ایام محرم صفحات خود را با اخبار عترتی پربار کرده بودند این روزها با کمبود سوژه و خبر مواجه شده‌اند.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان امروز 16 مهرماه دومین گزارش از سری گزارش‌های «قرآن و فرهنگ زمانه» را منتشر کرده و در آن به بررسی «موقعیت زنان در فرهنگ جاهلیت پرداخته است». نگارنده این مطلب بخش اعظمی از گزارش را به بحث زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلیت اختصاص داده و در بخشی از آن آورده است؛‌ «یکی از جنایات وحشتناک اعراب عصر نزول کشتن و زنده به گور کردن فرزندان خود بود. آنها غالباً دختران خود را از بدو تولد سر می‌بریدند و یا از بالای کوه پرتاب می‌کردند و گاهی در میان آب غرق می‌نمودند و یا زنده زنده در خاک پنهانش می‌کردند، (فروغ ابدیت، ص46)». 
نگارنده در ادامه با استناد به آیاتی از قرآن پیرامون این موضوع آورده است «قرآن در وصف حال آن زمان چنین بیان می‌کند؛ هنگامی که خبر تولد دختر به یکی از آنها داده می‌شد رنگ وی سیاه می‌گردید و در ظاهر خشم خود را فرو می‌خورد و بر اثر این خبر بد، از قوم خود متواری می‌گردید و نمی‌دانست آیا مولود مزبور را با خواری نگاه دارد یا در خاک پنهان دارد، راستی چه حکم و قضاوت زشتی دارند. نحل ـ 58،59».
همچنین بخش پایانی این گزارش به بحث ازدواج و طلاق در دوران جاهلیت اختصاص یافته است. 
«توبه و حقوق مردم» عنوان یکی دیگر از مطالب منتشر شده در صفحه معارف روزنامه کیهان است که در آن حکایتی از کتاب «گفتارهای معنوی» شهید «مرتضی مطهری» نقل شده است. 
«امام حسین(ع) و القاى نفس در تهلكه(پرسش و پاسخ)» دیگر مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان چاپ امروز است که در آن تلاش شده است به این پرسش که «اگر هدف انسان كشته شدن و مظلوميت و اسارت اهل و عيال باشد؛ القاى نفس در تهلكه است كه عقلاً و شرعا بر حسب آيه كريمه «و لاتلقوا بايديكم الى التهلكه»، جايز نيست؛ پس چگونه امام حسین(ع) براى شهادت و كشته شدن به سوی کربلا روانه شد و مقدمات آن را با اختيار خود فراهم ساخت؟» پاسخ داده شود.
مطالبی دیگری همچون «خوف و رجای معتدل»، «حساسیت شدید امام(ره) به غیبت»، «حکم شنیدن آیه سجده در نماز»، «لزوم میانه‌روی سالک»، «معرفت توحیدی امام حسین(ع)(حکایت خوبان)» و «پنج خصلت تکامل بخش» در شماره امروز روزنامه کیهان منتشر شده است.
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز پنج خبر منتشر کرده است. بارگذاری تلاوت ترتیل استاد شهریار پرهیزکار از یکی دیگر از صفحات قرآن کریم اولین مطلب منتشر شده در این صفحه است و در ادامه نکات تفسیری قرآن کریم از تفسیر نمونه «آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی» با عنوان «نخستین کسی که با قلم نوشت / چند کتاب آسمانی نازل شده است؟» منتشر شده است.
خبری در مورد دوازدهمین آزمون جشنواره قرآنی مدهامتان دیگر خبر منتشر شده است که در آن زمان برگزاری آزمون مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه این جشنواره اعلام شده است.
بارگذاری تلاوت صورت گرفته توسط نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه دیگر خبر این صفحه است. «امیر لعل اول» نماینده ایران در این مسابقات شب گذشته 15 مهرماه تلاوت خود در این مسابقات را انجام داده است.
«تقویم زمانی برگزاری رقابت‌های قرآنی «شوق تلاوت» اعلام شد» آخرین عنوان خبری منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس است که تا قبل از ساعت 14 بر روی  خروجی قرار گرفته است. 
تسنیم 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم نیز امروز پنج خبر قرآنی مخابره کرده است. این خبرگزاری نیز تلاوت نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه را بر روی خروجی خود قرار داده است. 
انتشار صحبت‌های دو مهمان برنامه «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما در قالب دو خبر، از دیگر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم است. «محمد انجم‌شعاع»،‌ معاون هماهنگی و نظارت دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و «احمد زرنگار»، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن‌الکریم دو مهمان این برنامه تلویزیونی در شب گذشته بودند که هر کدام به بیان توضیحاتی در مورد فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته پرداختند.
تسنیم مطالب بیان شده توسط محمد انجم شعاع را با عنوان «۲۰ درصد از مطالبه رهبر انقلاب در تربیت حافظان قرآن محقق شد» انعکاس داده و برای صحبت‌های معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن‌الکریم نیز از تیتر «کاهش ۳۰ درصدی چاپ قرآن به خط عثمان طه/ تلاش برای ترویج خط مرحوم نیریزی» استفاده کرده است.
گزارشی از جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم که امروز 16 مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است دیگر خبر منتشر شده در صفحه قرآن و عترت تسنیم است. تسنیم آن بخش از صحبت‌های «عباس صالحی» که به توسعه گسترش تعاملات قرآنی با کشورهای دیگر اشاره شده است را برای عنوان این مطلب برگزیده است.
این خبرگزاری همچنین مطالب بیان شده توسط «حسن محمدی» مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در برنامه رادیویی «افق» که روز گذشته 15 مهرماه به روی آنتن رفته است را، امروز منتشر کرده است.
ایرنا 
تنها خبر منتشر شده در صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در روز 16 مهرماه و تا ساعت 14 مربوط به «همایش بین‌المللی اقتصاد حلال و گردشگری حلال»  است. 
این خبر به صحبت‌های محمدابراهیم مداحی،‌ رئیس کمیسیون چشم‌انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش فوق مربوط است که در آن از تشکیل کارگروه ویژه گردشگری در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده است. 
ایسنا 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران امروز هشت خبر منتشر کرده است. اولین خبر این صفحه به بازسازی مسجد اصلی شهر حلب سوریه با هزینه 14 میلیون دلار است.
این خبرگزاری همچنین دیدار سردار اشتری،‌ فرمانده نیروی انتظامی با برخی از مراجع تقلید عظام در شهر مقدس قم را پوشش داده و هر کدام از این دیدارها را در قالب یک خبر منتشر کرده است. 
ایسنا برای دیدار سردار اشتری با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی عنوان «همه باید قدردان وجود امنیت در کشور باشیم» را انتخاب کرده است. همچنین خبر دیدار فرمانده نیروی انتظامی با آیت‌الله العظمی علوی گرگانی با عنوان «دولت و نیروی انتظامی در پی کاهش تصادفات جاده‌ای باشد» مخابره شده است.
خبرگزاری ایسنا همچنین برای خبر دیدار سردار اشتری با آیات‌ عظام مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و نوری همدانی نیز به ترتیب از عناوین «توصیه آیت‌الله مکارم به فرمانده ناجا درباره فضای مجازی»، «نیروی انتظامی با معضل بدحجابی، قانونی مبارزه کند» و «نیروی انتظامی جدی‌تر با قاچاق کالا مبارزه کند» استفاده کرده است. 
دو خبر دیگر که در صفحه دین و اندیشه ایسنا منتشر شده «هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین برگزار می‌شود» و «فعالیت یک‌هزار مؤسسه قرآنی مجوزدار تا پایان دولت یازدهم»، است.
مهر 
تنها خبر صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر که تا ساعت 14 امروز مخابره شده به فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برای بانوان در ایام اربعین پرداخته است. معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه در این خبر گفته است؛ حضور بانوان قرآنی در راهپیمایی اربعین حسینی باعث می‌شود تا انقلاب اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
باشگاه خبرنگاران جوان 
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز پنج خبر منعکس کرده است. این خبرگزاری نیز به انعکاس خبر جلسه چهل و سوم کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخته و صحبت‌های وزیر ارشاد در مورد لزوم داشتن نگاهی جهانی در تولید آثار قرآنی را به عنوان تیتر خبر خود برگزیده است.
خبر مربوط به برگزاری مراسم نمادین ورود کاروان اسرای کربلا توسط بسیج مداحان کشور و گفت‌وگویی کوتاه با «رضا نریمانی» از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دو عنوان خبری دیگر این خبرگزاری است.
دو مطلب دیگر که در این صفحه منتشر شده و بیشتر مطالب معارفی هستند تا خبر، عبارت از؛ بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد همسایه‌داری و زندگی‌نامه شهید مجید رحیمی است. 
ایبنا 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران امروز سه خبر بر روی خروجی خود قرار داده است. 
«گشایش نمایشگاه عاشورا و اربعين در کتابخانه مرکزی آستان قدس»، «نگاهی به صورت و سیرت انسان در فصلنامه نقد کتاب (قرآن و حدیث)» و «کتاب (المعجم) تا 10 سال آینده به 60 مجلد می‌رسد»، عناوین خبری منتشر شده در این خبرگزاری در حوزه قرآن است.
آریا 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری آریا دو خبر منتشر کرده است، اولین خبر این خبرگزاری در حوزه قرآن مربوط به برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی است که عنوان «مباحث شورای فرهنگ عمومی به صورت کاربردی پيگيری می‌شود» برای آن انتخاب شده است.
همچنین دومین خبر منتشر شده در این خبرگزاری مربوط به آغاز « آغاز دوره دوم کلاس‌های حفظ و تجويد قرآن کريم در ميامی» است. شهرستان میامی از توابع استان سمنان است.
captcha