تبیین معارف قرآن متناسب با نیازهای رده‌های سنی مختلف باشد
کد خبر: 3650552
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

تبیین معارف قرآن متناسب با نیازهای رده‌های سنی مختلف باشد

گروه معارف: مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: رکن مهم و اساسی در زمینه تفسیر قرآن، تربیت مربیان و مفسرانی است که بتوانند متناسب با نیازها و شرایط رده‌های مختلف سنی، معارف قرآنی را تبیین کنند.

حجت‌الاسلام سیدحسین بهشتی‌نژاد، مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: دستگاه‌های تبلیغی موظف هستند متناسب با رده‌های سنی مختلف و طبعاً نیازهای جسمی و روحی متفاوت آنها، خوراک دینی مخصوص آنها را فراهم کنند.
وی افزود: اکنون در سیر تربیتی که برای رده‌های سنی متفاوت در نظر گرفته شده، هم به لحاظ زمان‌بندی و هم به لحاظ ظرفیت متفاوت رده‌های سنی کودکان، نوجوانان و جوانان ملاحظاتی پیش‌بینی شده است.
حجت‌الاسلام بهشتی‌نژاد اضافه کرد: افرادی که در زمینه تفسیر قرآن فعالیت تحقیقاتی انجام می‌دهند، باید متناسب با شرایط سنی مختلف محتواهایی را تولید کنند که همه اقشار جامعه اعم از کودک، نوجوان و جوان را پوشش دهد، برای مثال کتاب 10 جلدی «تفسیر جوان» با ارائه دسته‌بندی‌های مفید، علاوه بر جذاب بودن برای قشر جوان، به دلیل شفاف‌سازی و روان‌سازی در بیان مفاهیم، کتابی پر محتوا محسوب می‌شود؛ ضمنا این کتاب 10 جلدی با یارانه مناسب در اختیار اقشار مختلف قرار داده شده و مشابه کتاب تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی است.
وی ادامه داد: رکن مهم و اساسی در زمینه تفسیر قرآن، تربیت مربیانی است که بتوانند مفاهیم را متناسب با خواست و نیاز اقشار مختلف جامعه نشر و اشاعه دهند. مربیان در این زمینه نقش کلیدی دارند، کما اینکه در طول سال و در مقاطع مختلف جلسات ارتقایی با حضور شخصیت‌هایی از شهر قم برای جامعه مفسران قرآن برگزار شده و مناهج و روش‌های گوناگون علم تفسیر مثل تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی و یا تفسیر بر اساس ترتیب نزول سوره‌ها و آیات قرآن مورد تدریس قرار گرفته و موجب توانمندی مفسرین به لحاظ کیفی و اتخاذ روش‌های مؤثرتر می‌شود.
مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: معتقدیم چنانچه در حیطه تفسیر، کار کارشناسی بهتری انجام شود و در پرتو آن مربیانی تربیت شوند که بتوانند با بهره‌گیری از تخصص خود و ایجاد ارتباط خوب و سازنده با قشر جوان، معارف قرآنی یا همان تفسیر را به خوبی بیان کنند، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت؛ در این زمینه هم مربی متخصص لازم است و هم محتوا باید آماده باشد.
وی با اشاره به حدیث «انَّا مَعَاشِرَ الانْبِيَآءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَي‌ قَدْرِ عُقُولِهِمْ» از امام صادق(ع)، گفت: در این روایت تأکید شده که با مردم باید به قدر عقول آنها هم‌صحبتی و مراوده داشت و با هر کس در حد فهم و درک او سخن گفت؛ در قرآن نیز آمده است که ما انبیاء را به لسان قوم خودشان آفریدیم که منظور از آن، سخن گفتن به زبان‌های مختلف نیست، بلکه منظور از آن این است که انبیاء با هر قشری به زبان خودشان سخن می‌گویند. در این راستا، سازمان تبلیغات اسلامی اقداماتی را به‌منظور تربیت مربیانی که بتوانند متناسب با شرایط سنی مختلف عمل کنند، انجام داده است.
حجت‌الاسلام بهشتی‌نژاد با بیان اینکه بر اساس روایات دینی، نشر معارف قرآنی یا همان علم تفسیر بسیار مهم است، افزود: پیامبر اکرم(ص) مبلغانی را به منظور تبلیغ و نشر معارف اسلامی به مناطق مختلف می‌فرستادند، برای نمونه معاذ بن جبل را بر اساس یک منشور فرهنگی برای نشر معارف قرآنی و اصول و مبانی اسلام به یمن فرستادند که از جمله مناطقی بود که در مواجهه با اسلام، به سرعت آن را پذیرفت و شرح این ماجرا در کتاب تحف‌العقول ذکر شده است. طبق این منشور، پیامبر بیش از 10 مأموریت به معاذ بن جبل محول کرده بود که اولین آنها، آشنا ساختن مردم با قرآن کریم بود.
وی خاطرنشان کرد: در کنار فعالیت‌هایی که دستگاه‌های تبلیغی انجام می‌دهند، تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی- مذهبی فعال در مساجد نیز باید در حرکتی خودجوش و خلاقانه، آموزش، روخوانی و روان‌خوانی و تفسیر و تدبر در قرآن را جزء اولویت‌ها و برنامه‌های مهم خود قرار دهند؛ البته همه اینها مقدمه‌ای است بر بحث عمل به قرآن، تا این کتاب آسمانی به عنصر اصلی و اساسی در سبک زندگی عموم افراد جامعه تبدیل شود.
captcha