نقش جشنواره کتاب سال دانشجویی در افزایش روحیه علمی پژوهشگران
کد خبر: 3650727
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
ابراهیم‌زاده عنوان کرد:

نقش جشنواره کتاب سال دانشجویی در افزایش روحیه علمی پژوهشگران

گروه دانشگاه: نویسنده برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی با تأکید بر نقش این جشنواره در افزایش انگیزه علمی دانشجویان برای انجام کارهای تحقیقاتی، پیشنهاد کرد حوزه اطلاع‌رسانی جشنواره تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) سیدمرتضی ابراهیم‌زاده، پژوهشگر رشته کشاورزی و منابع طبیعی است که تجربه سال‌ها تدریس در این حوزه را در کارنامه دارد. او دانشجوی مقطع دکتری شیلات دانشگاه تربیت مدرس و مولف و مترجم 12 جلد کتاب در حوزه کشاورزی است و تاکنون قریب 10 مقاله علمی نیز از او به انتشار رسیده است. کتاب «زیست فناوری در تکثیر و پرورش ماهیان» تألیف ابراهیم زاده به عنوان اثر برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی شناخته شده است.

ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا توضیحات بیشتری در خصوص کتاب «زیست فناوری در تکثیر و پرورش ماهیان» ارائه کرد و گفت: زیست فناوری به جدیدترین فناوری‌های زیستی می‌پردازد و کاربرد مستقیم در پرورش آبزیان دارد. در واقع در این کتاب سعی کردم جدیدترین اطلاعاتی که می‌تواند به افزایش میزان تولید ماهی در دو حوزه تکثیر ماهی و پرورش ماهی کمک کند بگنجانیم. این کتاب حالت مبانی دارد و به اصول علمی این موضوع پرداخته است.  

وی ادامه داد: این کتاب خیلی به‌روز بوده و اطلاعات به‌روزی را ارائه کرده است. ما داخل کشور اثر مشابه با این کتاب به زبان فارسی نداشتیم و در واقع این اولین کتابی است که خیلی دقیق به مباحث فناوری زیستی در شیلات و آبزی‌پروری می‌پردازد. این پژوهش هم به وضعیت کنونی و حال کشور در حوزه آبزی‌پروری کمک می‌کند و هم به آینده کشور.

پژوهشگر حوزه کشاورزی و منابع طبیعی افزود: این کتاب می‌تواند در بحث تحقیقاتی به دانشجویان و محققانی که در این حوزه هستند؛ برای به‌دست آوردن فناوری‌های جدیدی که می‌تواند به افزایش میزان تولید بیانجامد، کمک کند. ما مشابه این کتاب را به زبان فارسی نداشتیم و این اولین بار بود که چنین اثری تألیف می‌شد. شاید یکی از دلایل انتخاب این اثر به عنوان اثر برگزیده، نو بودن و نوآور بودن این کتاب باشد و از این بابت مورد توجه داوران قرار گرفته باشد.

ابراهیم‌زاده در ارتباط با تأثیر جشنواره کتاب سال دانشجویی بر افزایش انگیزه علمی دانشجویان خاطر نشان کرد: این جشنواره خیلی موثر بوده است. انسان در دوران دانشجویی برای انجام کار تحقیقی نیاز به تشویق دارد. وقتی بنده این کتاب را ارائه کردم و برگزیده شد، اشتیاق من دوبرابر شد که در این حوزه کار کنم. این جشنواره کمک کند که آثار دانشجویان به جامعه علمی معرفی می‌شود. برای دانشجویی که دنبال تحقیق و علم است این معرفی شدن انگیزه جدی برای ادامه کار ایجاد می‌کند. آشنا شدن با افراد مختلف از طریق این جشنواره می‌تواند پلی باشد بین رشته‌های مختلف که انگیزه افراد را بالا می‌برد.

وی در خصوص سطح اطلاع‌‌رسانی جشنواره یادآور شد: با توجه به اطلاع‌رسانی که در سایت جهاد دانشگاهی و خانه کتاب شده بود خیلی از دوستان من که خبردار نبودند که من در این جشنواره شرکت کرده بودم، به نوعی مطلع شدند؛ اما می‌شد بهترین از این اطلاع رسانی شود. حوزه اطلاع‌رسانی می‌تواند خیلی قوتی‌تر باشد. خود بنده به طور تصادفی از برگزاری این جشنواره آگاه شدم. اگر بشود در سطح دانشگاه‌ها به شکل نوین‌تری اطلاع‌رسانی شود بهتر است.

پژوهشگر رشته کشاورزی و منابع طبیعی در پایان گفت: همچنین در بخش حمایت مالی از برگزیدگان و تسهیل انتشار کتاب افراد برگزیده بهتر است مساعدت بیشتری انجام گیرد. تسهیل کردن معرفی این افراد به ناشران از آن بابت مهم است که خیلی از این برگزیدگان دانشجو هستند و تازه‌کارند و شاید هزینه انتشار کتابشان را نداشته باشند. باید راهکاری ارائه شود که این دانشجویان بتوانند از طریق این جشنواره معرفی شوند؛ لذا امید می‌رود در این زمینه حمایت بیشتری باشد تا برگزیدگان بتوانند با هزینه کمتری کتابشان را منتشر کنند. 

captcha