پهلوان‌پروری؛ گامی در راستای ورزش اسلامی
کد خبر: 3650777
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳

پهلوان‌پروری؛ گامی در راستای ورزش اسلامی

گروه فرهنگی: پهلوان اصلی کسی است که بر هواهای نفسانی خویش غلبه کند، آن‌چه ورزش جمهوری اسلامی را از دیگر کشورهای دنیا متمایز ساخته اخلاق‌مداری است، اگر ورزش به‌سمت پهلوان‌پروری برود این یک ورزش اسلامی است که باید به آن دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، قوی و قدرتمند بودن همواره مورد توجه بوده و به‌عنوان یک خصیصه مهم و مثبت در رابطه با افراد از آن یاد می‌شود، با مطالعه آیات قرآن‌کریم، متوجه می‌شویم که همیشه قوی بودن در قرآن به‌عنوان یک عامل مثبت و امتیاز، ارزیابی شده است، به‌طور مثال بنابر آن‌چه در آیه 247 سوره مبارکه بقره آمده است، زمانی‌که بنی‌اسرائیل انتخاب «طالوت» را از سوی پیامبرشان «اسماعیل» به‌عنوان رهبر، مورد انتقاد قرار می‌دهند، وی در پاسخ می‌گوید: «اٍنَّ اللهَ اصْطَفیهُ عَلَیْکٌمْ وَزادَهٌ بَسْطَةً‌ فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ: خداوند او را بر شما برگزیده و قدرت علمی و جسمی وی را از شما افزون‌تر قرار داده است».
خداوند متعال در قرآن‌کریم در بیان سرگذشت حضرت موسی(ع)، او را مردی نیرومند و قوی معرفی می‌کند و در آیه ۱۵سوره مبارکه قصص می‌فرماید:«فَوَکَزَهُ موسی فقَضی عَلیه؛ موسی تنها یک مشت به آن مرد زد و او درگذشت» و در  آیه ۲۶ همین سوره نیز می‌فرماید: «یا اَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقویُّ الاَمینُ، دختر حضرت شعیب خطاب به وی گفت: ای پدر! موسی را استخدام کن، همانا بهترین کسی‌که می‌توانی استخدام کنی، کسی است که نیرومند و امین باشد».
همچنین هنگامی‌که حضرت هود(ع) می‌خواهد یکی‌از نعمت‌های خدا بر قوم را برشمارد، می‌گوید: «وَزادَکُمْ فِی الْخَلقِ بَصْطَةً؛و به جسم شما فزونی داد» و هم از آیات قرآنی و هم از تواریخ بر می‌آید که آن‌ها مردمی درشت استخوان، قوی‌پیکر و نیرومند بودند. از قول آن‌ها می‌خوانیم: «مَنْ اَشَدُّ مِنّا قٌوَّةً؛ چه کسی ازما نیرومندتر است؟».
خداوند متعال در آیات متعددی از جمله آیه ۱۶۵ سوره مبارکه بقره، «اَنَّ القُوَّةَ لِلّهِ جَمیعاً؛:تمامی قدرت و توانایی از آن خداوند است»، آیه ۱۵ سوره مبارکه فصلت؛ «اَوَلَمْ یَرَوُا اَنَّ اللهَ الّذی خَلَقَهُمْ هُوَ اَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً؛ یا آن‌ها ندانستند، خدا که آنها را خلق فرموده بسیار از آنان تواناتر است؟»، آیه ۳ سوره مبارکه کهف:«لاقُوَّةَ اِلّا بِاللهِ : جز قدرت خدا قوّه‌ای نیست »، آیه ۵۸ سوره مبارکه ذاریات:« اِنَّ اللهَ هًوَ الرَّزاقُ ذُولْقوَّةِ الْمَتینُ : همانا روزی بخشنده (خلق) تنها خداست که صاحب قوت و اقتداری سخت استوار است» و ... خود را «قوی» نامیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ترابی، امام جمعه بروجرد در این خصوص به خبرنگار ایکنا گفت: انسانی‌که  از توانمندی و سلامت کامل برخوردار باشد می‌تواند وظایف محوله را به خوبی ایفا کند.
وی با بیان این‌که سلامت جامعه مسئله بسیار مهمی است، افزود: ورزش و تحرکات بدنی، کسالت را از انسان می‌زداید و به او نشاط و شادابی می‌بخشد.
ترابی با بیان این‌که ورزش توان رزمی و دفاعی افراد را در مواقع خطر افزایش می‌دهد، تصریح کرد: ورزش موجب تقویت توان جسمی و اراده قوی افراد در برابر موانع و مشکلات می‌شود و در بخش سلامت نیز نقش اساسی دارد.
امام جمعه بروجرد با اشاره به این‌که نقش ورزش در درمان بیماری‌های جسمی بسیار زیاد بوده و همچنین ورزش بر سلامت روح و روان آدمی تاثیرگذار است، عنوان کرد: تربیت متربیان و ارتقاء سلامت روحی توسط مربیان ورزش باید مورد اهتمام ویژه قرار گرفته و مربی موفق است که در کنار تربیت جسم بر تربیت روح متربیان توجه دارد.
وی با بیان این‌که آن‌چه ورزش جمهوری اسلامی را از دیگر کشورهای دنیا متمایز ساخته اخلاق‌مداری است، افزود: کسب مدال طلای جهانی در مسابقات کار سختی نیست بلکه پهلوان کسی است که اخلاق و معنویت را در ورزش رعایت کند، لذا باید به این نکته توجه ویژه داشت که پهلوان اصلی کسی است که انسان به تمام معنا تربیت کرده و تحویل جامعه اسلامی دهد.
ترابی نقش ورزش را در ایجاد وحدت و همبستگی بین افراد نقشی بسیار مهم عنوان کرد و افزود: ورزش می‌تواند بر احساس مسئولیت، ایجاد وحدت و مودت در افراد تاثیر داشته باشد و این هدف اصلی ورزش است.
وی با بیان این‌که پهلوان اصلی افرادی هستند که بر هواهای نفسانی خویش غلبه کنند، تصریح کرد: اگر ورزش به‌سمت پهلوان‌پروری برود این یک ورزشی اسلامی است که باید به آن دست پیدا کنیم.
captcha