نخستین جلسه قرآن محمدهادی صلحجو پس از حج تمتع + صوت و عکس
کد خبر: 3650869
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

نخستین جلسه قرآن محمدهادی صلحجو پس از حج تمتع + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: اولین جلسه قرآن محمدهادی صلحجو، قاری قرآن و مجری برنامه‌های معارفی صدا و سیما، پس از عزیمت به حج در مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین جلسه قرآن پس از عزیمت به حج محمدهادی صلحجو، قاری قرآن و مجری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته 16 مهرماه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسین(ع) واقع در خیابان آزادی، بعد از یادگار امام، خیابان حبیب اللهی، میدان شهید حسن حسینی، با حضور امام جماعت مسجد، حجت الاسلام پویا و نمازگزاران مسجد از سنین مختلف برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، نمازگزاران به استقبال از صلحجو آمدند و به این حاجی، زیارت قبول گفتند. سپس، صلحجو آیاتی از ادامه درس جلسه را پس از 40 روز با صدایی سرماخورده که سوغاتی این سفر بود، تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.

اولین جلسه محمدهادی صلحجو پس از حج تمتع96+صوت وعکس

در ادامه محمدهادی صلحجو، دقایقی از باب وظیفه، چند جمله درباره سفر معنوی حج تمتع صحبت کرد و گفت: سفر حج تمتع، بسیار استثنایی است و با همه مسافرت‌هایی که رفته‌اید، متفاوت است. در این سفر شما میهمان خدا هستید و خدا به بهترین شکل با رزق مادی و هم معنوی میهمان‌نوازی می‌کند. من در اینجا از دوستان دعوت می‌کنم تا تمام تلاششان را کنند تا حاجی شوند. ذهنشان را درگیر کنند و با اراده تصمیم گیرند، خدا به اراده آنها کمک می‌کند.

این مجری صدا و سیما با بیان اینکه این ذهنیت‌های پوچ و باطل که می‌گویند حج شما در درون شماست و بروید پول سفر حج را به فقرا کمک کنید که ثوابش از حج بیشتر است، تصریح کرد: این جملات با چه منطق دینی سازگار است؟ بله ما به فقرا هم کمک می‌کنیم، ولی حج واجب هم سر جای خودش است. در حج واجب امسال 86 هزار ایرانی حضور داشتند. این در حالی است طبق آمارهای رسمی حدود 2 میلیون ایرانی در تعطیلات نوروز به ترکیه سفر کردند، چرا به آنها نمی‌گویید به فقرا کمک کنید؟

اولین جلسه محمدهادی صلحجو پس از حج تمتع96+صوت وعکس

صلحجو با اشاره به برخی ویژگی‌های این سفر گفت: مسئله حج تا جایی اهمیت دارد که اگر کسی در مکه نباشد و دور کعبه خالی باشد، دولت اسلامی می‌تواند پول دهد و کسانی را اجیر کند تا دور خانه خدا طواف کنند. در روایات، تعابیر عجیبی درباره حج وجود دارد.

وی با استناد به حدیث شریف امام رضا(ع) که حضرت می‌فرمایند «ما رایت شیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج» تصریح کرد که در روایات، بر مداومت بر حج تاکید شده است به گونه‌ای که امام حسن مجتبی(ع) 18 بار پای پیاده به سفر حج رفته است.

صلحجو ادامه داد: ما شیعیان باید به این سفر معنوی رویم؛ چرا که آنجا جایی است که باید محبان حضرت علی(ع) آنجا باشند. نمی‌دانید چه شکوهی داشت، زمانی که شیعیان لبنان و بحرین دور خانه خدا به مولا علی(ع) سلام می‌دادند و دعای فرج می‌خواندند. جنبه دیگر این سفر معنوی، تحولی است که در انسان در این سفر اتفاق می‌افتد. یک برنامه فوق‌العاده تربیتی و یک کارگاه تربیتی سه روزه است. اینکه مثلا خداوند متعال می‌فرمایند، یک شب در این بیابان باشید، یک روز بروید سنگ بزنید و... . قطعا یک هدفی در این اعمال است.

اولین جلسه محمدهادی صلحجو پس از حج تمتع96+صوت وعکس

در ادامه این جلسه، اعضا به ارائه تلاوت‌های تقلیدی از قاریان و اساتید مصری پرداختند و محمدهادی صلحجو، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

صلحجو در تحلیل تلاوت قاری نوجوانی که به تقلید از مرحوم استاد غلوش تلاوت کرد، با بیان جسارت این قاری نوجوان در ارائه تلاوت، گفت: تلاوت‌های مرحوم استاد غلوش در ایران، اصلا مناسب تقلید نیست؛ چرا که صوتش در ایران از بین رفته بود و سعی می‌کرد با فنون مختلف، مجالس را اداره کند. وی به این قاری نوجوان توصیه کرد که از تلاوت‌های این استاد در مصر تقلید کند.

این قاری و مجری صدا و سیما در تحلیل تلاوت قاری دیگری که به عنوان میهمان در جلسه حاضر شده بود، گفت: تلاوت بسیار خوب و مدل مسابقه‌ای را شنیدیم. متاسفیم که مسابقات بلایی سر بچه‌های ما آورده که استعدادهای خوب ما در مسابقات باید شرکت کنند و تلاوتی ارائه دهند که تکه پاره است.

وی به این قاری جوان گفت: در تلاوت قران کریم، نت آخر مقام را نباید زود لو داد. تازه ما در مقام بیات در حال گرم شدن بودیم که شما یکدفعه جواب جواب این مقام را خواندید و جلسه سرد شد. جا داشت تا مانور بیشتری در مقام بیات دهید. این تلاوت، تلاوت 15 سال پیش مسابقات بود؛ چون الان داوران اصراری به اجرای 3 مقام ندارند و نیازی به این نیست که در همه مقام‌ها جواب جواب اجرا کنید. اگر در یکی از مقام‌ها فقط جواب جواب می‌خواندید، نمره صوت را به شما می‌دادند.

در پایان یادآور می‌شود، محمدهادی صلحجو، روزهای یکشنبه نیمه اول سال دو ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء و نیمه دوم سال پس از نماز مغرب و عشاء در این مسجد جلسه‌داری می‌کند.

در ادامه تلاوت صلحجو و گزارش تصویری جلسه ارائه می‌شود.

تلاوت محمدهادی صلحجو

کد

دریافت


captcha