اخلاق در خانه از دیدگاه اسلام
کد خبر: 3650906
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

اخلاق در خانه از دیدگاه اسلام

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیریت و اداره خانه از جمله مواردی است که دین مبین اسلام در باب آن دستوراتی را بیان داشته است که در ادامه به صورت مختصر به آن اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، حجت‌الاسلام ابراهیم رستمی، یکی از کارشناسان دینی استان کردستان در یادداشتی به بررسی اخلاقیات و مدیریت در خانه پرداخته است که در ادامه متن این یادداشت می‌آید:

 مدیریت و سرپرستی در خانه

«الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه ‏ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است» سوره نساء آیه 134

قَوّام به کسی گفته می‌شود که تدبیر و اصلاح دیگری را برعهده دارد نشوز به معنای زمین بلند و به سرکشی و بلند پروازی نیز گفته می‌شود.

شرط سرپرستی و مدیریت، لیاقت تأمین وا داره ی زندگی است و به این جهت مردان نه تنها در امور خانواده بلکه در امور اجتماعی، قضاوت و جنگ نیز بر زنان مقدم اند، «بما فَضّل الله... و بما أنفَقوُا» و به این خاطر نفرمود «قوامون علی از راجِهم» زیرا که مسئله ی زوجیت مخصوص زناشویی است و خدا این برتری را مخصوص خانه قرار نداده است.

گرچه برخی زنان در توان بدنی یاد درآمد مالی برترند ولی در قانون و برنامه باید عموم را مراعات کرد نه افراد نادر را.

به گفته روانشناسان بعضی افراد، حالت مازوشیسم «آزاد طلبی» پیدا می کنند که تنبیه مختصر بدنی برایشان همچون مرهم است. در تنبیهات بدنی هم، اسلام سفارش کرده که نباید به مرحله ی کبودی جسم یا زخمی شدن بدن برسد به علاوه مرد متخلف هم گاهی توسط قاضی تنبیه بدنی می‌شود.

رسول خدا(ص) فرمودند: تنبیه شما نباید به گونه ای باشد که اثر آن در جسم زن نمودی داشته باشد، یا نشانه ی خودنمایی و اظهار قدرت مرد باشد که زهره چشم بگیرد.

امام صادق وعلیه السلام فرمودند: نشوز زن آن است که در فراش و همبستر شدن از شوهر تبعیت نکند و مقصود از «اِضِربُوهُنَّ» زدن با چوب مسواک و شبیه آن است زدنی که از روی رفق و دوستی باشد.

مرد خانواده باید در مرتبه اول اخلاق خوب داشته باشد و با استفاده از اخلاق خوب مدیریت و سایر مسئولیت‌هایی که بر عهده مرد می باشد پدیدار می شود و بالأخص با زن خانواده به خوبی رفتار کند چه بهتر که سرپرست خانواده خوش اخلاق و مهربان باشد و با لویه میان خانواده قضاوت و عطوفت و مهربانی کند.

captcha