مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اظهارات سیاسی در بوته نقد دینی
کد خبر: 3650971
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اظهارات سیاسی در بوته نقد دینی

گروه جامعه: امروز فقط سه خبرگزاری از برنده شدن نماینده ایران در مسابقات قرآن روسیه خبر داشتند و دو خبرگزاری نیز به سخنرانی روز شنبه رئیس‌جمهور نقد دینی وارد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) «هجدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 13 مهرماه در کشور روسیه آغاز شد. امیر لعل اول که به  عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات قرآن کریم روسیه اعزام شده بود، توانست با اجرای شایسته و مناسب، نفر نخست رشته قرائت این دوره از مسابقات را کسب کند» اما به غیر از خبرگزاری ایکنا، فارس و تسنیم از قراری هیچ یک از خبرگزاری‌های کشور از این موضوع مطلع نشده و در صفحه معارف خود این خبر مهم را منتشر نکرده‌اند.
امروز دو مطلب جالب توجه معارفی در دو خبرگزاری کشور منتشر شد که از منظر نقد و تحلیل ژورنالیستی و دینی قابل توجه است. 
یک مطلب یادداشت خبرگزاری تسنیم با تیتر « آیاتی که درباره پیمان‌نامه‌ها هشدار می‌دهند!» است که به نقد اشاره رئیس‌جمهور به آیه 56 سوره انفال پرداخته است و خبرگزاری مهر نیز به نقل از قدس‌آنلاین با تیتر «مذاکره» خواندن گفت‌وگوهای کربلا تحریف عاشوراست» مذاکره خواندن رویکرد سیدالشهدا(علیه السلام) در کربلا- آن هم با عرف امروز سیاسی- و تلاش برای مقایسه تطبیقی آنچه در ماجرای برجام گذشته با سیره بی بدیل امام حسین(ع) را مورد نقد قرار داده است. البته لازم به ذکر است که امروز تعداد اخبار معارفی بسیاری از خبرگزاری‌ها کم‌تر از روزهای قبل بود چرا که طی دهه اول محرم این صفحات با مطالبی از قبیل دانلود مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی پر می‌شد. در صفحه معارفی امروز تعدادی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ایران می‌خوانیم: ‌‌
 
باشگاه خبرنگاران/ سرویس فرهنگی هنری/ صفحه قرآن و عترت
 
باشگاه خبرنگاران امروز به جز مطالب همیشگی خود در صفحه قرآن و عترت که شامل «حدیث روز»، «زندگی‌نامه یک شهید(امروز شهید قادری)»، «کاروان حسینی (امروز معرفی جبلة‌ بن‌ علی (عبدالله) شیبانی)» است، مصاحبه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی در خصوص اثرات اشک بر سید‌الشهدا(ع) منتشر کرده است. 
در بخش‌هایی از این مصاحبه که با تیتر «اثرات اشک بر سیدالشهدا چیست؟/نقدهای بیهوده نکنید مطالعه کنید» انتشار یافته آمده است: در روایات در حدود ده مرحله از اشک بر سیدالشهدا(ع)نام برده شده است که شامل خیس شدن چشم، روان شدن اشک روی صورت، روان شدن اشک در محاسن از شدت گریه زیاد،بیشتر از آن خیس شدن پیراهن،کشیدن آه، تبدیل آه به ناله، تبدیل ناله به صرخه، بعد ضجه ،پس از آن فریاد و نعره زنان و عجه است.
وی تصربح کرد: این ده مرحله که ائمه تاکید و تایید کردند را نمی توان نادیده گرفت و نقض کرد و کسانی که موجودیت آن را انکار می کنند برای اگاهی بخشیدن به خود و ثابت شدن آن،به روایات امام صادق(ع)مراجعه کنند چرا که این انکار از بی سوادی و کمی خرد است.»
«صحبت های مداح معروف درباره سردار وحید حقانیان + فیلم» و «اصلی‌ترین پیام عاشورا چه بود؟ خانم‌ها بخوانند!» دیگر مطالب صفحه قرآن و عترت امروز باشگاه خبرنگاران است. 

فارس/ گروه فرهنگی/ صفحه فعالیت‌های قرآنی

فارس امروز «ترتیل صفحه ۱۹۳ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+ دریافت» را در صفحه خود بارگذاری کرده است. 
همچنین از «استقبال ۸ هزار نفر از پنجمین جشنواره الحافظون»، «عزیززاده در گفت‌وگو با فارس: کاهش تعداد کارگروه‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج/ برنامه‌ها پیش از تخصیص بودجه آغاز می‌شود»، «در بازدید اساتید اسلام‌شناس سنگال از دارالقرآن مطرح شد شرایط چاپ و نشر قرآن در کشور سنگال/ لزوم حمایت از چاپ و ترجمه قرآن به زبان این کشور» و «با تلاوت مهدی عادلی کرسی‌های تلاوت شورای عالی قرآن ۶ ساله شد+صوت» خبر داده است. 
«در محضر استاد انصاریان: خداشناسی در اسلام به «خودشناسی» گره خورده است/ حضور در مسیر الهی به روش امام علی(ع)/ نظر لنین درباره خدا» نیز تیتر امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس بود که در بخشی از این مطلب به نقل از استاد انصاریان آمده است: «هزاران سال به این سؤال که من کیستم، حالا بیا خودت را بشناس، پاسخ داده‌اند، حرف زده‌اند و نوشته‌اند؛ تا اینکه به ظهور اسلام نوبت رسید، بنده مطالب قرآن و روایات را با نوشته‌های چندهزار سال قبل از اسلام -که البته به‌طور خلاصه در کتاب‌ها آمده- مقایسه کرده‌ام و دیدم که هیچ مدرسه‌ای، هیچ مکتبی و هیچ انسانی، اولاً این سؤالِ «کیستم» را مثل اسلام جواب نداده و مانند اسلام نیز «خود را بشناس» را شرح نداده است.
علتش هم این است که علوم گذشتگان دراین‌زمینه با همه احترامی که باید به عالمان و به زحماتشان گذاشت و چوب‌انداز ردّشان نکرد، علوم زمینی است؛ اگرچه خیلی زحمت کشیده‌اند، ولی خالق انسان نبوده‌اند که بفهمند انسان کیست و راه خودشناسی‌اش چیست! آن که انسان را آفریده و ظاهر و باطنش را می‌داند، او این سؤال را پاسخ داده که کیستی و با پاسخ به این سؤالِ کیستی، کاملاً خودشناسی را تعریف کرده است. این داستانْ داستانی است و دریایی از معارف است.
برادران و خواهران! تحقیقات دانشمندان درباره انسان -که نود درصد آن تحقیقات رونمایی است و نه باطنی- نشان می‌دهد و این را ثبت کرده‌اند و نوشته‌اند، انسان به‌تنهایی موضوع هفت‌میلیون مسئله است. این چیزی است که تا حالا به‌دست‌ آمده و آینده‌ آن را نمی‌دانم. مهم‌ترین دانشمند فرانسوی‌الاصل که بَرنده جایزه نوبل بوده، آن‌وقت‌هایی که جایزه را به حق و درست می‌دادند و تقلب در این جایزه نیامده بود، دزدی نیامده بود، سرقت روز روشن و رابطه نیامده بود».
 
ایسنا/ سرویس فرهنگی و هنری/ صفحه دین و اندیشه
 
ایسنا اخبار معارفی امروز خود را با انتشار مصاحبه‌ای در خصوص نگاه سنتی رسانه ملی به عزاداری‌‌‌ها با تیتر «حجت‌الاسلام نصوری در گفت‌وگو با ایسنا: نگاه سنتی‌ِ رسانه ملی به عزاداری‌ها باید تغییر کند» آغاز کرده است. 
در این سرویس امروز می‌خوانیم: «نقد برنامه‌های مذهبی تلویزیون/ رسانه باید بر مداحی‌ها نظارت کند»، «رئیس سازمان اوقاف: دشمنانِ قرآن مانند ۳۰ سال قبل فعالیت نمی‌کنند»، «برگزاری سمینار بین‌المللی دفاع از مسجدالاقصی و فلسطین در مالزی»، «احکام عزاداری از منظر مقام معظم رهبری».
 

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اظهارات سیاسی در بوته نقد دینی

مهر/ سرویس دین و اندیشه

 
تعداد اخبار صفحه دین و اندیشه مهر نسبت به سایر خبرگزاری‌ها امروز بیشتر بود. در این صفحه می‌خوانیم: «در پژوهشگاه علوم انسانی بررسی می شود؛ چالش‌ها و راه‌کارهای پیش روی فکرپروری در نظام آموزشی ایران»، «کرسی ترویجی رابطه تاریخ و کلام برگزار می شود»، «نشست نقادی متعالی دانش سیاسی متدانی برگزار می شود»، «حجت الاسلام حیدری در حسینیه اندیشه: اگر مدل اداره، بی‌دین باشد مدیرهای متدین را نیز به زمین خواهد زد»، «برشی از کتاب مراحل اخلاق در قرآن؛ اولین مرحله برای سالکان راه حق، گناه‌زدایی است»، «آیت الله مظاهری: عقلانیت مدرن در معنا و مفهوم زندگی، آدمی را دچار چالش کرده است»، «در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ سلسله سخنرانی های خرد و توسعه برگزار می شود» و «یادداشتی از یحیی یثربی؛تربیت و تحصیل ویژه برای عده محدودی نباشد/ توضیحی بر تبعیض آموزشی». 
در یکی از مطالب جالب امروز مهر به نقل از قدس آنلاین که با تیتر «کارشناسان تاریخ اسلام مطرح کردند؛«مذاکره» خواندن گفت‌وگوهای کربلا تحریف عاشوراست» منتشر شده است، آمده است: سخنان رئیس جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها مبنی بر مذاکره خواندن رویکرد سیدالشهدا(علیه السلام) در کربلا- آن هم با عرف امروز سیاسی- و تلاش برای مقایسه تطبیقی آنچه در ماجرای برجام گذشته با سیره بی بدیل امام حسین(علیه السلام)، ما را بر آن داشت تا در گفت‌وگو با کارشناسان نگاه و اعتراف تاریخ درباره واقعیت این امر را بررسی کنیم.
هرچند رهبر معظم انقلاب در دیدار شماری از فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۱۵مهر ماه ۱۳۹۴، در پاسخ به چنین برداشت‌های ناروا، فرمودند: «چنین تحلیلی در خصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده اندیشی است، زیرا حضرت علی(علیه السلام) با زبیر و حضرت امام حسین(علیه السلام) با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند، بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آن‌ها را به خداترسی نصیحت کردند.
متأسفانه، عده‌ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، این گونه مسائل را در روزنامه ها، سخنرانی‌ها و فضای مجازی مطرح می‌کنند، که کاملاً اشتباه است». 
 
مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اظهارات سیاسی در بوته نقد دینی

تسنیم/ سرویس فرهنگی / صفحه قرآن و عترت


تسنیم امروز خبر داده است: «بچه‌های روستای تاچل در کپرهای بی بخاری درس می‌خوانند!»، «از سوی شورای عالی قرآن صورت گرفت/ تجلیل از خبرگزاری تسنیم به دلیل برگزاری «کرسی‌ تلاوت»/ سرابی: کرسی تلاوت از تأکیدات مقام معظم رهبری است»، «لحظه تجلیل از قاری ایرانی حائز رتبه نخست مسابقات بین‌المللی روسیه+فیلم»، «تلاوت لعل اول در مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی روسیه + صوت»، «یادداشت/ آیه‌ای از قرآن کریم که عمل به آن برای کشور راه‌گشا خواهد بود»، «کارشناس مذهبی برنامه پرسمان: آیا عذاب همیشگی جهنم با عدل خداوند سازگار است؟»، «در دانشگاه باقرالعلوم(ع) صورت می‌گیرد/ برگزاری کرسی «اسلام و امنیت بین‌الملل از منظر آیت‌الله جوادی آملی»»، «در راستای اجرای فرمان آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب؛ نرم‌افزار «آوای نور» تولید شد + عکس» و «آیت‌الله اراکی در جلسه درس اخلاق: خداوند عشق خود را در اربعین به نمایش گذاشته است»، «ثبت‌نام طرح «حوزه آزاد» آغاز شد». 
خبرگزاری تسنیم هم امروز در واکنش به سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در آن اشاره‌ای گذرا به آیه ۵۶ سوره انفال صورت گرفته است، طی یادداشتی خواستار توجه به آیات قبل و بعد از این آیه شده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: « حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری روز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور در بخشی از سخنان خود در توجیه مذاکره با آمریکا گفت: «امروز اگر آمریکا تخلف کند، همه دنیا آمریکا را محکوم می‌کنند و نه ایران را و جالب اینکه عده‌ای با وجود این شرایط به ما می‌گویند که چرا اعتماد و مذاکره کردید. این عده اگر شاید در زمان پیامبر(ص) نیز بودند به پیامبر گرامی اسلام(ص) ایراد می‌گرفتند چراکه در قرآن مجید خطاب به پیامبر(ص) آمده است «تو معاهدات فراوانی با کفار بستی که هر دفعه هم آن را نقض کردند». آیا می‌شود به پیامبر(ص) ایراد گرفت که چرا با وجود نقض عهدهای متعدد باز هم نسبت به آن اقدام می‌کردند؟»
حجت‌الاسلام روحانی در واکنش به انتقادات از برجام به آیه 56 سوره انفال اشاره کرد؛ آیه‌ای که بهتر بود به سیاق آن یعنی آیات بعد نیز توجه می‌شد. روحانی گفت: «این عده اگر شاید در زمان پیامبر(ص) نیز بودند به پیامبر گرامی اسلام(ص) ایراد می‌گرفتند چراکه در قرآن مجید خطاب به پیامبر(ص) آمده است «تو معاهدات فراوانی با کفار بستی که هر دفعه هم آن را نقض کردند».
پیش از اشاره و تبیین به آیات خوانده نشده براساس منابع تفسیر، ابتدا باید شاخصه‌ها و اهداف پیمان رسول گرامی اسلام و تطبیق آن با قراردادها دولت سابق و فعلی مورد بررسی قرار گیرد».

میزان/ سرویس فرهنگی / صفحه دین و اندیشه

میزان امروز از « در گفت و گو با میزان مطرح شد/ چرایی تغییر قبله مسلمانان از بیت‌المقدس به مکه معظمه/پیامبر اکرم(ص) محور دین است»، « شرایط پاک‌کنندگی آفتاب» و « پاسخ محمد حیدری به حاشیه‌ها درباره هزینه جشنواره ملی فیلم فجر» در صفحه دین و اندیشه خود خبر داده است.
 
کیهان

روزنامه کیهان امروز صفحه معارف نداشت. اما اخباری با محتوای دینی در صفحه اول و صفحات داخلی این روزنامه منتشر شده است. یکی از تیترهای صفحه اول امروز کیهان با عنوان « اسلام‌ستیزی در جمهوری آذربایجان اوج گرفت/ محرومیت از حق سرپرستی فرزند در صورت عزاداری برای امام حسین(ع)!»، چاپ شده است. 
همچنین کیهان از «دومین سالگرد شهادت سردار همدانی در حسینیه امام(ره) همدان برگزار شد»، « آماده‌سازی ۹۰ مسجد و‌ حسینیه کرمانشاه برای اسکان زائران اربعین» و « انتقاد شدید امام جمعه تبریز از توهین گردشگران خارجی به مسجد کبود و نمازگزاران» خبر داده است. 
در مطلب مربوط به انتقاد امام جمعه تبریز آمده است: « امام‌جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی از بی‌حرمتی و توهین تعدادی از گردشگران خارجی به حریم نماز و نمازگزاران در مسجد کبود به شدت انتقاد کرد و خواهان توجه میراث فرهنگی به این موارد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم، در جمع آمران به معروف و ناهیان از منکر آذربایجان‌شرقی گفت: مسجد کبود، فیروزه جهان اسلام است و نهایت همکاری را برای رعایت مقررات میراث فرهنگی به عمل می‌آوریم ولی حرمت منبر باید حفظ شود.
وی با اشاره به حضور تعدادی از گردشگران خارجی در این مسجد، در حین برپایی نماز جماعت و رفتار توهین‌آمیز آنان به منبر و حریم نماز و مسجد افزود: به مسئولان اجازه نمی‌دهیم به نام میراث فرهنگی به مسجد توهین کنند.
آل‌هاشم یادآور شد: اگر مسائل و ملاحظات ازسوی مسئولان رعایت نشود، به وظایف خودمان در این مورد، عمل خواهیم کرد.
وی همچنین افزود: مقررات و نحوه نگهداری مسجد کبود باید رعایت شود و نباید با کفش بر روی فرش‌های سجاده‌ای قدم بگذارند و بر روی منبر بروند و ما ساکت بمانیم.
امام جمعه تبریز در عین حال با اشاره به نحوه عزاداری‌ها اظهار داشت: برخی از عزاداری‌ها، یک سری حرکات زشت و خرافات است که تشکیلات امام حسین(ع) را زیر پرسش می‌برد و مقابله با آن، نهی از منکر است.
این گزارش حاکی است، به دنبال انتقاد و هشدار امام جمعه تبریز، میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی بازدید گردشگران از مسجد کبود به هنگام نماز را به مدت 20 دقیقه تعطیل اعلام کرد.
گزارش خبرنگار ما حاکی است تعدادی گردشگر خارجی که عمدتا زن بودند، در حین برپایی نماز جماعت توسط نمازگزاران وارد مسجد کبود می‌شوند و یکی از آنان با حالت خنده و تعجب بالای منبر می‌رود و برای دیگر گردشگران ژست می‌گیرد تا از وی عکسبرداری و فیلم بگیرند که پخش این صحنه موجب جریحه‌دار شدن احساسات دینی مردم تبریز شد».
captcha