خانواده نقش مراقبت از کودک را به متولیان تربیتی نسپارد
کد خبر: 3651069
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
معاون دادگستری گیلان:

خانواده نقش مراقبت از کودک را به متولیان تربیتی نسپارد

گروه اجتماعی: آقایی با تاکید بر لزوم مراقبت از کودکان توسط خانواده، یادآور شد: خانواده ها نباید نقش مراقبتی خودشان را به متولیات تربیتی بسپارند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، جان احمد آقایی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان امروز، 17 مهر در نشست تخصصی «آسیب شناسی کودک آزاری در ایران» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با بیان اینکه به مقوله کودک کمتر پرداخته می شود، اظهار کرد: متاسفانه برخی از کودکان قربانی امیال نفسانی و رفتار ددمنشانه بزرگسالان واقع می شوند.

وی با گرامیداشت هفته ملی کودک، افزود: کودک آزاری یکی از بغرنج ترین و شنیع ترین رفتار انسانی و اجتماعی است، زیرا هیچ توازنی بین قربانی و بزهکار وجود ندارد و هر کجا که توازن نباشد بحث مظلومیت مطرح است و موجب بیدار شدن عواطف و احساسات عمومی می شود.

آقایی با اشاره به مصادیق فراوان کودک آزاری در تاریخ، تصریح کرد: کودک آزاری بحث جدیدی نیست و از زمانی که بشر زندگی گروهی خودش را آغاز کرده با این پدیده شوم همراه بوده است. کودک آزادی در تاریخ تحولات نظام های اجتماعی عمل زشت و قابل سرزنش است، اما امروزه به لحاظ تکنولوژی و سرعت انتقال اخبار در سطح جهان سبب جریان سازی و خبرسازی می شود.

معاون دادگستری گیلان اضافه کرد: کودک آزاری از جمله جرائم علیه اشخاص است لذا هر گونه تعرض، تعدی و تجاوز به جسم، کرامت، شخصیت و حیثیت کودک صورت بگیرد، طبق قانون کودک آزاری محسوب می شود.

وی با بیان اینکه واژه کودک آزاری در ایران برای نخستین بار در سال 67 خبرساز و منجر به تدوین قانون حمایت از کودک شد، خاطرنشان کرد: کودک آزاری جرم عمومی و غیر قابل گذشت تلقی می شود. این پدیده مورد مذمت همه کشورها و دولت هاست زیرا هیچ کودکی از این آسیب مصون نیست.

آقایی نقش خانواده در صیانت از کودکان را کلیدی و مهم دانست و متذکر شد: کودکان در خانواده های آشفته بیشتر در معرض آسیب هستند، زیرا فرایند تکوین شخصیت کودکان در خانواده شکل می گیرد و اگر در خانواده دائما درگیری، مصرف مواد مخدر، مشکلات مادی، بیکاری و... حاکم باشد، قطعا کودک آزاری خروجی آن خواهد بود لذا اگر رسالت خانواده مشخص و ساختار و کارکرد آن حفظ شود، کمتر شاهد پدیده شوم کودک آزادی خواهیم بود.

این مسئول قضایی هدیه کردن دختران به معابد در دوران بابلیان، قربانی کردن فرزندان توسط رومیان به عنوان حق قانونی و زنده به گور کردن دختران در عصر عرب جاهلیت را از جمله مصادیق تاریخی این پدیده دانست و گفت: امروز رسانه ها جریان کودک آزاری را برجسته سازی می کنند، اما زمانی که یک پدیده مجرمانه اتفاق می افتد، در کنار تشکیل پرونده کیفری باید یک پرونده شخصیتی نیز شکل بگیرد.

وی به علت شناسی جرم در سه حیطه زیست شناختی، روان شناختی و جامعه شناختی پرداخت و عنوان کرد: همچنین باید علل بزه دیدگی از دیدگاه همجواری، سبک زندگی، فرصت(میل، جذابیت و زمینه) و عقلانی بررسی شود.

آقایی با بیان اینکه افراد با اختلال فکری نمود بیرونی ندارند، اظهار کرد: نظام اجتماعی ما اجازه شک و گمان را به ما نمی دهد و از نظر کرامت انسانی، حقوق شهروندی و حقوق بشر اجازه ورود به حریم خصوصی افراد را نداریم لذا باید تمام تلاشمان بر روی بزه دیدگان باشد تا بتوانیم بسترهای بزه دیدگی را کاهش دهیم و کودکان در معرض گزند را حفظ کنیم.

معاون دادگستری گیلان پیشگیری را مطمئن ترین و کم هزینه ترین رویکرد در راستای مبارزه با کودک آزاری دانست و گفت: خانواده ها باید در فرایند رشد و تکوین فرزندان مداخله به هنگام نسبت به شناسایی عوامل خطر داشته باشند و اقدام به مهارت آموزی فرزندان کنند، زیرا مجرمان ابتدا کودکان را فریب می دهند.

وی با تاکید بر لزوم مراقبت از کودکان توسط خانواده، یادآور شد: خانواده ها نباید نقش مراقبتی خودشان را به متولیات تربیتی بسپارند. همچنین در حوزه حمایت از کودک باید گفتمان سازی کرد و رسانه ها به ویژه صدا و سیما نقش اثرگذاری دارند.

captcha