جشنواره کتاب سال دانشجویی انگیزه دانشجویان را مضاعف می‌کند
کد خبر: 3651146
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
افشار:

جشنواره کتاب سال دانشجویی انگیزه دانشجویان را مضاعف می‌کند

گروه ادب: مدیر انتشارات ابن سینا گفت: جشنواره کتاب سال دانشجویی انگیزه دانشجویان را در تولید آثار فاخر و ارزشمند دوچندان می‌کند.

حسین افشار، مدیر انتشارات ابن‌سینا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: برگزاری زمان این جشنواره بسیار مناسب است؛ چراکه با آغاز دانشگاه‌ها مصادف است و از سوی دیگر کتاب‌هایی که انتخاب می‌کند، آثار بسیار خوبی است و این موضوع امتیازهای خوبی هم برای دانشجو و هم ناشر دارد.

وی افزود: در انتخاب کتاب در این جشنواره، چند مورد اساسی باید مورد توجه قرار گیرد، یکی از این نکات مربوط به محتوای کتاب است، یک سال کتابی انتخاب شده بود که محتوای آن کپی از کتاب دیگری بود و این برای من سؤال بود که چطور داور نتوانسته آن را تشخیص دهد؛ از این‌رو باید در این زمینه دقت لازم صورت گیرد.

افشار ادامه داد: نکته مهم دیگر آموزش دانشجویان و انتقال تجربیات به آنها است؛ به عنوان مثال قراردادی که با دانشجویان می‌بندم به آنها یادآور می‌شوم که این کتاب ممکن است مورد تجلیل قرار گیرد و امتیازهایی برای نویسنده و مترجم داشته باشد. این تجربیات باید به‌درستی به دانشجویان انتقال یابد که ناشر در این راستا نقش مهمی دارد.

وی در ادامه به مسئله کپی رایت اشاره کرد و گفت: دانشجویی که تازه به حوزه نگارش کتاب ورود کرده و یا کسی که مترجم یا نویسند خوبی است، باید از یکسری مباحث در حوزه تألیف و نشر کتاب آگاه باشند و بدانند مفهوم کتاب، قوانین نشر و نگارش کتاب چیست؛ از این‌رو باید سنجش توانایی دانشجویان در اولویت قرار گیرد، اینکه آیا توانایی ترجمه دارند یا خیر و سنجش این عیار باید به‌درستی انجام شود، چراکه ترجمه یک فن و هنر است و بسیاری از دانشجویانی که به ما مراجعه می‌کنند، اطلاعی از این مباحث ندارند و بسیاری نمی‌دانند گردآوری، نگارش، ترجمه و ... چیست، وقتی به آنها یادآور می‌شویم تفکر و نگاهشان تغییر می‌یابد و پس از آن می‌توانند توانایی‌های خود را در کتاب پیاده کنند و همین کتاب است که به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود.

مدیر انتشارات ابن سینا تصریح کرد: دانشجویان بسیاری به ما مراجعه می‌کنند و درخواست می‌کنند کتاب‌شان را انتشارات ابن سینا به چاپ برساند، در حالی که ما در رابطه با حوزه فنی، قیمت‌گذاری و ... سخت‌گیر هستیم، اما به اعتبار کارهایی که در این انتشارات به چاپ رسیده و یا به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده است، این انتشارات را به عنوان چاپ اثرشان انتخاب می‌کنند.

ناشر برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: طی این سال‌ها، بیشترین کتابی که به دبیرخانه ارسال شده، کتاب‌های پزشکی  هستند و ناشران پزشکی تلاش بیشتری دارند و زحمات بیشتری را متحمل می‌شوند و توقع مادی اندکی دارند و کیفیت کار برایشان اهمیت دارد؛ از این رو رقابت در میان آنها جدی است و بهتر است این رقابت بین ناشر دیگر نیز وجود داشته باشد تا به هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره کمک کند.

وی یادآور شد: جشنواره کتاب سال دانشجویی که امسال بیست و چهارمین دوره آن برگزار می‌شود، می‌توان در میان دانشجویان ایجاد انگیزه کند، اما آموزش و تشویق آنها باید در اولویت قرار گیرد تا آثار بهتری در حوزه تألیف یا ترجمه تولید شود.
captcha