نگاه تکراری و خالی از علم در آثار دانشگاهی
کد خبر: 3651156
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
سینا فروزش عنوان کرد:

نگاه تکراری و خالی از علم در آثار دانشگاهی

گروه ادب: عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: متأسفانه در کتاب‌ها چندان نوآوری و تولید علم وجود ندارد و اغلب آنها گردآوری یا ترجمه‌اند و یا موضوعات و نگاه تکراری دارند.

سینا فروزش، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تأثیر علمی جشنواره بر فضای دانشگاهی گفت: توقعی که از دانشگاه‌ها می‌رود، حل مشکلات و مسائل جامعه است و متأسفانه فضای دانشگاه‌های ما مسئله حل کن نیست و این موضوع نیز به عوامل مختلفی مربوط است و یکی از آنها این است که در دانشگاه ارتباطی با فرهنگ، اقتصاد و ... وجود ندارد. در حالی که دانشگاه‌ها می‌توانند در حل بسیاری از مسائل و مشکلات دخیل باشند و راهکار ارائه دهند.
وی افزود: همین موضوع سبب می‌شود که در دانشگاه‌ها تولید علم چندانی صورت نگیرد. اما یکی از راه‌هایی که می‌توان دانشجویان را به حرکت واداشت، همین حرکت‌ها و برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.
فروزش در ادامه عنوان کرد: در این راستا، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی کارهای ارزشمندی انجام داده و یکی از آنها جشنواره کتاب سال دانشجویی است که امسال بیست و چهارمین دوره آن برگزار می‌شود و با توجه به اینکه اساتید و اعضای هیئت علمی درگیر تدریس در دانشگاه‌ها و پایان‌نامه و کارهای اجرایی هستند و همین سبب می‌شود قدری از کارهای علمی و جدی فاصله بگیرند، از سوی دیگر دانشجویان ارشد و دکتری خاطر آسوده‌تری دارند و کارهای جدی‌تری انجام می‌دهند.
وی تصریح کرد: این جشنواره ایجاد رغبت و انگیزه می‌کند تا دانشجویان به کارهای علمی روی آورند و به تبع آن به نظرم می‌تواند در حل مسائل و مشکلات جامعه نیز مؤثر باشد.
وی در ادامه دستاوردهای این جشنواره را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: متأسفانه ما به سمت قرائت‌های رسمی می‌رویم و این امر به علم و دانش و فرهنگ آسیب می‌زند، در گذشته معلمان به صورت خودجوش فعالیت و تلاش می‌کردند و در کنار آن تدریس هم داشتند، اما وقتی شما را ملزم می‌کنند که حتماً باید کار علمی تولید کنید، در غیر این صورت مشمول امتیاز و ترفیع و ... نمی‌شوید، فرد مجبور می‌شود این کار را انجام دهد، اگر خودش هم فرصت این کار را نداشته باشد، به دانشجویان می‌سپارد که چندان کار جدی علمی از آب در نمی‌آیند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به وضعیت کلی کتاب‌های دانشگاهی از نظر علمی گفت: متأسفانه در کتاب‌ها چندان نوآوری و تولید علم وجود ندارد و اغلب آنها گردآوری یا ترجمه‌اند و یا موضوعات و نگاه تکراری دارند. در حالی که ترجمه، توزیع علم است، نه تولید علم. در حوزه علوم انسانی فرهنگ، مبانی فرهنگ و مؤلفه‌های ملی آن با دنیای غرب متفاوت است و چندان کاربردی ندارد؛ از این رو در راستای تولید علم چندان کار علمی نداریم.
وی در ادامه به وضعیت کیفی و کمی آثار ارسال شده در گروه تاریخ جشنواره کتاب سال دانشجویی اشاره و بیان کرد: از نظر کمی، حدود 10 کتاب داوری شد و در میان آنها هم اثر ترجمه‌ای و هم تألیفی وجود داشت، یکی از ایراداتی که به حوزه داوری‌ها وارد است و یا می‌توان گفت جای آن خالی است، این است که تصحیح، ترجمه و تألیف با شاخص‌های یکسان سنجیده می‌شوند و اگر هر بخش شاخص‌های مجزا داشتند، بهتر بود. البته برگزار کنندگان جشنواره به دلیل محدود بودن تعداد آثار مجبور به این کار شده‌اند. اما در مجموع در میان آثار ارسالی در گروه تاریخ، سه اثر بسیار خوب ارائه شده بود که نویسنده آن کار میدانی انجام داده بود که امری سخت است و از این نظر کار ارزشمندی بود. دومین اثر نیز ترجمه‌ای درباره فلسفه و تاریخ است. با وجود اینکه این اثر ترجمه‌ای بود، اما ارزشمند است و در آن اطلاعاتی وجود دارد که آگاهی نسبت به آن در کشورمان اندک بود.
فروزش با اشاره به نحوه ارزیابی آثار گفت: آثار در چندین مرحله ارزیابی می‌شوند، در مرحله نخست غربالگری آثار توسط سه داور انجام می‌شود و آثاری که ارزش علمی ندارند، وارد چرخه داوری نمی‌شوند و کنار گذاشته می‌شوند، در مرحله بعد داوری آثار به همراه یک داور و دو مشاور دیگر ارزیابی می‌شود و در مرحله دیگر کتاب‌ها براساس امتیازها انتخاب می‌شوند.
captcha