محرومیت کودکان از بازی در مسجدالاقصی نقض قوانین بین‌الملل است
کد خبر: 3651165
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه:

محرومیت کودکان از بازی در مسجدالاقصی نقض قوانین بین‌الملل است

گروه بین‌الملل: دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه، ضمن ابراز نگرانی شدید از دستور قضایی دادگاه عالی رژیم اسرائیل مبنی بر ممنوعیت ورود کودکان برای بازی در حیاط مسجدالاقصی، اعلام کرد: این دستور نقض آشکار قوانین و آیین‌نامه‌های بین‌المللی است.

مسجدالاقصی از مقدسات خاص مسلمانان است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری بین‌المللی «اینا»؛ دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه که مقر آن در شهر «ژنو» سوئیس قرار داد، با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: دستور قضایی دادگاه عالی اسرائیل مبنی برممانعت از ورود کودکان برای بازی در محوطه مسجدالاقصی و تهدید آن‌ها به زندان در صورت نقض این حکم، دخالتی غیرقابل توجیه در مدیریت این مسجد و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

در این بیانیه آمده: تصمیم مذکور مغایر با حقوق اساسی تعریف‌شده در قانون بین‌المللی حقوق بشر در زمینه بهره‌مندی همگان از آزادی دین و اعتقاد و عدم تعرض به اماکن عبادی است.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه در ادامه این بیانیه، محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی برای مسلمانان و عدم آزادی آنان در اقامه شعایر دینی به‌ویژه در قدس اشغالی را محکوم کرد.

این سازمان حقوق بشری در ادامه، ادعای دادگاه اسرائیلی مبنی بر اتخاذ این تصمیم با هدف حفظ حرمت مسجدالاقصی(!) را محکوم کرد و گفت: این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هتک حرمت مسلمانان نمازگزار در مسجدالاقصی و یورش روزانه گروه‌های یهودی تندرو به این مسجد به امری معمول تبدیل شده است.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه بار دیگر بر تصمیم کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که در مهرماه سال گذشته صادر و در آن مسجدالاقصی  به عنوان یکی از مقدسات ویژه مسلمانان معرفی شد را مورد تأکید قرار داد و هرگونه فعالیت‌ رژیم صهیونیستی برای ایجاد تغییرات در بخش قدیمی قدس و محوطه اطراف آن را غیرقانونی دانست.

این نهاد حقوق بشری از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا گام‌های موثر و عملی علیه تلاش‌های اسرائیل برای سیطره بر مسجدالاقصی اتخاذ کند و این رژیم را مجبور کند به قطعنامه‌های بین‌المللی در این زمینه پایبند باشد.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، 12 مهرماه سال جاری، دستور قضایی ممنوعیت ورود کودکان برای بازی در حیاط مسجدالاقصی و التزام نظامیان اسرائیلی برای اجرای این قانون را صادر کرد. این تصمیم به درخواست جمعیت‌های یهودی راست‌گرای افراطی گرفته شد و گمان می‌رود تعدادی از شهرک‌نشینان صهیونیست که به مسجدالاقصی حمله کرده‌اند، کودکان فلسطینی را هنگام بازی فوتبال در حیاط این مسجد دیده‌اند و این اقدام آنان را اهانت به مقدسات قلمداد کرده‌اند/.

captcha