وقتی جامعه اسلامی از نغمه‌های ملكوتی محروم می‌ماند
کد خبر: 3651380
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶

وقتی جامعه اسلامی از نغمه‌های ملكوتی محروم می‌ماند

گروه اجتماعی: چرا نباید مدرسه و دانشگاه و حوزه علمیه نوای ملکوتی اذان را در سه وعده پخش کنند؟ چرا همه ادارات ما که پسوند اسلامی را پذیرفته‌اند، این مهم را جزو وظایف خود نمی‌دانند؟ چرا در هنگام ورود این وقت عزیز در اوقات شبانه‌روز در وسایل حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری این ندا به گوش نمی‌رسد؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، یکی از ویژگی‌های زمان ظهور حضرت مهدی(عج) در تمام جهان، جمع شدن کلمه بر توحید و اسلام است، یعنی همه موحدان عالم با پرچم توحید به گرد شمع اسلام جمع می‌شوند.
دیگر مسیحی موحد و یهودی یکتاپرستی در آن زمان معنی نخواهد داشت؛ مگر اینکه به دین خاتم ایمان می‌آورند و توحید را با مسلمانی می پذیرند، به همین خاطر است که در دعای ندبه از صمیم جان فریاد می‌کشیم که أین جامع‌الکلمه علی‌التقوی: کجاست آنکه جمع کند سخنان را به تقوا؟
و یا می‌بینیم امیر بیان مولاعلی(ع) درباره آیه «...لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ...؛ ... تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند...» (آیه 28 سوره فتح)فرمود: تا جایی که هیچ آبادی نماند مگر اینکه هر صبح و شام بانگ شهادت لا إله إلا الله و محمد رسول‌الله در آن بلند شود.
و جای تأسف بسیار است که هنوز نتوانسته‌ایم (یا شاید برخی از مسئولین امر نخواسته‌اند) این امر در کشور اسلامی ما در همه اماکن صورت پذیرد.
بی‌شک پخش نوای دلنشین اذان (نه چیزی قبل و بعد از آن) می‌تواند زمینه تحقق این مطلب در فضای موجود در اختیار نظام جمهوری اسلامی باشد.
چرا نباید هر مدرسه و دانشگاه و حوزه علمیه نوای ملکوتی اذان را در سه وعده پخش کنند؟  چرا همه ادارات ما که پسوند اسلامی را پذیرفته‌اند، این مهم را جزو وظایف خود نمی‌دانند؟ چرا در هنگام ورود این وقت عزیز در اوقات شبانه‌روز در وسایل حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری( اتوبوس، قطار، مترو و ...) این ندا به گوش نمی‌رسد؟
بگذریم که هر از چند گاهی به ندرت اعتراضی شنیده می‌شود در پرواز فلان شرکت هواپیمایی که مسافرانی که برای نماز رفته‌اند را جا گذاشته و پرواز کرده و یا اینکه سر ساعت پرواز کرده و نماز مسافران قضا شده! و جوابیه‌هایی نیز داده می‌شود و آخر هم هیچ!
بگذریم از اتوبوس‌های بین شهری که کسی از مسافران جرأت ندارد از آن‌ها بخواهد برای نماز نگهدارند! باید صبر کنی هر وقت برای شام نگه داشت، معمولاً ساعات آخر شب بروی و سریع نمازت را بخوانی و دیگر مهم نیست که نتوانستی شام بخوری زیرا اتوبوس برای شما معطل نمی‌شود و حق‌الناس است! کدام قانون است که با ضمانت اجرای دقیق راننده را موظف بداند در سر وقت اذان در هر کدام از اوقات شبانه‌روز به مدت بیست دقیقه برای نماز توقف کند؟
داخل شهرمان هم همین‌طور است. هیچ قانونی حمل و نقل شهری را متوقف نمی‌کند و اصلاً در ایستگاه‌های مترو و یا پایانه های مسافربری ممکن است جایی را برای خواندن نماز و تجدید وضو نیابی! گو اینکه اذان و نماز اول وقت یک چیز تشریفاتی است که اگر در خانه بودیم و فرصت داشتیم به آن اعتنا می‌کنیم؟؟!
چرا در همین شیراز خودمان که ولی فقیه زمان آن را سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی برشمردند، در ساعات اذان گوشمان با شنیدن این نوای ملکوتی نوازش نمی‌شود؟
چه زیباست که در معابر و شوارع گاهی شاهد بزرگوارانی هستیم که به هنگام اذان بر درب مغازه خود و یا هر جایی از شهر که باشند، دست‌های خود را محاذی گوش بالا آورده که طنین الله اکبرشان در عرش الهی شنیده شود که همانا معصوم(ع) فرمود: از جمله صداهایی که برای اهالی آسمان آشناست و در عرش الهی شنیده می‌شود، صدای موذنین است.
باری از ابن عباس آمده است که این آیه «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» مگر وقتی که یهودی و نصرانی و صاحب کیشی نماند؛ مگر آنکه به حق( اسلام) گرویده شود... و این هنگام قیام قائم(عج) خواهد بود.
 و همچنین در کتاب المحجه از عیاشی روایت است که در تفسیر خود از حضرت صادق(ع) درباره آیه «...وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا...؛ ... با آنكه هر كه در آسمانها و زمین است‏ خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است...» (آیه 84 سوره آل عمران) که فرمود: هنگامی که قائم (عج) قیام کند، هیچ زمینی نمی‌ماند مگر اینکه در آن شهادت لااله الاالله و محمد رسول الله اعلام می‌شود.
برگرفته از کتاب شریف مکیال‌المکارم    
حجت‌الاسلام محمدشریف حسینی
captcha