گزارش ایکنا از افتتاحیه هفتمین دوره فرهنگی ـ آموزشی «طریق جاوید» در مشهد
کد خبر: 3651387
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳

گزارش ایکنا از افتتاحیه هفتمین دوره فرهنگی ـ آموزشی «طریق جاوید» در مشهد

گروه معارف: افتتاحیه هفتمین دوره فرهنگی ـ آموزشی «طریق جاوید» ویژه دانشجویان منتخب سراسر کشور امروز 18 مهرماه در اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی فرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، افتتاحیه هفتمین دوره فرهنگی ـ آموزشی «طریق جاوید» ویژه دانشجویان منتخب سراسر کشور امروز 18 مهرماه در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور پرشور دانشجویان از سراسر کشور برگزار شد.
در این مراسم سید علی اکبر شمسیان، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه حضرت امام(ره) به عنوان یک شخصیت ممتاز و پرورش‌یافته مکتب تشیع و به عنوان یک چهره تاریخ‌ساز توانست قرائتی تازه و نو از دین اسلام ارائه دهد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) توانستند اسلام استحاله شده که به عنوان دین کهنه‌پرستی و تحجر و سرشار از خرافات و سازش کار با ظالمان و ستمگران و دیکتاتوری داخلی و خارجی و تأمین‌کننده خواسته‌های دشمنان و چپاولگران شده بو، برملا کرده و اسلام ناب را که میراث گوهربار نبی اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده، به عنوان دینی آزادی‌بخش، انسان‌ساز، انقلابی و ترقی‌خواه به جهانیان باز تعریف نماید.
وی با اشاره به ضرورت بحث و گفت‌وگو در خصوص زندگی و شخصیت امام خمینی(ره) در شرایط فعلی، بیان کرد: اکنون جا دارد که همواره در همه عصرها و در همه نسل‌ها، اندیشمندان و عالمان متعهد و علاقه‌مند به سرنوشت بشر، در خصوص زندگی و شخصیت این انسان تاریخ‌ساز به بحث و گفت‌و‌گو نشسته تا با روشن‌تر شدن ابعاد شخصیتی و افکار ایشان برای مشتاقان و علاقه‌مندان، چراغ اندیشه ایشان نیز همواره روشن و راهنمای رهروان این راه پررهرو شود.
شمسیان با اشاره به برگزاری اردوی فرهنگی آموزشی طریق جاوید، ابراز کرد: برگزاری این اجتماع فرهنگی ارزشمند نیز اقدامی در همین راستاست که همه ما و شما مشتاقان و دانشجویان علاقه‌مند و نسل جوان انقلابی بتوانیم با پیروی از آرمان‌های آن امام، آینده‌ای روشن را برای زندگی فردی و اجتماعی خود رقم  بزنیم.
وی، جهاددانشگاهی را به عنوان مولود مبارک انقلاب و جهادگران دانشگاهی را به عنوان فرزندان معنوی آن امام دانست، اظهار کرد: جهادگران این مجموعه بر خود می‌بالند که بتوانند در تبیین اندیشه ایشان و ترویج آن گام بردارند.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی، ایجاد مرکزی به عنوان مرکز فرهنگی ـ دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی را ابتکاری ارزشمند و ماندگار از سوی این نهاد انقلابی در جهت معرفی شخصیت امام(ره) عنوان کرد که خوشبختانه توانسته اقدامات ارزشمندی را طی سال‌های گذشته انجام دهد.
همچنین در این مراسم سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی کشور، در خصوص عمده مشکلات توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عنوان کرد: برای پیشرفت، سه مؤلفه توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی و توسعه سیاسی تعریف می‌شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در زمینه توسعه اخلاق فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در کشور با مشکل روبه‌رو هستیم، ابراز کرد: یکی از مشکلات اخلاق سیاسی، این است که افراد، همدیگر را قبول ندارند؛ همچنین نخبه‌های سیاسی نیز همدیگر را قبول ندارند، با این شرایط چطور می‌توانیم متوقع باشیم که مشکلات جامعه در چهار و یا هشت سال حل شود.
وی ادامه داد: در افق ۱۴۰۴، در چهار برنامه پنج ساله برنامه‌هایی تعریف شده است که در گردش‌های سیاسی مختلف اجرایی می‌شود ولی هنگامی که همدیگر را قبول نداریم و نتوانیم برای مسائل ملی کشور برنامه‌ریزی کنیم، در هر گردش سیاسی، کل برنامه تغییر می‌کند و باید دوباره از صفر شروع کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: در حوزه سیاسی اگر نخواهیم مسائل ملی کشور را در تبادل با نخبگان سیاسی حل کنیم، دولت در عمر چهار و یا هشت ساله خود قادر به حل مشکلات نخواهد بود. حتی کشورهای مستکبر، در حالی که با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند ولی مصالح کشور را خوب می‌دانند و با این محوریت اقدامات را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه در توسعه فرهنگی به انسان‌هایی نیاز داریم که کار و تلاش را محور اصلی کار خود قرار دهند، ابراز کرد: توسعه فرهنگی هر کشوری بستگی به انسان‌هایی دارد که کار و تلاش و کسب نان حلال را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار دهند.
طیبی گفت: همچنین در این توسعه، به افرادی نیاز داریم که باور به علم داشته باشند. حتی در روایات بسیاری نیز یاد شده که علم را از دورترین نقاط به دست بیاوریم و از آن استفاده کنیم زیرا جامعه باید دانش‌بنیان اداره شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رعایت قانون، رعایت حقوق دیگران و در موارد خاص، ترجیح دادن مصالح دیگران به مصالح خود را از دیگر موارد مهم در توسعه فرهنگی عنوان کرد و گفت: در جامعه کنونی قبح گناه ریخته شده و با شکل‌های مختلف گناه روبه رو هستیم. باید در توسعه فرهنگی انسان‌هایی تربیت شوند که به خاطر ترس از خدا، گناه نکنند نه ترس از قانون.
رئیس جهاددانشگاهی گفت: اگر مسائل کشور حل نشود، جوانان و مردم از نظام ناامید می‌شوند و در آینده، خطرهای بسیاری  کشور را تهدید خواهد کرد.
طیبی با اشاره به وجود جوانان مستعد و زیرساخت‌های خوب در کشور، گفت: اگر وفاق ملی داشته باشیم و برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم، مسیر خوبی را در توسعه همه جانبه طی خواهیم کرد.
در این مراسم نیز سیدکمال الدین حسینی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری دوره آموزشی- فرهنگی «طریق جاوید»، بر اساس اندیشه‌های امام خمینی(ره) از کارهای ارزشمند جهاد دانشگاهی است که به حق از نهادهای موفق بوده است.
وی با بیان روایت مشهور از پیامبر اعظم(ص) در خصوص اخلاق که فرمودند:«به‌ راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم» افزود: پرداختن به بحث اخلاق بر اساس اندیشه‌های امام(ره) کار بزرگی است چرا که اقتدار کاریزماتیک امام خمینی(ره) بر اساس اخلاق بود.
حسینی با بیان اینکه تبلیغات صحیح در القای پیام درست بسیار موثر است، ادامه داد: برای انتقال پیام دو تکنیک یک جانبه و دو جانبه وجود دارد که البته انتقال پیام دو طرفه موثرتر است.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: انتقال پیام  وقتی اثربخش است که از تکنیک دوجانبه استفاده شود، یعنی فرصت اظهار نظر برای طرف مقابل یعنی همان گیرنده پیام نیز فراهم شود.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) در دشمنی خود با دشمنان نیز اخلاص داشت و در مواجهه با دشمن از حدود جوانمردی و انصاف خارج نشد و خود دشمن نیز اقرار داشت که امام راحل با خدا معامله کرده است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: حضرت امام خمینی(ره) در همه حرکت‌های تاریخ ساز از ارزش‌های اخلاقی بهره برد.
وی در تعبیر رهبر معظم انقلاب از شخصیت امام(ره) افزود: امام خمینی(ره) مظهر دینداری، دانایی، دلیری و درد مردم بودند و اگر ما همین چهار اصل را از سیره امام (ره) رعایت کنیم، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.
لطفیان با اشاره به روایت مشهور«إنما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» که حضرت رسول(ص) فرمودند:« به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم» اظهار کرد: فضائل و مکار دو مقوله جدا هستند که در اسلام تأکید به مکارم شده است.
مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اولین منشور اخلاقی سیدالشهداء(ع) سبقت در کار خیر است، در خصوص تفاوت مکارم و فضائل، توضیح داد: مکارم یعنی کار نیک انسان بدون توقع پاداش و سپاس، که همان کار نهایی است.
وی گفت: مفهوم اخلاق در اندیشه نبوت، امامت و ولایت فقیه در دو موضوع یعنی ارتباط با خالق یعنی شکر و و رضا و ارتباط با مخلوق یعنی، تواضع، ایثار، محبت و ... مطرح است.
captcha