بشر با همه پیشرفت‌های علمی گرفتار شرک جلی است/ صبر؛ لازمه موفقیت
کد خبر: 3651462
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
آیت‌الله هادوی تهرانی:

بشر با همه پیشرفت‌های علمی گرفتار شرک جلی است/ صبر؛ لازمه موفقیت

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: بشر با همه پیشرفت‌هایی که در زمینه علمی و صنعتی دارد گرفتار شرک جلی است و موید آن وجود مکاتب انحرافی مانند بودیسم و شینتوئیسم و ... است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(اینکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 18 مهر ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: در آیه 5 سوره زمر«خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ» فرموده است که خداوند آسمان‌ها و زمین را بر حق آفریده است که در راستای توحید خالقیت است اگر چه بارها در قرآن بر توحید ربوبی تاکید شده است زیرا مشرکان منکر توحید خالقیت نبودند بلکه منکر توحید ربوبی بودند.

وی اظهار کرد: نکته دیگری که در آیه 5 بر آن تاکید شده است این است که خلق آسمان‌ها و زمین از روی حق آفریده شده و بی هدف نیست.

هادوی تهرانی با اشاره به تعبیر یکور اللیل گفت: این تاکید بر این مسئله است که خداوند آفرینش را خلق کرده و اداره آن نیز بر عهده حضرت حق است و این طور نیست که خداوند بیافریند و آن را رها کرده باشد.

این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: خلق خداوند عین ربوبیت حضرت حق و ربوبیت حضرت حق نیز عین خلق است و همان طور که صدرالمتالهین تاکید کرده است عالم دائما در حال خلق است.

وی افزود: این نظریه در قرون وسطی وجود داشت که خداوند عالم را آفرید و بازنشسته شد و عالم خودش در حال چرخش است؛ نظر دیگر نیز این بود که خدا عالم را خلق کرد اما گهگاهی آن را تعمیر می‌کند که تعبیر ساعت‌ساز ناشی رواج یافته است و امروز نیز شرک جلی در بسیاری از مردم دنیا مانند بودائیان و شینتو و ... وجود دارد.

هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» تصریح کرد: خداوند به پیامبر فرموده است در مقابل انکار مشرکان و تکذیب و مخالفت با اوامر الهی، صبر کن که این صبر بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه مسئولیت انبیاء بسیار سخت است زیرا می‌خواهند مردم را به ایمان دعوت کنند اظهار کرد: ایمان سخت‌ترین کار در زندگی است و با ادعا درست نمی‌شود و در عمل مشخص می‌شود و انبیاء ماموریت دارند که این مقوله در افراد محقق شود لذا فشار زیادی از این ناحیه بر پیامبر وارد می‌شود و دستور الهی صبر در برابر این مسئله است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: موفقیت انسان در سایه صبر به دست می‌آید و اجتهاد نیازمند صبر و پشتکار علمی است و کسی به نتیجه می‌رسد که اهل صبر باشد.
captcha