برگزاری سوگواری شهادت حضرت علی‌بن حمزه(ع) طی سه شب/ احداث شعبه جامعةالمصطفی در فارس
کد خبر: 3651492
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸

برگزاری سوگواری شهادت حضرت علی‌بن حمزه(ع) طی سه شب/ احداث شعبه جامعةالمصطفی در فارس

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 3 شیراز از برگزاری مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت علی‌بن حمزة‌بن موسی‌الكاظم(ع) طی سه شب در این حرم مطهر خبر داد.

حجت‌الاسلام رحیم صفری گرائی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 3 شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، از برگزاری مراسم سالروز شهادت حضرت علی‌بن حمزه(ع) خبر داد و گفت:‌ همزمان با فرا رسیدن 23 محرم‌الحرام، سالروز شهادت حضرت علی‌‌بن حمزةابن موسی‌الكاظم(ع)، مراسم بزرگداشتی برای آن حضرت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه مراسم سوگواری سالروز شهادت آن حضرت امسال طی سه شب متوالی برگزار خواهد شد، افزود: این مراسم‌ها از روز پنج‌شنبه، 20 مهرماه آغاز و تا یكشنبه، 23 مهرماه ادامه خواهد داشت كه در آن سخنرانان و مداحان كشوری به سخنرانی مداحی می‌پردازند.

صفری گرائی، آیت‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس، حجت‌الاسلام رضوی اردكانی امام جمعه موقت شیراز و حجت‌الاسلام موسوی مطلق را از جمله سخنرانان این مراسم‌ها عنوان كرد و افزود: طی این سه شب، هر شب دو مداح كشوری به روضه‌خوانی می‌پردازند.

احداث دارالقرآن حرم مطهر با زیربنای 1400 متر مربع

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 3 شیراز در ادامه به تشریح فعالیت‌های این آستان مقدس پرداخت و گفت: طرح توسعه حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) شامل ۸۵۰۰ متر مربع زیر بنا در بخش‌های مسجد امام رضا(ع) با زیر بنا ۹۰۰ متر مربع، دارالقرآن با زیر بنا ۱۴۰۰ متر مربع و حوزه علمیه با زیربنای ۶۵۰۰ متر مربع در ۳ طبقه و با زیرساخت کتابخانه دیجیتال و امکانات تحصیلی دانشگاهی به استعداد بالغ بر ۶۰۰ طلبه در حال انجام است.

وی با تصریح اینكه حوزه علمیه امام صادق(ع) حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع)، به عنوان شعبه استان فارس جامعةالمصطفی تأسیس شده است، گفت: پیشرفت فیزیكی این حوزه علمیه 90 درصد است و به یاری خدا تا پایان سال این حوزه علمیه به طور كامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

صفری گرائی ادامه داد: همچنین با توجه به احداث صحن و مجتمع تفریحی توریستی ضلع جنوبی حرم و احداث زیرگذر و پل شیشه‌ای این حرم، سردرب ورودی بزرگی به ارتفاع 10 مترمربع برای حرم مطهر احداث خواهد شد.

وجود كتابخانه‌ای با 10 هزار كتاب

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 3 شیراز از وجود 10 هزار كتاب در كتابخانه حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) خبر داد و گفت: در حوزه علمیه این حرم مطهر طلاب خارجی پذیرش شده و بعد از فارغ‌التحصیلی به نقاط مختلف دنیا اعزام می‌شوند.

وی، همچنین یكی از بخش‌های این حرم مطهر را بخش بین‌الملل و گردشگری آن دانست كه روزانه تعداد بیشماری از گردشگران خارجی از خدمات این بخش استفاده می‌كنند.

حضرت علی‌بن حمزه(ع) كه بود

صفری گرائی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینكه حضرت علی‌بن حمزه(ع) متولد 190 هجری قمری است كه در تاریخ 23 محرم سال 220 هجری قمری توسط عامل مأمون عباسی به شهادت رسید، گفت: نسب آن حضرت با یك واسطه به امام معصوم (امام هفتم شیعیان) می‌رسد.

اشاره به نحوه شهادت

وی به نحوه شهادت آن حضرت اشاره كرد و گفت: حضرت علی‌بن حمزه(ع) همراه با كاروان حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و به دعوت امام رضا(ع) به ایران آمد و بعد از اینكه درگیری‌های سختی میان قتلغ خان، حاكم فارس با این كاروان رخ می‌دهد بسیاری از لشكر حضرت احمدبن موسی(ع) تار و مار شده و برخی‌ها به اطراف پناهنده می‌شوند.

صفری گرائی ادامه داد: حضرت علی‌بن حمزه(ع) یكی از كسانی بود كه به یكی از كوه‌های اطراف شیراز پناه برد و در غاری كه بعدها ابن بابویه معروف به باباطاهر در آن سكنی گزید، پنهان شد و از طریق جمع‌آوری هزینه به امرار معاش خود می‌پرداخت تا اینكه یك روز ایشان را از روی خال هاشمی كه بر صورت داشتند، شناسایی كرده و به شهادت می‌رسانند.

ابراز ارادت علما و سلاطین به آن حضرت

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 3 شیراز اضافه كرد: سر حضرت علی‌بن حمزه(ع) به عراق فرستاده شد اما پیكر مطهر در مكان كنونی مدفون شد و بعدها توسط فاطمه خاتون، خواهر عضدالدوله دیلمی برای آن حضرت بقعه و بارگاهی ساخته شد كه این بارگاه در طی تاریخ مرمت و بازسازی می‌شده است كه آخرین بازسازی آن مربوط به 200 سال پیش و دوران قاجار است.

وی با بیان اینكه حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) در طول تاریخ همواره مورد توجه علما و بزرگان زیادی قرار گرفته است، گفت: آیات عظامی چون شیخ محمدجعفر محلاتی، ابیوردی، سیدمحمود علوی، ذوالانوار امام و غیره و همچنین برخی از سلاطین نظیر پسر كریم خان زند، نصیرالملك و غیره در محل این بقعه مدفون هستند.

captcha