قرآن راه خداشناسی را هموار می‌كند
کد خبر: 3651580
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

قرآن راه خداشناسی را هموار می‌كند

گروه معارف: عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: قرآن کریم، درس زندگی، كتاب هدایت و تربیت معنوی افراد و جامعه است و هر آنچه که خدای متعال برای ما فرستاده است بدون شک در همه ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار بوده و راه خداشناسی را هموار می‌كند.

صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن کریم، درس زندگی، كتاب هدایت و تربیت معنوی افراد و جامعه است و هر آنچه که خدای متعال برای ما فرستاده است بدون شک در همه ابعاد زندگی، جز مصلحت، خیرخواهی و سود انسان در دنیا و آخرت چیز دیگری نیست و اگر به مطالب پزشكی، بهداشتی و علمی اشاره‌ای كرده به این خاطر است كه راه خداشناسی را هموار می كند.
 وی، افزود: در صورتی كه زندگی انسان‌ها به‎گونه‎ای باشد كه همواره از جان خود بيمناک بوده و در هر لحظه منتظر خطری باشند، اين زندگی ارزشی نخواهد داشت، بنابراين، تأمين جانی افراد، به عنوان يكی از اهداف زندگی اجتماعی قرار داده شده است.
وی بااستناد به آیه 4 سوره تین خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ما انسان را در مقام احسن تقویم و نیکوترین صورت در مراتب وجود بیافریدیم، اما هر جامعه‌ای به عنوان بخشی از فرهنگ خود، برداشت خاصی از مفهوم سلامتی دارد.

بهروز بااشاره به نشانه‌های یک جامعه سالم ادامه داد: نشانه‌های یک جامعه سالم، ارتباط پیوسته و ناگسستنی با یکدیگر است، هر چقدر انسجام و همبستگی‌های اجتماعی بیشتر باشد، مشارکت اجتماعی هم افزایش پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: انسان در قرآن موجودی اجتماعی و مسئول است؛ موجودی اجتماعی که بر او فرض شده در همه ابعاد زندگی، مسائل انسانی را که تثبیت کننده جایگاه خلیفه اللهی او را تثبیت میکند، رعایت کند شخصیت وی در جامعه شکل میگیرد و هویت واقعیاش در اجتماع ظهور و بروز مییابد.

وی خانواده را نهادی الهی دانست و افزود: خانواده نهادی الهی است که با آفرینش انسان پدید آمده و نسل بشر نیز حاصل این نهاد است. بنابراین خانواده جایگاه والایی در دین اسلام دارد و هسته ی یک جامعه را تشکیل می‌دهد، زیرا خانواده سالم یعنی جامعه سالم.
بهروز تاکید کرد: با توجه به شرایط دنیای امروز و ضرورت ارتباط اجتماعی بین انسان‌ها، بهره گیری از قرآن کریم به عنوان منشور هدایت و آگاهی بخشی به توده ها بشریت بسیار اهمیت دارد.

captcha