حضور علما در بنگلادش برای کمک به مسلمانان روهینگیا/ جنایات مقامات میانمار؛ مصداق تهدید امنیت بین‌المللی
کد خبر: 3651729
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
آیت‌الله کعبی پیشنهاد کرد:

حضور علما در بنگلادش برای کمک به مسلمانان روهینگیا/ جنایات مقامات میانمار؛ مصداق تهدید امنیت بین‌المللی

گروه سیاسی: عضو مجلس خبرگان رهبری یاری‌رسانی به مسلمانان روهینگیا را مصداق اهتمام به امر مسلمین خواند و گفت: خوب است که گروهی از علمای حوزه به بنگلادش رفته و با مسلمانان مظلوم و بی‌پناه میانماری دیدار کنند تا هم تسکین‌‌بخش آلام و دردهای آنان بوده و هم در ارسال و توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه به این مظلومان ایفای نقش کنند.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره استمرار نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا توسط ارتش و دولت میانمار از یک‌سو و روند نزولی توجهات به این مسئله در سطح جهانی و به ویژه در دنیای اسلام گفت: سکوت و بی‌تفاوتی در برابر این نسل‌کشی و سکوت جهانی در این باره همراهی با جنایتکاران و ظالمان است.

جنایات علیه مسلمانان روهینگیا از مصادیق تهدید صلح و امنیت بین‌الملل است


وی ادامه داد: کمک به مسلمانان میانمار برای حفظ جان، عرض، مال و حیثیت‌شان و یاری به پناهجویان به لحاظ اسکان، مواد غذایی، مسائل بهداشتی بر همه کشورهای اسلامی واجب و از مصادیق اهتمام به امور مسلمین است.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: علاوه بر این دولت‌های اسلامی موظفند با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک فشارهای سیاسی، حقوقی و اقتصادی بر دولت و ارتش میانمار وارد کنند. جنایات دولت میانمار از مصادیق آشکار نسل‌کشی (Genocide)، جنایات جنگی و علیه حقوق مسلم انسان‌هاست و لذا از مصادیق فصل ششم و هفتم منشور سازمان ملل است که صلح و امنیت بین‌الملل را تهدید می‌کند.

کشورهای اسلامی پیگیر صدور کیفرخواست علیه مقامات جنایتکار میانمار باشند


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر باید به این قضیه ورود جدی کنند، گفت: دادگاه بین‌المللی کیفری باید علیه مقامات نظامی و دولتی جنایتکار میانمار کیفرخواست صادر کرده و کشورهای اسلامی نیز باید پیگیر صدور این کیفرخواست باشند و حتی از طریق وکلای بین‌المللی خودشان این کیفرخواست را تدوین کنند.

وی تأکید کرد: دولت، ارتش، شبه‌نظامیان و تندروهای بودایی همگی در این جنایات شریکند و جهان اسلام نباید از این کشتار و جنایت به‌سادگی عبور کند.

گروهی از علمای حوزه برای کمک به مسلمانان روهینگیا به بنگلادش اعزام شوند


آیت‌الله کعبی درباره نقش و وظایف رسانه‌ها و و علمای دینی در قضیه نسل‌کشی مسلمانان میانمار گفت: قطعا رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های دینی باید بیش از پیش به آگاه‌سازی جامعه و تبیین ابعاد دهشتناک این جنایات بپردازند و نگذارند مسلمانان روهینگیا در انزوا و مهجوریت خبری و رسانه‌ای قرار بگیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: از طرفی علمای دینی نیز در محافل و مجالس مختلف باید به تبیین وظایف فقهی و شرعی مسلمانان درباره کمک به این مظلومان بپردازند و حتی اگر ممکن باشد خوب است که گروهی از علمای حوزه به بنگلادش رفته و با مسلمانان مظلوم و بی‌پناه میانماری دیدار کرده و هم به تسکین‌ آلام و دردهای آنان پرداخته و هم در ارسال و توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه به این مظلومان ایفای نقش کنند.
captcha