جشنواره کتاب سال دانشجویی و جوانه‌های پژوهشگر موفق
کد خبر: 3651738
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
زینعلی عنوان کرد:

جشنواره کتاب سال دانشجویی و جوانه‌های پژوهشگر موفق

گروه ادب: مدیر انتشارات جامعه‌نگر درباره جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی، سبب پرورش جوانه‌هایی می‌شود که به عنوان مؤلف و نویسنده برتر انتخاب می‌شوند و از میان آنها پژوهشگران موفق بیرون می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در آستانه برگزاری بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی قرار داریم، مرتضی زینعلی، مدیر مسئول انتشارات جامعه‌نگر است که یک دوره به عنوان ناشر برگزیده این جشنواره انتخاب شده است، در راستای بررسی کم و کیف این جشنواره و اثار و برکات علمی آن در حوزه نشر دانشگاهی گفت‌وگویی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه آمده است؛
امسال بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود، این جشنواره چه میزان اثرگذار و جریان‌ساز بوده است؟
جشنواره کتاب سال دانشجویی به نظر من یکی از مهمترین جشنوار‌ها در حوزه تألیف و ترجمه است و انگیزه خوبی را به دانشجویان جوان می‌دهد، من هم زمانی که دانشجو بودم، برای همان سال دو تا از کتاب‌هایم کاندیدا شد، این برای خیلی سال پیش است، همان زمان در جایگاه دانشجو، کتابم چاپ شده بود و احساس خیلی خوبی داشتم، هر چند هم برگزیده نشدم، اما همین که اثرم را ارسال کردم و در مراسم حضور یافتم، احساس خوبی داشتم. از این رو این جشنواره رقابت خوبی در میان دانشجویان ایجاد می‌کند. دانشجویانی که به عنوان مؤلف یا مترجم برای چاپ اثر خود به انتشارات جامعه‌نگر مراجعه می‌کنند، همین حس خوب را می‌توان در آنها دید و یا مثلاً وقتی فراخوان جشنواره را برای آنها فرستادیم، عنوان می‌کردند که این جشنواره برای آنها اهمیت خاصی دارد، اثری که به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود و گواهی که به اثر برگزیده تعلق می‌گیرد، انگیزه خوبی به دانشجویان می‌دهد تا در آثار بعدی، دقت بیشتری داشته باشند و کارشان را بالا بگیرند، به همین دلیل به نظرم برگزاری این جشنواره دارای نکات خوب و دقیقی است و در حال حاضر هم تقریباً بعد از چاپ خیلی شناخته‌شده‌تر از قبل است، یعنی زمان فراخوان خود من شاهد بوده‌ام که مترجمان بسیاری آثارشان را به جشنواره ارسال می‌کنند.
می‌شود گفت، این جشنواره در تولید آثار علمی هم اثرگذار بوده است؟
بله همین طور است آثاری که به دبیرخانه جشنواره کتاب سال دانشجویی ارسال می‌شود، بهترین آثار انتخاب می‌شوند، این باعث می‌شود کسی که در حوزه کتاب ترجمه، تألیف یا پژوهش ‌می‌کند برای برگزیده شدن اثرش، زمان بیشتری را بگذارد. چرا که یکی از عوامل ایجاد انگیزه در دانشجویان است که اثرشان به عنوان برگزیده انتخاب شود. به طور کلی این جشنواره به نظرم نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد و هر چه این حمایت‌ها بیشتر باشد و جوایزی که در نظر گرفته می‌شود، بهتر شود، ناشران زمان بیشتری را صرف به دست آوردن این آثار خواهند کرد؛ از این رو نه تنها جشنواره کتاب سال دانشجویی، بلکه همه جشنواره‌ها و جوایز علمی و ادبی که به آثار اختصاص داده می‌شود، همه آنها به من نوعی تأثیر مثبت داشته و نقش هم‌افزایی در تولید آثار مکتوب داخلی کشور خواهند داشت.
به عنوان ناشر برگزیده تاکنون حمایت‌هایی از سوی جشنواره کتاب سال دانشجویی از شما شده است؟
بله، فکر می‌کنم حدود سال 1394 بود که به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شدیم و پیگیری‌هایی که کردیم، همان سال‌ها تعدادی کتاب از انتشارات جامعه‌نگر خریداری شد، اما به طور کلی ناشران نیازمند حمایت‌های معنوی هستند و در این صورت کارشان تسهیل می‌شود، همین بار فرهنگی که این جشنواره دارد، انگیزه خوبی برای ناشران و مؤلفان است و حمایت‌هایی که ناشر می‌شود و یا اثری که پرفروش می‌شود، برای مؤلف و مترجم نیز آثار مثبتی دارد و علاوه بر حق تألیف، درصد این حمایت‌ها برای آنها نیز محفوظ است. یعنی اگر ناشر کتابش خریداری شود، هم ناشر به صورت غیر مستقیم حمایت شده و هم مؤلف و نویسنده مورد حمایت قرار می‌گیرد.
در این زمینه پیشنهادی دارید که حمایت‌های بیشتری صورت گیرد؟
پیشنهادی که من دارم، بیشتر تمایل دارم دانشجویان حمایت شوند، جایزه‌ای که به دانشجوها داده می‌شود معتقد هستم که جهاد می‌تواند با جاهای مختلفی اسپانسر بگیرد از خود ناشران می‌تواند کمک بگیرد. به نظر من یک کمی بالاخره اصلاً نمی‌خواهم مسئله مادی کنم یعنی باید اهمیت آن ارزش مادی آن برای دانشجوها به نظر من مهم است خیلی از دانشجوها درآمد زیادی ندارند و زمان بیشتری برای این کار می‌گذارند این است که از نظر مادی یک مقداری ارتقاء داده شود خوب است حالا با کمک ناشران، اسپانسرها یک مقدار ارتقاء داده شود، چیزهای مشوقهای خوبی در کنار آن باشد این بُعد بیشتر تقویت شود خیلی خوب است و می‌تواند خیلی مفید باشد.
وضعیت کیفی آثار دانشجویان از نظر علمی طی سال‌های اخیر چطور بوده است؟
در بررسی‌هایی که از آثار دانشجویی داشته‌ام و آثار آنها را برای چاپ مطالعه می‌کنم، وضعیت کیفی آثار دانشجویی رو به رشد است.
میزان استقبال از آثار دانشجویی برگزیده از سوی مخاطبان چطور بوده است؟
در واقع این موضوع تا حدودی به خود اثر برمی‌گردد، یک سری از دانشجوها به صورت مستقل کار می‌کنند و یک سری از آنها نیز زیر نظر اساتید برجسته‌ای دست به نگارش و ترجمه اثر می‌زنند و زیر نظر آنها کار می‌کنند که این امر نهایتاً در فروش آنها اثرگذار است، اما به طور کلی آثار دانشجویی که از سوی انتشارات جامعه‌نگر تولید شده، با استقبال خوب و قابل قبولی از سوی مخاطبان همراه بوده است.
عنوان برگزیده یک کتاب چه تأثیری در فروش آنها دارد؟
یک کتابی که منتشر می‌شود و مخاطب می‌خواهد آن را خریداری کند، عنوان برگزیده در یک جشنواره بر روی آن به مخاطب کمک خواهد کرد تا انتخاب درستی داشته باشد و این عنوان، مخاطب را جذب می‌کند و این فقط در رابطه با کتاب مطرح نیست، درباره کالاهای دیگر نیز مطرح است، از این رو اثری که برنده جایزه باشد، قطعاً در انتخاب دانشجویان اثر مثبت داشته و مخاطبان دانشجو این اثر را انتخاب خواهند کرد؛ چرا که می‌دانند این کتاب در جشنواره‌ای از سوی اساتید و داوران بررسی شده است، از این رو اغلب کتاب‌های که در جشنواره‌ها برنده می‌شوند، نسبت به کتاب‌های که در جشنواره‌ها برنده نشده‌اند و عنوان برگزیده‌ای ندارند، نگاه متفاوتی نسبت به آنها وجود دارد.
کلام آخر؟
برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی، سبب پرورش جوانه‌هایی می‌شود که با برگزیده شدن آنها در آینده شاهد درخشش آثار آنها در فضای علمی و دانشگاهی خواهیم بود؛ از این رو تأثیر این جشنواره در تولید آثار مکتوب راهبردی و طولانی مدت است و همین جوانه‌هایی که به عنوان مؤلف و نویسنده برتر انتخاب می‌شوند، از میان آنها پژوهشگران موفق بیرون می‌آیند.

captcha