برنامه‌ام برای آینده تربیت حفاظ و انتقال تجارب است
کد خبر: 3651901
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴

برنامه‌ام برای آینده تربیت حفاظ و انتقال تجارب است

رتبه عالی مسابقات سراسری قرآن گفت: ای کاش با سعه‌صدر این انتقادپذیری وجود داشته باشد که همه نواقص مرتبط با برپایی مسابقات سراسری قرآن برطرف شود و مسئولان امر نیز نقد خیرخواهانه را پذیرا بوده و برای ارتقای سطح مسابقات و فرهنگ قرآنی کشور تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: فاطمه شیرازی رتبه عالی مسابقات سراسری قرآن بانوان در رشته حفظ کل درباره آغاز فعالیت‌های قرآنی‌اش گفت: از سال 1374 یعنی از سن سه سالگی حفظ قرآن را شروع کردم  و چون سنم خیلی کم بود حدود سه سال و نیم طول کشید تا توانستم به لطف الهی، حافظ‌کل قرآن شوم.

وی که همراه مادرش زهرا صریحی‌نژاد از داوران بین‌المللی مسابقات قرآن به حفظ قرآن پرداخته است، اظهار داشت: البته از محضر اساتید دیگری همچون استاد شهریار پرهیزگار، حسین اخوان اقدم به طور مستقیم و از مهدی فاطمیان و سیدمحسن موسویِ بلده در رشته تجوید و قرائت، در این راستا بهره برده‌ام.

از نیمه دوم قرآن تقریباً ماهی یک جزء را حفظ می‌کردم. در حفظ نیمه دوم قرآن کریم، سرعت حفظ من بیشتر شده بود چراکه تجربه بیشتری در این باره به دست آورده بودم

 

حائز رتبه عالی مسابقات سراسری قرآن خواهران با اشاره به نحوه فعالیتش درخصوص پرداختن به حفظ قرآن عنوان کرد: در ابتدا کار حفظ را از کانون چهارده معصوم منطقه 14، محل سکونتمان آغاز کردم و در ادامه برای حفظ تخصصی به یک مؤسسه معرفی شدم. در همین مؤسسه بود که توانستم بیشتر با استاد پرهیزگار آشنا شده و از تجربیات ایشان در حفظ بهره ببرم.

وی بیان داشت: در ابتدای شروع کار حفظ، میزان آیاتی که حفظ می‌کردم کم بود یعنی هفته‌ای دو سه صفحه ولی از نیمه دوم قرآن تقریباً ماهی یک جزء را حفظ می‌کردم. در حفظ نیمه دوم قرآن کریم، سرعت حفظ من بیشتر شده بود چرا که تجربه بیشتری در این باره به دست آورده بودم و با روش کار اساتید اخت گرفته بودم.

شیرازی که در سال 1391، رتبه پنجم مسابقات اردن را کسب کرده است درباره کیفیت مسابقات اردن، تصریح کرد: مسابقات اردن به لحاظ اجرایی کیفیت خوبی دارد از نظر پذیرایی، استقبال و اسکان از شرکت‌کنندگان، سالنی که برای مسابقات در نظر گرفتند، شرایط خوبی داشت. فکر می‌کنم 5- 6 داور خانم از کشورهای مختلف بودند و اینکه 4 سؤال یک‌صفحه‌ای من پرسیده شد که الحمدلله بدون اشکال پاسخ دادم.
وی ادامه داد: از سال‌ 81 تا 91 در اغلب مسابقاتی که در رشته حفظ است اعم از مسابقات دانشجویی یا مسابقات اوقاف شرکت کرده‌ام و عناوینی چون رتبه اول 15 جزء در سال 81، رتبه دوم 20 جزء در سال 83، رتبه سوم حفظ کل در سال 83، رتبه اول حفظ کل مقطع شکوفه‌ها در سال 88، رتبه سوم حفظ کل در بزرگسالان در سال 98 و رتبه اول حفظ کل بزرگسالان در سال 90 به همراه رتبه ممتاز در سال 91 را بدست آورده‌ام.
جنبندگان زمین و ماهیان دریا و هر جانداری در هوا، وهمه اهل آسمان و زمین برای آموزگار خوبی‌ها آمرزش می‌طلبند
دارنده رتبه عالی مسابقات سراسری قرآن خواهران با اشاره به برنامه‌اش در آینده، گفت: قصد دارم به بحث تدریس قرآن و داوری در مسابقات بپردازم و از آنجایی که به بحث آموزش پایبندم و معتقد هستم علمی را که به دست آوردم و در این چند سال، تجربه کسب کردم، این تجربیات و علم را به نسل آینده و به شاگردانم منتقل کنم.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال هر کسی وظیفه دارد زکات علمش را پرداخت کند و همان‌طور که خودش این علم را از اساتید فراگرفته است باید آن را به افرادی که علاقه‌مند و مشتاق فراگیری قرآن هستند، انتقال دهد. روایتی از رسول خدا(ص) وجود دارد که حضرت می‌فرمایند: «معلم الخیر یَستَغفِرُ لَهُ کُلُّ شَی حَتَّی الحُوتُ فِی البَحر و حتی تحیر السماء»؛ جنبندگان زمین و ماهیان دریا و هر جانداری در هوا، و همه اهل آسمان و زمین برای آموزگار خوبی‌ها آمرزش می‌طلبند. برعکس کسی که علمش را کتمان بکند و در آموزش علم بخل بورزد مورد لعن همه موجودات عالم حتی ماهیان دریا قرار می‌گیرد.

شیرازی در توصیه برای کسانی که می‌خواهند به تازگی در وادی حفظ قرآن، گام بردارند، اظهار داشت: اولاً برکات حفظ قرآن را بدانند. روایاتی وجود دارد که حفظ قرآن برکات مادی و برکات معنویِ زیادی دارد، به هر حال احساسی که درگرو بودن در محضر قرآن است شاید جای دیگری پیدا نکنند و اینکه حافظ قرآن هم در دنیا و هم در آخرت می‌تواند از درجات خوبی برخوردار شود. تعداد درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است و به حافظ قرآن گفته می‌شود بخوان و بالا برو و این توفیق بزرگی است.

وی افزود: باز هم در روایات داریم که اگر کسی نعمت حفظ قرآن به او عطا شود و فکر کند که خدا نعمت بزرگ‌تری را به شخص دیگری داده است، نعمت بزرگ را کوچک شمرده است یا نعمت کوچکی را بزرگ شمرده است این است که باید خداوند توفیق حفظ قرآن را به ما عطا کند، کسانی که علاقه‌مند هستند باید از خدا مدد بخواهند و سختی‌هایی که احیاناً وجود دارد را تحمل کنند.
زمانی که فردی به حفظ قرآن اقدام می­‌کند باید به معنی آیات توجه داشته باشد و حداقل یک ترجمه تحت­‌اللفضی از آیات را بداند که هم به حفظ او کمک می‌کند و هم اینکه آن هدف اصلی که عمل به آیات قرآن است با دانستن مفاهیم آن محقق می‌شود
این حافظ کل قرآن بیان داشت: در راه حفظ قرآن، سختی‌هایی وجود دارد و نمی‌شود گفت که این امر به‌راحتی به دست می‌آید باید صبر داشته باشیم تا به هدف والای خود برسیم. البته توجه به مفاهیم و ترجمه قرآن هم مهم است، زمانی که فردی به حفظ قرآن اقدام می­‌کند باید به معنی آیات توجه داشته باشد و حداقل یک ترجمه تحت­‌اللفضی از آیات را بداند که هم به حفظ او کمک می‌کند و هم اینکه آن هدف اصلی که عمل به آیات قرآن است با دانستن مفاهیم آن محقق می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل دارد در رشته تحصیلی‌اش به فعالیت بپردازد، گفت: من در رشته پرستاری تحصیل کرده‌ام اما نمی‌خواهم در این رشته کار کنم ولی قطعاً از اطلاعاتم استفاده می‌کنم البته از نظر تخصصی زبان انگلیسی هم کار کردم و هم می‌خواهم ادامه بدهم. در کلاس‌های آموزشگاهی زبان انگلیسی در مرحله اول هستم و کلاس‌هایم تمام شده است و ازنظر آکادمیک هم ادامه می‌دهم.

شیرازی در خصوص ارزیابی‌اش از داوری مسابقات سراسری حفظ، عنوان کرد: مسابقات حفظ امسال برای اولین بار بود که چهار مرحله‌ای برگزار می‌شد یعنی یک مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی، از این دو مرحله فینالیست‌ها مشخص شدند و حدود 11 نفر فینالیست حضور داشتند و بعد از مرحله فینال مرحله حفظ استقامتی بود که 3 سؤال سه‌صفحه‌ای پرسیده شد.

وی ابراز داشت: مسابقات سراسری قرآن خواهران، امسال اصلاً قابل مقایسه با سال‌های گذشته نبود بلکه نسبت به سال‌های گذشته خیلی سنگین‌تر بود، البته در مسابقات حواشی وجود دارد که من نمی‌خواهم آن را مطرح کنم ولیکن جا برای پیشرفت برگزاری مسابقات وجود دارد

حائز رتبه عالی مسابقات سراسری قرآن خواهران تصریح کرد: ای کاش با سعه‌صدر این انتقادپذیری وجود داشته باشد که همه نواقص مرتبط با برپایی مسابقات سراسری قرآن برطرف شود و از آنجا که نیت همه خیر است و همه می‌خواهند بحث فرهنگی در کشور پیشرفت کند، باید انتقادپذیر باشیم و مسئولان امر نیز نقد خیرخواهانه را پذیرا باشند و بتوانند مواردی که برای ارتقای سطح مسابقات و فرهنگ قرآنی در کشور وجود دارد را اصلاح کنند.
captcha