برگزاری نخستین جشنواره استانی موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه در تبریز
کد خبر: 3651910
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳

برگزاری نخستین جشنواره استانی موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه در تبریز

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری نخستین جشنواره استانی موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امروز 19 مهرماه از برگزاری نخستین جشنواره استانی موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه در تبریز خبر داد و گفت: ایران و آذربایجان به دلیل برخورداری از میراث فرهنگی غنی و مواهب طبیعی گسترده و موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی برجسته، همواره تاریخ مورد طمع و تهاجم و تجاوز بیگانگان بوده و در دوره‌های مختلف چنگ‌اندازی بیگانگان به جغرافیای ما خسارت‌های مادی و معنوی بسیاری را متوجه این کشور کرده است.

وی افزود:‌ این اتفاقات باعث شده تا مردم ایران همواره برای مقابله  با این هجمه‌ها خود را مهیا نموده و در کنار اتفاقات یاد شده، حماسه‌های باشکوهی از دفاع، مقاومت، ایثار و شهادت را بیافرینند که در حافظه‌ی تاریخ ثبت شده و افتخارآفرین باشد.

محمدپور گفت: با تاملی در این تاریخ پرفراز و نشیب، می‌توان از حماسه‌های افتخارآمیز بیشماری یاد کرد که مردم ما در مقاطع مختلف آفریده اند. در تمامی حوادث و رویدادهای پیش آمده و بویژه در دوره معاصر از جمله انقلاب مشروطه،‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و چه اکنون در بحث مدافعان حرم، حرکت‌های حماسی باشکوهی از سوی مردم شکل گرفته و در اوراق تاریخ و در هنر و موسیقی ما نیز متجلی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه در طول دوران دفاع مقدس، موسیقی حماسی در تقویت روحیه رزمندگان، سهم بالایی داشت افزود: مهم‌ترین ویژگی هنر و موسیقی حماسی، برانگیختن و تقویت روحیه وطن دوستی،  دفاع، مقاومت و حماسه آفرینی و گسترش و تعمیق وحدت و انسجام ملی است.

وی، با اشاره به الهام گیری ملت‌های منطقه از مقاومت و روحیه دینداری، ‌شجاعت و وطن دوستی مردم ایران، تصریح کرد: ما می بایست در حوزه‌ی هنر مقاومت و موسیقی حماسی تولیدات مستمری داشته باشیم تا به کمک آن روحیه مقاومت، ایثار،‌ فداکاری و شهادت زنده بماند.

محمدپور، گفت: حماسه‌های بیشماری در دوران دفاع مقدس خلق شده‌اند که آن طور که شایسته است تبیین نشده‌‌اند و به طور حتم، آنچه در این دوران روی داده، حماسه‌ای است که گوشه گوشه آن می‌تواند بهانه و دستمایه آفرینش آثاری شاخص و فاخر باشد.

وی همچنین خواستار هم‌افزایی بیش از پیش نهادهای فرهنگی برای برگزاری مطلوب این جشنواره شد و گفت: تعدد حوزه‌ها و موضوع‌ها و موازی‌کاری‌ها نباید مانعی برای برگزاری موثر و مطلوب این جشنواره باشد.

محمدپور، تلاش برای ظهور و بروز خلاقیت و نوآوری در حوزه موسیقی ارزشی،‌ به کارگیری هرچه بیشتر هنر موسیقی در ترویج مفاهیم و ارزش‌های انسانی و اسلامی و تقویت روحیه مقاومت در جامعه‌ و ایجاد رقابت سالم بین هنرمندان را از اهم اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

وی، توجه هرچه بیشتر جوانان به مضامین دفاع مقدس و ایثار و شهادت،‌ مقاومت،‌ استکبارستیزی، بیداری اسلامی در موسیقی و شناسایی استعدادهای جوان جهت صیانت از فرهنگ و هنر بومی و اصیل منطقه و شناسایی استعدادهای هنری استان را از دیگر اهداف برگزاری نخستین جشنواره موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه عنوان کرد.

captcha